Bra sätt att skapa förtorende med sin häst

Mirre

Trådstartare
Skriv allt ni kommer på som man kan göra för att lära känna sin häst och skapa förtroende och samarbete mellan sig själv och hästen.

Jag brukar umgås så mycket som möjligt med hästarna i början. Inte kräva nåt av dem utan bara vara i hagen typ. Checka av vad som funkar i den dagliga hanteringen och sådär. Pyssla och greja mycket från marken, och framförallt försäkra mig om att hästen accepterat mig som ledare innan jag sitter upp.

Så skriv så mycket ni orkar!:banana:
 
Sv: Bra sätt att skapa förtorende med sin häst

ja, det lät väl jättebra!:rofl: bra att alltid börja från marken å sen sitta upp!..säkerhetsgrej faktiskt.:)
 
Sv: Bra sätt att skapa förtorende med sin häst

träna olika trixs:)de stärker hästens relation till dej plus att de e kul:D
 
Sv: Bra sätt att skapa förtorende med sin häst

Nej men titta! Svar!:) :banana:
Fortsätt skriva!

Förövrigt jättebra svar
 
Sv: Bra sätt att skapa förtorende med sin häst

Zindy16 skrev:
Skriv allt ni kommer på som man kan göra för att lära känna sin häst och skapa förtroende och samarbete mellan sig själv och hästen.

Jag brukar umgås så mycket som möjligt med hästarna i början. Inte kräva nåt av dem utan bara vara i hagen typ. Checka av vad som funkar i den dagliga hanteringen och sådär. Pyssla och greja mycket från marken, och framförallt försäkra mig om att hästen accepterat mig som ledare innan jag sitter upp.

Så skriv så mycket ni orkar!:banana:

Jag gör precis som du.

Det första jag gör när jag kommer till stallet, är att gå runt och hälsa på ALLA hästarna, så ingen känner sig bortglömd när jag serverar lite hö, kraftfoder och vatten om de står på stall.

Går de ute i hagen, går jag alltid ut i hagen och tittar över alla hästar, vare sig det är mina hästar eller inte och tittar efter insektsbett, sår och andra konstigheter, samt kollar att grimmor, flyweils, benskydd om sånt finns sitter bra.

Därefter mockar jag kanske och grejar lite. I sadelkammaren har vi en vattenkokare som jag startar under tiden. När jag är klar med stallsysslor inne, fodring, vattning och vad som nu ska extragöras tar jag med mig vattenkokaren ut i hagen med en mugg, pulverkaffe (blä) och något smaskigt kaffebröd (digestive oliv). Jag kan sitta mitt i hästflocken i timtal, vare sig jag har en bok, ett ritblock, kamera eller bara sitter och "mediterar". Hästarna strosar då oftast en bit ifrån mig till en början, sen kommer ledarstoet närmare och närmare för att kolla vad jag gör och småstudsar åt sidan som om hon vill säga, "bäst att akta sig". Gammelvalacken är oftast mest nyfiken och kommer ända fram för att se om kexen är goda, eller nåt. Han är intresserad av allt som är ätbart i burkar. Om man häller hö och havre på backen, tittar han ändå först i ikeakassarna och hinken man bara med sig. Sitter man tillräckligt länge, ser man hur hästarna "pratar med varandra" och just den där känslan tycker jag är så mysig. Speciellt när jag kan resa mig försiktigt och "klia manke" med någon av hästarna och de då "kliar byxa eller shorts tillbaka".

Det är så jag vill ha det. Jag vill att vi ska vara kompisar och respektera varandra.

Vill inte min häst bli hämtad direkt när jag kommer, så kan jag sätta mig i hagen och putsa träns eller något i stället. Jag kan inte förstå de som har sån tidspress, att de inte har tid att "vänta in" att hästen är klar vad den håller på med, utan att "NU SKA DU IN - för jag ska hämta Greta på dagis eller gå på bio, om en timme och ska hinna borsta och rida först."

Min stalltid är min guldtid, då vill jag ha TID för "mina vänner". :bow:
 
Sv: Bra sätt att skapa förtorende med sin häst

Du är smart du:bow:
Tänk om alla tänkte och hanterade sina hästar så:)
 
Sv: Bra sätt att skapa förtorende med sin häst

Naturligtvis skrev:
Jag kan inte förstå de som har sån tidspress, att de inte har tid att "vänta in" att hästen är klar vad den håller på med, utan att "NU SKA DU IN - för jag ska hämta Greta på dagis eller gå på bio, om en timme och ska hinna borsta och rida först."

Min stalltid är min guldtid, då vill jag ha TID för "mina vänner". :bow:

Jo numera kan jag ibland också ha det så lyxigt att jag har TID.

Men när jag hade dagis och skolbarn och flera hästar fanns inte den tiden. Livet ser olika ut för oss alla och det ändras hela tiden, så vissa perioder kan man tänka som du, andra kan man inte, för barnen kan inte heller vänta.:smirk:
 
Sv: Bra sätt att skapa förtorende med sin häst

Mitt tips är att göra NH med hästen i form av Join Up. Det är en benämning av Monty Roberts som kommunicerar med hästen på dess språk Equus. Läs på om det och ni kommer att få den bästa relationen ni kan önska er med er häst. Köp boken "Från mina händer till dina" av Monty Roberts. Priset är bara 350:-
Lycka till!
 
Sv: Bra sätt att skapa förtorende med sin häst

Monty Roberts ger jag inte mycket för, ärligt talat.
 
Sv: Bra sätt att skapa förtorende med sin häst

Jag masserar min häst rätt ofta, det känns som att vi får en lugn fin andning då...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 212
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 984
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp