Bra tips på hur ni får hästen att få med bakdelen.

Apollo

Trådstartare
Vill ha tips på hur jag får med bakdelen i arbetet. Låter som en dum fråga, men det skulle vara kul att få lite olika tips på hur ni jobbar med bakdelen.

Sv: Bra tips på hur ni får hästen att få med bakdelen.

Er... har lust att säga att om hästen jobbar rätt så kommer bakdelen med, men det är kanske inte till så mycket hjälp? Jag tror stenhårt på att man missar mycket i ridningen om man fokuserar för mycket på isolerade företeelser. Hästen är ett system. Hela systemet ska fungera. Alla delar tillsammans.

Ja det är just det att få honom att jobba rätt. Nu har vi jobbat ett tag med att få honom att bära sig själv, att få med bakdelen är inte så lätt. Vi har nu börjat jobba från marken för hand får se om det ger nåt resultat.

Du kan be om "mer rumpa" på olika sätt. Några tycker att toucheringar funkar bra, andra ber om mer rumpa mha sitt eget säte, åter andra tycker att skolor är bäst.

Cavalettiarbete är ju aldrig fel, förstås. Välbalanserade halter är också en fin väg till en rolig rumpa.

Avslappnad men aktiv, korta inlärningsmoment, beröm och paus vid önskvärd aktivitet? Att få hästen trimmad i idealläget där den är aktiv men avslappnad är enligt mig en svår, men viktig, nyckel. :)

Jag rider islandshästar och där vill man få med bakbenen för att få rena gångarter. För mig har det fungerat med små volter, bakdelsvändningar, växlingar mellan framridning och halter. Lycka till

Övergångar, skolor osv.
Rider du för någon tränare? Kan vara enklare om någon från marken ser vad som behövs göras.

Testa också att göra TTouch (eller vad du tror på) före ridpasset för att öka hästens medvetenhet om bakdelen, och för all del hela kroppen. Detta kommer jag att börja praktisera mera till våren på både mej och hästen.

Annars är det väl det vi brukar jobba med, böjd häst på böjt spår och böjd häst på rakt spår i alla varianter. Levande samspel.

Senast ändrad av en moderator:

Grundridning! Innebär att man på rakt spår utan krav på form rider olika gångarter och olika tempon hela tiden, naturligtvis i de gångarter hästen orkar. Orkar den inte galopp, så rider man i skritt, trav och halt. Orkar den inte i trav så rider man i skritt och halt. Variera tempo/steglängd "hela tiden" med kanske 16 stegsintervaller, eller 8, eller 5. Hoppar man över detta stadium kan man få en häst som kanske ser bra ut, men som inte är vare sig stark eller lydig och då får man problem senare. Det handlar om att låta hästen hitta igen de muskler och motoriska nerver den behöver för att kunna göra det fortsatta jobbet!

Övergångar är ju absolut det bästa. Om din häst orkar så är galopp ur halt absolut underverk för att få hästen mer medveten och använda bakdelen bättre. För att det ska fungera måste hästen självklart gå i form hela tiden, även i halten. dessutom bra övning för att träna lyhördheten.

Klättring ska ju vara bra. Långsamt nerför med halter i rätt form, läste jag någonstans. Någon mer som vet?

Jag lägger till gymnastikhoppning till alla andra förslag här. Studs, cavaletti och små serier. Men som någon skrev, grundridning. Korrekt tempo, varken överilat eller för långsamt. Hästen ska hitta sin egen takt.

Svar till alla:

Tack för alla tips. :bow:

Jo, vi rider för tränare, men jag ville ha lite annat också än det hon kommer med.

Ttouchboken (stavning?) har jag faktiskt hemma och använder till husbehov, den ska jag börja använda mer.

Som dressyrtant säger så klokt! Helheten!!

Egna erfarenheter:
Att rida på kallblodstravaren var i början som att sitta och balansera på en smal tråd som rycktes fram och tillbaka mellan okoordinerad fram och bakdel. Mycket obehagligt!!

Han hade styrka må jag säga, enorma muskler och kunde slunga sig framåt i oerhörda farter, men han hittade inte något läge för att bära upp sig med bakbenen. Bara påskjut och ingen bärighet således.

Han har hittat sin styrka bakifrån och tar den genom ryggen genom att öva från marken böjd rakt fram, öppna och sluta och vidare i kort kort trav vid hand genom att ta upp inner bak i travtakt. Omöjligt sa han först, sparkade bakut och tog tyglarna i munnen av frustration, men hittade läget och tog plötsligt några halva steg!! Han bröt vallen och har sedan utvecklats mycket.
Även longering på AR-vis i korta intervall med höga krav på riktig böjning och blandat med att träda över med inner bak. Om han fuskade med det genom att bara rinna iväg sidledes gick vi ut till staketet och hittade läget med bakbenen igen.

Nu jobbar han mycket i galopp några steg från kort trav eller skritt/halt på volt i lina och har genom det fått en skitläcker trav med styrka bakifrån.

Riden känns han nu mycket!! starkare och kan göra grunderna i balans och söker sig hellre under min tyngdpunkt än ifrån den som tidigare. Har inte bett om bakdel på något särskilt vis utan mest fått fokusera på böjningen och ryggplaceringen/formen för att baken ska hamna på plats.

Gör det, för den är verkligen jätte bra, -boken.
Det kanske till en början verkar lite främmande eller att övningarna känns helt onödiga, men när man väl testat på ett par oilka kusar och insett så mycket det stärker och balanserar både mentalt och fysiskt så är den snudd på ovärderlig, anser jag. Både för människa och häst.
Funkar dessutom kanon för människor som har en felaktig relation till hästar eller saknar erfarenhet. :)

Vilka övningar rekomnderar ni från T-Touch boken för att aktivera och stärka bakpartiet på hästen? :confused:

Hennes grej är lite av en helhet. Att bara gå in och använda sig av en övning funkar säkert, men effekten av att ändra hela sin attityd gentemot hästen för att i större utsträckning lära sig hur hästen kan bli mer koncentrerad, harmonisk och samarbetsvillig uteblir då, antar jag.

Att anpassa hennes övningar till den dagliga skötseln är nog det allra effektivaste, eftersom det handlar om förtroende och att lära sig att känna hästen, för att kunna förstå även mindre signaler och få en mer harmonisk häst, inte bara att rida på den...

Men det är just det där med att dessa övningar inte är "ridning" som många inte tycker att det är viktigt, har jag märkt. Men dom som har provat och sett skillnaden på sin häst är evigt tacksamma för att dom fått en mer harmonisk häst, en annan relation till den och ett mer ödmjukt och "hälsosamt" sätt att hantera sig häst på, -oerhört positivt.

Att jobba med ben och rygg övningarna, men även panna, öron sänka nacke. Är jätte bra före träningen. Svans är också bra...
Cavalettin är väl aldrig "fel" den heller, antar jag.
Den där kropps-snodden har jag sett användas, men inte använt själv.
Den är bra för då ser man var hästen är svagast eftersom snodden åkte snett, men jag undrar om just det med att kolla obalansen är lättast att göra vid longering?

Det står annars ganska tydligt i boken vad varje övning är bra för. ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Jfrelin
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar