Du maste fa hasten att tanka pa vad du gor. Ha 2 hinder med 4-5 sprang emellan, men lagg in 4 galoppbommar sa att hasten maste tanka pa vart den satter fotterna. Hasten kan inte bli speciellt het, for da blir allting bara pannkaka. Det kanske tar ett par ganger innan hasten far det ratt, men det ar helt ok. Lat hasten skota sina egna ben.
Lagg garna in bommar fore forsta hindret och garna efter det sista hindret. Beror ju pa hur mycket plats du har.
Det ar ok att en hast blir het vid hoppning, sa lange den gar att kontrollera. Ta det stadigt och var sjalv lugn. Jag rekommenderar inte att gora en massa volter innan ett hinder, da du lar hasten att springa at sidan om det inte passar.
En hast ska hoppa i alla lagen och det ar du som ryttare som maste lara dej att rida hasten framat, men samtidigt under kontroll. Rid pa jamt, oavsett hur hasten beteer sej, ju mer hasten lar sej, ju lugnare kommer den att bli, da den till slut fattar att han maste koncentrera sej pa jobbet och inte bara pa att springa framat och hamna pa andra sidan av ett hinder.
Sa fort du landar pa ett hinder, borjar anridningen till nasta hinder. Spelar ingen roll om det ar ett galoppsprang eller 200 meter emellan.
Ta det lugnt och sansat sjalv. Trava, och aven skritta, massor over hinder. Det gar jattebra att skritthoppa, och det gor att hasten maste tanka och dessutom anvanda sej av sina hoppmuskler och inte bara fart.
Studs ar jattebra for heta hastar, da man tvingar hasten att skarpa till sej och tanka pa vad den sysslar med. Ha 4+ studs, garna i en halvvolt.
Nagonting som jag alltid brukar gora med mina unghastar ar att bygga 4 hinder pa en 20 meters volt. Ett hinder pa varje sida, om du fattar (det finns ju inga sidor i en volt).
Hoppa hindrena efter varandra. Detta ar bra for dej som ryttare, men annu battre for hasten. Du maste hoppa rakt over varje hinder for att hinna med nasta. Dessutom sa maste det ga lugnt till vaga, annars kommer du att missa nasta hinder i bara farten.
Detta ar en hard ovning, men nar den sitter, sa har du en hast som hoppar allting fran nastan vilken distans som helst. Du bygger upp hastens kontroll over sej sjalv. Hjalp inte hasten alldeles for mycket, utan lat hasten lara sej sjalv att mota ett hinder.