Sv: Bra tips på hur ni får hästen att få med bakdelen.
Hennes grej är lite av en helhet. Att bara gå in och använda sig av en övning funkar säkert, men effekten av att ändra hela sin attityd gentemot hästen för att i större utsträckning lära sig hur hästen kan bli mer koncentrerad, harmonisk och samarbetsvillig uteblir då, antar jag.
Att anpassa hennes övningar till den dagliga skötseln är nog det allra effektivaste, eftersom det handlar om förtroende och att lära sig att känna hästen, för att kunna förstå även mindre signaler och få en mer harmonisk häst, inte bara att rida på den...
Men det är just det där med att dessa övningar inte är "ridning" som många inte tycker att det är viktigt, har jag märkt. Men dom som har provat och sett skillnaden på sin häst är evigt tacksamma för att dom fått en mer harmonisk häst, en annan relation till den och ett mer ödmjukt och "hälsosamt" sätt att hantera sig häst på, -oerhört positivt.
Att jobba med ben och rygg övningarna, men även panna, öron sänka nacke. Är jätte bra före träningen. Svans är också bra...
Cavalettin är väl aldrig "fel" den heller, antar jag.
Den där kropps-snodden har jag sett användas, men inte använt själv.
Den är bra för då ser man var hästen är svagast eftersom snodden åkte snett, men jag undrar om just det med att kolla obalansen är lättast att göra vid longering?
Det står annars ganska tydligt i boken vad varje övning är bra för.