• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nettan77
  • Startdatum Startdatum
oki... Men även om dt är en hingst kan man ställa ut den när den är 1 o 2 år me då??
Visst kan du det, du kan t.o.m visa fölet i sommar på en s.k. fölmönstring.. eller om du vill visa stoet på nån RP-premiering så hänger ju fölet med och kan kanske bedömas då!?

Du får kolla in ASRP's hemsida för att se vad som erbjuds i ditt fall, jag vet inte nåt om deras regler m.m.

Sen är det ju bra att visa 'hingsten' som 1-2 åring för att få veta om det är nåt att satsa på för vidare avel inom RP, eller om de tycker att han ska kastreras!

Jag håller med dig på ett sätt, men känner man hästen innan man köper den spelar ju inte stammen så stor roll (anser jag trots att jag är stamtavlenörd :D)

Att den inte SPELAR ROLL är en helt annan sak, det är skillnad på att ha en häst med 'dålig' stam och att inte veta något om föräldrarna alls.

Att inte veta något om föräldrarna tycker jag bara är tråkigt, men det skulle inte hindra mig att köpa en häst ifall jag tyckte tillräckligt mycket om den!

Min häst har en mormorsfar som inte är godkänd och som jag inte vet något mera om än hans pappas stam :(

Köper man t ex en import så är det ju inte särskilt ofta man vet något alls om dess föräldrar...

Mig skulle det hindra eftersom det för islandshästar är krav på att både modern och fadern går att härleda tillbaka till Island så att man vet att den är renrasig. I övrigt, kanske inte, men det skulle nog få mig att fundera både en, två och tre gånger.

Äh, inte lätt att veta. Jag är ju en sådan där knäpp islandsbrutta att jag dessutom är väldigt intresserad av halvblodsavel. :D

Men det ÄR viktigt för mig att veta var hästen kommer ifrån, bra stam eller inte.

Ska man avla på dem är det ju självklart att man kollar på stammen. Men hade jag köpt en valack hade jag troligtvis helt skitit i stammen och bara gått på hurdan hästen är.

Fast jag tror att det var så du menade, eller? :confused:

"Bra stam" är ju tyvärr nåt som unghästköpare lusläser inför köpet. Som uppfödare av Vbl (tarvare) vet jag av erfarenhet hur knasigt folk resonerar. Man tittar på stamtavlan och ser att pappa eller nåt halvsyskon presterat bra och då måste ju fölis vara en blivande stjärna.

Jag vet med säkerhet att mina 4 barn har samma stam - på bägge sidor. Dom har dessutom haft samma uppväxtmiljö mm mm men inte katten är dom exakt lika, de har olika läggning, fallenhet mm. Men när det gäller djur tycks många bara läsa på pappret och om fadershingsten är populär kan han ha bet 150 ston om året, klart som 17 att nån blivit bra.

När jag kollar stam inför bet är det för att gallra bort olämpliga inte för att jag är så naiv att jag tror mej kunna "räkna fram" en vinnare. Så mkt arb och tur tillkommer utöver den genetiska biten.

Men visst, vill en köpare betala mer för att fölis har en halvbror / syster som lyckats så tackar inte jag nej.

/Lori

Jag vill ha koll på stammen oavsett! BRA stam är ju subjektivt, men jag vill ha koll på vilka gener hästen har.

I detta inlägget letar du inte efter stam...men i ett annat inlägg köpte du pga av stammen :confused: :confused:(shettisen) du är lite mer än förvirrad för mig du......

Ja okej jag kan hålla med om att det kan vara intressant att veta hästens stam för att veta om den kan ha något som ligger och spökar, men som sagt t.ex. en valack som aldrig kan bidra med sin gener bryr jag mig inte mycket om dess gener...

Ston och möjligtvis hingstar (frågan om man ska betäcka med eller inte) är stammen mer viktig hos.

Precis!
Hur kan man ha haft tur :confused: att stammen i fråga är bra på en shetlandsponny som man säger sig ha köpt just pga stammen ??? :confused:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 660
Senast: Pilot
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 933
Senast: Cocos
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka