Bra sittvagntips?

Mitten

Trådstartare
Jag har en sån kombivagn till min dotter (5 mån), en Brio, som är bra fjädrad men stor och tung. Nu när jag tänkte låta henne sitta lite, vill jag köpa en LÄTT sittvagn, med kraven
- Jag skall kunna ha henne mot mig (gärna vändbar)
- Fjädring av något slag, inte helt 'sulkystum'
- Fullt liggläge
- Få plats i lilla bilen (dvs liten hopfälld ;) )

Tips, någon? Jag är så hopplöst ohipp, jag vet inte alls vad som finns etc. Hjälp mig kloka människor !

Sv: Bra sittvagntips?

Oh du såg ju min vagn :angel:

Även dess nackdelar på ojämn mark *hi hi* Nej ingen vagn jag rekomenderar till var och en faktiskt. Men vi behövde en liten vagn när vi skulle på bilsemester och helt enkelt inte fick in något större. Dock har vagnen kommit till så mycket mer nytta än vi trodde innan och jag tror att jag kommer att slita ut den. Min sambo sa just här om dagen att undra hur många gånger vi lyft den i och ur bilen? Ja det var andra anledningen till att skaffa den, när jag ska på BVC själv och bara ha transport mellan bil och dörr.

Vill du ha en vagn som du kan gå längre promenader med?

Ja, jag vill ju ha lite fjädring så man kan gå typ på kullerstenar i kungsan ;). Jag har ju en stor Briovagn som sagt för skogspromenader och stalletpromenader, men jag vill ha den där vardagsvagnen som jag kan gå på Skansen med typ :D. Dvs. som snorpan sitter skönt i, kan ligga och sova i och så. Ingen trehjuling, usch vad svårt jag har för dem... tittade på en bugaboo (sittdelen då) som jag tyckte var skitful förut :o men nu tycker jag den verkar bra .. men dyr dock ;)

Vad är det för vagn du o-rekomenderar då? Vi andra vill väl också veta bara för att Mitten redan sett den! ;)

Är inte Bugaboo den mest köpta Sthlms-vagnen? Vet inte om det är helt liggläge (min dotter har aldrig gillat ligga helt plant förresten :idea:) Den ska i alla fall vara otroligt smidig, DYYYYR och gå att ha åt båda hållen :)

Sån här
front_page_img.jpg

Jag köpte precis en Teutonia Spirit, som jag är supernöjd med. Dock har den tre hjul som du inte gillar ;) Dottern kan sitta åt båda hållen, det var mitt krav nu när hon är så pass liten. Jag vill ha henne emot mig. När man fäller ihop den så kan man även ta loss sittdelen så blir den ännu mindre. Det är bara två klick så är den loss.
Teutonia har flera vagnar som du har svängbara hjul fram och du kan ha henne åt båda hållen. Kolla in deras hemsida så ser du ett flertal. Många av dem kan du säkert köpa begagnat också om du vill.

Är inte Bugaboo den mest köpta Sthlms-vagnen? [/IMG]

Säkert. Kan inte gå en meter utan att snubbla på en.

På bilden är framhjulen där bak... Är det alltså bara handtaget man kan flytta på eller går sittdelen att vända?
Jag orkar inte forska själv, just nu... :p

Jag tyckte precis som Mitten att den var förskräckligt ful innan jag fick barn, nu tycker jag sittdelen verkar praktisk. Men jag skulle förmodligen inte köpa en så förskräckligt dyr vagn ändå. :eek:

Man kan vända så för att det ska bli bekvämare när man kör terräng :) Dvs. stora hjulen först.

Vi har en Bee som är lite extremare shoppingvagn. Men vi har gått långpromenader med den hela sommaren och det har gått bra, men man vill ju inte gå så snabbt.

Eftersom att vi redan har en stor vagn som funkar denna kombi helt perfekt för oss och jag älskar vår lilla vagn! Varför jag inte vill rekomendera den till alla är ju för att många kommer att störas över att den är obekväm att köra på ojämn mark. Vår son som alltid gallskrikigt i vagn älskar den också och han som aldrig tidigare somnat i vagn mer än i undantagsfall sitter helt tyst i den och somnar jätteofta :) Eftersom att den är så lätt så orkar jag lätt lyfta både vagn och son upp för trappor etc. Mycket bekvämt om det bara kommer några trappsteg inne i en affär t.ex. Vi har dessutom bott hos mamma två trappor upp utan hiss nästan hela sommaren... Inget barnvagnsrum heller... Då kom den mycket bra till pass. Nu ska vi ta vår lilla Bee och åka på museeum. Vi hörs ikväll ;)

Men med facit i hand så skulle vi bara köpt en Camelon istället. Vi är ju friluftsmänniskor och ville ha en pansarvagn för turerna vi gör ute "i fält", vi brukar också ha rätt så mycket last med oss. Men eftersom att sonen alltid bara gallskrikigt i vagnen så blev det tyvärr inget uteliv för oss ändå :(

Senast ändrad:

De flesta vagnarna jag vill ha är sitt/ligg, och ligg haaaar jag ju liksom redan... har varit runt idag, och hittade en (billig dessutom) på babyland som uppfyller alla kraven. Men den har både ligg och sitt, då, men jag får väl stå ut med det :) Den skulle gå på 3500. Känns okej. Jag har ju min stora Briovagn också, för skogen och så, och sen sittsulkyn (bortåtvänd) som man klickar i babyskyddet i som är grymt skön att shoppa med men har VÄLDIGT dålig fjädring ;) Det är ju en sulky liksom.

Jag tycker det är jätteviktigt med snorpan mot mig, men det är kanske mest för min skull (?). Den här är iallafall vändbar, både fällbara handtag och möjlighet att knäppa loss och vända sitsen. Stora hjul på ena sidan och små på andra. Känns som en bra åka-kommunalt-vagn också :). Ska jag nog slå till på!

Länk till vagnen? :laugh:

Jag har för mig att framåtvänt inte rekommenderas innan 1 eller 1½ år.

Nästan fullt liggläge måste man ju ha eftersom att de lätt somnar när de är så små, så det är ju bra att den har det!

Det enda jag kom på när jag funderade var Quinny Buzz, den 4-hjuliga varianten. Men jag vet inte hur hårda de små hjulen är på den vagnen heller, jag har aldrig kört. Bara sett.

Vad hittade du för vagn? Det lät ju toppen! Vi kanskemåste träffas i Väsby eller Barkarby och bara gå i arnaffärer *ha ha* Det är ju svinkul!

Ja så länge det handlar om sittvagnar så KAN det ju bli aktuellt... :idea:

Sen kanske det blir syskon och då gäller det ju att ha koll på läget.. :cool: Haha.

Länk till vagnen? :laugh:

Jag har för mig att framåtvänt inte rekommenderas innan 1 eller 1½ år.

Nä det har jag också hört, att de skall sitta mot mamma/pappa. Så det känns som ett absolut krav! Speciellt eftersom jag absolut inte vill ta ögonen från henne ;)

Här är vagnen jag tittade på idag : http://www.babyland.se/article_image_zoom.aspx?Image=TIL0251801.jpg
(Den är 500 kronor billigare än vad det står där). Och den är pyttig ihopfälld och sittdelen fäller man steglöst :) Elina provade och gillade den ! Vad tycker ni?

Jag har ju köpt ergonomisk sele också (ja jag är köpgalen :o) men Elina är inte superförtjust i att bli buren. Men det går när hon är pigg! Blir hon trött väsnas hon bara ;). Men jag önskar att hon ville bli buren mer! Så man vet ju aldrig med bebisar, kanske din nästa bara vill åka vagn :D och då är du redan expert :D

Nästan fullt liggläge måste man ju ha eftersom att de lätt somnar när de är så små, så det är ju bra att den har det!

Det enda jag kom på när jag funderade var Quinny Buzz, den 4-hjuliga varianten. Men jag vet inte hur hårda de små hjulen är på den vagnen heller, jag har aldrig kört. Bara sett.

Vad hittade du för vagn? Det lät ju toppen! Vi kanskemåste träffas i Väsby eller Barkarby och bara gå i arnaffärer *ha ha* Det är ju svinkul!

Jaa vilket roligt förslag :idea: Min sambo börjar nästan lessna på allt bebisshoppande/pratande :D

Den var fin, tycker jag! :)

Ja kanske vill nästa bara åka vagn.. Men jag hoppas hen vill blir buren också, för det är såå mysigt. :love:

Åh vad avis jag blir, jag vill OCKSÅ kånka bebis. Elina vill inte ens bli tröstad med magen mot mig (bara i sällsynta fall funkar det) utan man skall bära henne utåt, eller på magen a la flygplan. Även när hon är trött och lessen. Man får tjyvvända henne efter en stund och hoppas att hon inte märker något :D.

Hon vill inte bli buren på ryggen då? :)
Det är väldigt mysigt. Men alla barn är ju olika förstås. Finns helt klart fördelar med ett vagnåkande barn! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har till vardags en Brio Happy som är perfekt här på landet, men den är rent hopplös när jag är hos min syster i stan då jag måste...
Svar
8
· Visningar
1 025
Senast: YaHilweh
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954
Övr. Barn Jag lurar lite på att skaffa en ny vagn. Har en Brio Sing som har både fördelar och nackdelar, och nu när L ändå är för stor för att ha...
2
Svar
33
· Visningar
5 055
Senast: Bollen
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?