Bra valpleksaker och liknande

MikaTela

Trådstartare
Ja om ca 2 veckor får jag hem en dvärgpinschervalp.
Så har redan nu börjat bunkra upp med massa olika ben, nån ny leksak.
Men tar gärna emot mer tips!

Har leksaker till gammelhunden men det är mest mjukisdjur som piper och jag vill gärna ha bra valpleksaker som inte alla piper och som håller för slitande valptänder (ett tag iaf).

Föreslå gärna mer olika ben och andra tuggsaker.

Vill ha mycket annat gott och roligt att erbjuda istället för tugg på förbjudna ställen.:bump:

Sv: Bra valpleksaker och liknande

Rep är tokigt bra.

Såna här och liknande brukar kosta runt 10-20kr/st. Jag tycker att de håller bra i alla fall.
flossy-bommulsrep-20cm-rodvit_1.jpg

Vill man ha mer för att belöna vid träning osv kan säkert leksaker med kaninskinn eller fårskinn vara uppskattade. Mina hundar brukar i alla fall bli hysteriskt glada av sådant ;)
rabbit-skin-bungee-tug-500x500.jpg

Vad man också kan göra är att gå på loppis/myrorna/liknande för att köpa begagnade gosedjur. Ibland kan man hitta riktigt hållbara som inte heller har några läskiga "knapp-ögon" och annat som lätt lossnar.

På ikea kan man också köpa billiga gosedjur. Deras "gosedjursbollar" tror jag kostar 10kr. Jag har flera såna :D

När det gäller tuggben och liknande så ger jag bara revben och andra köttiga ben nu för tiden. Kräver förvaring i frys, men jag ger hellre det än pressade hudben.

halvt kl

Och jag vill vana lite för rep-leksaker till valpar, då min uppfödare berättade om någon hon kände vars valp dött, och när man obducerade visade det sig att hela tarmen var full av trådar från just en sån.

Så om man har sånna till sin valp, ha uppsikt! Det gäller visserligen för alla leksaker.

Annars tycker jag att Red_Chilis tips, spec om ikeas gosedjur är bra!

På benfronten tycker jag Dentastix är jättebra då de är ganska mjuka.
Pressade ben brukar jag lägga i varmt vatten ett tag så att de mjukas upp lite, eller låter jag en vuxen hund tugga lite så att det mjukas upp.

När Billy var liten var det här det bästa som fanns:

dsc_0018_web_65377449_508110c29606ee08903f5fe0.jpg

dsc_0024_x_65376803.jpg

En bollaktig grej i tyg, och en liten, liten rosa flodhäst från IKEA.
Hän älskade att ligga och snutta på svansen. :love:

Och ibland är det enklaste det allra roligaste. PET-flaskor visade sig snabbt vara typ det roligaste som finns. :p

Här är sockor väldigt uppskattade ;) billigt och bra, speciellt när man har en hund som gör sönder det mesta i leksaksväg på ett par sekunder :angel:

Inga sockor om man inte vill bli av med de man använder. Inga skor heller eller vantar av samma orsak. Inte tennisboll, inte så bra om de börjar skala av luddet och äta upp.

En valp ska inte ha mer än 3-4 leksaker när den är liten. Det är så lätt att den blir splittrad. När den blir större kan man lägga till en i taget.

Repleksaker är bra, men kanske inte de vanliga knutarna. Bättre med en som går i en åtta eller en ring, det är svårare att dra trådar ur dem. Och så ska det inte vara hårda plastbitar på dem.
En helt vanlig skinnbit som man slår en knut i var ände på. Bra att ha dragkamp med.
En fotboll brukar valpar kunna ha kul med.
Så finns det en ny slags boll nu med snöre/rep igenom. Fast egentligen är det ingen boll, den är öppen i ena änden och så går repet ut på andra sidan. Jag har sett gröna sådana och materialet i "bollen" är genomskinligt.
En hårt flätad fleecefläta (kan köpas där du ev. ska gå kurs för 40,-)
Tuggisar är Dentastix och liknande bäst. De blir inte klibbiga och så ska de vara bättre för tänderna än grisöron o vanliga tuggknutar. Vanliga tuggknutar är det lätt hänt att de sätter sista biten i halsen om de har lite bråttom och inte tuggar tills den är helt mjuk.

Ja jag vill gärna undvika "vardagsting" som leksaker. Vill inte heller använda mjukdjur då det känns svårt för hunden att märka skillnad på barnens leksaker och sina egna.
Undviker repknutar med trassel att gnaga loss.

Ska fotbollen vara pumpad så den puttar runt den eller lite urtömd så den kan få grepp om den?

Har tänkt köpa ett gäng billiga fleecefiltar och göra egna fleeceleksaker.

Här hemma har jag en korg med leksakerna i så kommer inte ha allt för många leksaker liggande framme utan bara några stycken för att inte det ska tuggas på fel saker.

Hur stora/små kan leksakerna vara för att vara lagom?
Hittade en liten leksak som är bra för tänderna men stora storleken kändes för stor medans den lilla tänkte jag att den kanske blev för liten.

Var i stil med denna men oval istället.
3578_1.gif

Googla på squirrel dude :idea:
Ivan har en som han ääälskade redan som valp. De finns i flera storlekar, studsar roligt, är hållbara och går att använda som godisgömma :)

Äh? Man har väl inte sina strumpor drällande på golvet? Jag brukar förvara mina i garderoben. Förresten har jag inte hundleksaker liggande överallt heller. Mina hundar leker med leksaker med mig, inte för sig själv, så de ligger i en låda när de inte används. Tennisbollar är för övrigt det bästa min hund vet, men får inte leka med dem själv såklart. Vill inte ha hunden springande omkring inomhus med massa leksaker. Men det är väl olika hur man tycker.

En IKEAråtta har han förresten liggande här hemma som han bär runt på ibland. Hellre det än mina tofflor ;)

Så gör man väl med nästan alla kläder?

/MT som har ett par byxor liggande i vardagsrummet efter sparkat av sig dom! :p

Det ska vara en hårt pumpad fotboll som puttas runt. Och då kan man själv ha kul med den tillsammans med valpen. Jag har testat både blank plastboll och boll med 6-kanter. Har för mig att plastbollen höll bäst. Får valpen tag om en 6-kant så går det hål och bollen blir platt. Sen kan "man" tugga i sig bitar i ett obevakat ögonblick, inte bra.

Fläta fleeceflätorna hårt så håller de längre. Man kan fläta med 4, man klipper 2 remsor och startar på mitten och håller på tills remsorna tar slut. Jag vet inte hur man flätar med 4 delar, men det är kanske lätt. Tunna fleecefiltar för typ 29,- håller inte länge, ska vara tjock fleece.

Har inte testat sådan leksak, så vet inte. Men kanske inte så länge valptänderna är kvar. De vill gärna bita av små bitar och det är inte bra att svälja.

Då ska jag se till att skaffa in en fotboll tills snön försvinner! :)

Får lära mig fläta tjockt och hårt, är ju fortfarande arbetslös så jag har tid att lära mig! ;)

Fonzies blanka plastboll är fortfarande hel. Hittade den under ett skåp vid städning idag.

Sök på nätet, jag hittade något. Minns tyvärr inte vad jag sökte på. Kanske var det på flätteknik eller 4-fläta. Har för mig att det fanns en film på you tube.

Har gjort en fläta hittills ( har dock fleece för att göra mååånga till) och då valde jag att göra som ett simpelt vänskapsband dvs knyta en fläta. Den blev hård och verkar hållbar. :)
Dock har jag tänkt testa flera olika metoder då jag har tid och ändå har massor fleece över. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 122
Senast: Pilot
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 603
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka