• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nettan77
  • Startdatum Startdatum
N

nettan77

jag har aldrig medvetet letat efter hästar med bra stam. det har jag alltid fått på köpet. har jag bara tur??
min arabdam jag hade hade superstam,min nordsvensk hade bra stam och nu min shettis har superstam(pappa champion,farfar och farmor,mormor,morfars mor, farmors far är ELIT!! har jag bara tur eller?? :confused:

Om du inte vet vad en bra stam innebär (nedärvning).. hur kan du då undra om du haft TUR?

Vad har DINA hästar presterat.. som kan hänvisas till stammen??

Att din shettis har anfäder med Champion och ELIT i bagaget.. säger inte ett dugg om just 'din shettis' förrän den själv presterar något, även om du har en större chans med en sådan avkomma! :)

oki. nä där har du rätt, jag vet inte ett smack om stamtavlor mer än att det är en himla bra stam på honom.
lugna och fina och bra resultat.han själv har inte presterat något som helst än,han är nämligen bebis och bara 10månader. jag har dock tänkt spara honm som hingst och ställa ut honom för att se om det kan vara något.tilläggas kan att jag köpte honom nyss så jag har inte fått hem honom än. :)

OK, bra att du förstår.. alla superstammade hästar GER ju inte superavkommor förrän det bevisas genom individernas egna prestationer i någon form, och det är inte 100% gener från den bästa som ges vidare ju.. tyvärr!

Lycka till i fortsättningen!!! :)

Köpte du han för stammens skull eller av andra anledningar? Jag har köpt två hästar på enbart stammen, en tom osedd. Det är ju en chansning men blodet är ju bra och jag hade tur med den osedda att den var så bra som den är. :)

mitt sto har toppstam (e: Son Of a Gun ue: Kariba Ox Uue: Raketen 102) och har även presterat bra själv ( har varit gotländk mästare i fälttävlan hoppar lätt 1 m, samt har gått LA/FEI i dressyr). Har nu betäckt henne med hingsten Karlfälts Caruso (E: Wärnanäs Peng) som även har gått LA/FEI samt SM i dressyr (tror ja iaf). Fölet föds om ca 2-3 dagar..(näära!)vad kan man få för ett sådant föl om ca 1-2 år?? :confused:

Rätta mig om jag har fel!

Stoet är e.fullblod u.arab/russ, och betäckt med connemara.. eller???

Såg att nåt inte stämde :o, men skriv ut exakt hur stammen är/blir.. är det en 'mara' hon betäckts med, då förstår jag inte hur du tänker i avelshänseende, hur bra den än är! :smirk:

jo kolla här.. fölet blir e: karlsfälts Caruso (welsh) ee: Wärnanäs Peng och eu: Ängavaktarns Opera. U: Arabesque ue: son of a gun xx(engelskt fullblod) ee: Moderne eu: Mira xx, eue: Hyperbole xx euee: Hyperion xx Uu: Arabella (korsningsponny) uuu: Pitza-bella 1747(russ) uuuu: Pia 481 uuue: Gullding 108 uuuue: Raketen 102 ... är du med??

hej hanna! du vet ju vem jag har köpt(skattens bilbo b)
nej jag har bara sett honom på nätet.han kommer ju hem till mig snart.kram :banana:

Ja, nu är jag med! :D

Men du har ju ändå blandat in ytterligare en ras till de tre som finns i mamman, så fölet får fyra raser i sig.. så skulle inte jag gjort, men det kan ju bli en toppenbra avkomma för det :)

Är mamman reg. i ASRP och du sen även reg. fölet samt visar den på ngn visning (föl, 1 - 2 åring) så får du se hur pass den döms.. för att kunna sätta ett försäljningspris!

oki... ja funderar på o betäcka me ett fullblod nästa gång..=) så får ja en stor polle (förhoppningsvis) som ja kan tävla sen när ja e över 18... :) men det är ju så J*vla dyrt... :crazy: När premierar man hingstar??

Ja, fullblod eller arab (godkända i ASRP) bör du använda för att få upp storleken på avkomman!

Inte behöver det bli så dyrt.. eftersom du har ett RP-sto, då brukar det ofta vara billigare än om man har ett s.k. 'rent' avelssto (=samma ras som hingsten)!

Premiering (avelsvärdering) av hingstar sker tidigast vid 3 års ålder och ofta tidigt på året, Mars - April!

mest för stammen måste jag erkänna,vill se om det kan bli :Dnåt av honom skulle vara jätteroligt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 660
Senast: Pilot
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 933
Senast: Cocos
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka