Bra regntäcke utan foder?

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Jag skulle vilja ha tips om verkligt bra regntäcke att slänga på pållen nu när vädret ska bli lite regnigt här framöver.

Det ska vara helt utan fyllning och helst med halvhals eftersom han lätt får tryck över manken annars. Utan halvhals går bra om täcket är av den modellen att halsöppningen inte är så förbaskat stooor så att täcket inte glider bakåt över manken trots att man spänt i sista hålet.

Köper för det mesta Shires täcken eftersom de passar pålle men också för att de verkligen brukar hålla tätt!. Har dock svårt att få något grepp om vilka modeller de har och vill ju ha tips om vilka som verkligen håller tätt!

Att det håller tätt under en hel dag är viktigt, har slängt ut alldeles för många pengar på skit-täcken som inte ens höll tätt några timmar. :mad: :(

Ps. Bra pris är också önskvärt ;) :D

Sv: Bra regntäcke utan foder?

Jag har ett Event regntäcke jag är fruktansvärt nöjd med. jag har haft det i fem år och är tvättat och impregnerat många ggr och det håller fortfarande riktigt tätt.

Jag har ett super regntäcke det är rutigt från svea sverige täcken. Jag tror inte just det täcke jag har fortfarande finns men kolla deras hemsida under sverigetäcken där fanns ett blått ute/regntäcke

Hmm, tyvärr är jag mer än lite skeptisk till just Event. När vi köppte pållen införskaffade jag genast ett Event regntäcke (kommer dock inte ihåg modellen) och det höll inte tätt.

Sen i höstas köpte jag ett sånt där Event Undercover eller vad det heter och första regndagen när jag kom till stallet på eftermiddagen så var pålle alldeles genomblöt under! :(

Vet inte om det var en tillfällighet ellr om det kan skilja mycket mellan olika modeller men jag är inte så pigg på att prova igen.

Men tack för tipset ändå! :D

Jag har ett super regntäcke det är rutigt från svea sverige täcken. Jag tror inte just det täcke jag har fortfarande finns men kolla deras hemsida under sverigetäcken där fanns ett blått ute/regntäcke

Är det det som kostar 369? Bra pris och perfekt med halvhals! :bump:

Någon som vet om Svea täckena brukar hålla tätt? Ha ha vad jag tjatar om det! :D

Ok, jag hittade ett till billigt där :bump: Kostade 398!

Båda modellerna var nedsatta i pris för att vissa bensnören var för långa.

medryttarhästen hade både regn och vintertäcke innan, minns inte om de var täta och så. kommer inte ihågg om det var vintertäcket som typ var stort i storlekn eller om det var litet.. om det var stort i storleken så var det regntäcket som var litet i storleken.. (kan vara tvärtom men minns inte det)

Svea Sverigetäcket. Finns på rea nu, 369 kr.

resize.aspx

Ser nu att andra redan tipsat - vi tycker det sitter bra på bägge hästarna och håller vätan ute på ett föredömligt sätt.

Senast ändrad:

Jag köpte bara Sveatäcken för några år sedan, var supernöjd. Men så fick jag ett par dåliga täcken i rad som inte alls höll för regn. Sedan dess har jag helt övergått till Horseware.

Horsewares täcken är suveräna! Enda haken med Horseware är väl prislappen men jag tycker de är värda varenda krona. De är hållbara och svårutslitliga och regntäckena klarar även det mest ihållande ösregnet.

Jag köpte ett på Ge-kås häromdagen!
249 kr och är tätt som...
Super nu när det stormar och regnar och det blir för varmt med "vanliga" regntäcken:)

Jag köpte bara Sveatäcken för några år sedan, var supernöjd. Men så fick jag ett par dåliga täcken i rad som inte alls höll för regn. Sedan dess har jag helt övergått till Horseware.

Åh nej! :( Säg inte så.... Typiskt! Det är sånt som gör att man tvekar med att "byta" märke. Det är som mina Event täcken - jag har haft skitdåliga medan andra säger att de är jättebra. :confused:

Någon som har/haft dessa från Svea?

Detta:

gabonstor.jpg

eller detta:

cassandraregnstor.jpg

Jag tycker de verkar ha så stora och rätt placerade bogveck.

Jag köpte ett på Ge-kås häromdagen!
249 kr och är tätt som...
Super nu när det stormar och regnar och det blir för varmt med "vanliga" regntäcken:)

Hur ser det ut och är det med halvhals? Jag köpte nämligen ett utan halvhals därifrån också förra hösten. (Suck, gjorde tydligen inget annat än köpte täcke :crazy: ) Det var jättetunt och lätt och höll vätan borta men uj vilket tryck det blev på manken! :cry:

Ni som har Sveatäcken, hur bra är de? :)

Jag har ett regntäcke därifrån och det håller hyfsat tätt, men det torkar i princip ALDRIG!
Det blir jättetungt och trots att vi har täckestork så tar det lång tid innan det blir torrt.
Tycker det finns mer moderna, lätta täcken som håller torrt och torkar fort som jag hellre skulle köpa.

Jag har ett regntäcke därifrån och det håller hyfsat tätt, men det torkar i princip ALDRIG!
Det blir jättetungt och trots att vi har täckestork så tar det lång tid innan det blir torrt.
Tycker det finns mer moderna, lätta täcken som håller torrt och torkar fort som jag hellre skulle köpa.

Oj då! Ja det med "torkningen" tänkte jag inte på. Vi har ingen täckestork heller....

Senast ändrad av en moderator:

Horseware och Bucas rekommenderar jag varmt.

Horseware Rambo är det t.ex. 3 års garanti på och på Bucas alla produkter brukar det alltid vara 2 års garanti. Tycker bara det gör ganska mycket. Visserligen är de dyra, men de är så outstanding när det kommer till passform och kvalité så att spara lite är värt det!

Vet inte om Källquists har några ofodrade varianter heller, men de har annars en hel del bra och prisvärda täcken från Horse Saver.

Liknande trådar

Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 948
Utrustning Jag har fått för mig att jag behöver strykkappor till pålle. Jag har vanliga luddskydd nu som jag använder vid uteritter och ibland på...
Svar
15
· Visningar
850
Senast: Houdinie
·
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 324
Utrustning Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men...
Svar
18
· Visningar
2 826
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur