BRA mineralbalja till hagen?

Fashionistan

Trådstartare
På måndag går våra hästar ut på bete och jag skulle vilja ha tips på en bra mineralbalja! (Saltsten har vi separat såklart)

Min unghäst kommer att fortsätta få sitt kraftfoder men eftersom att vi kommer att ta bort höt nu när det finns gräs så det räcker så blir man ju ändå orolig att alla mineraler inte kommer att täckas eftersom att vårt hö vart ganska bra och det har ju naturligtvis varit basen i hennes foderstat!

(Får Groov 90 (Innan 125), Betfor, Morötter, Linfröolja & Chevinal + nu)
Haft i stort sett fritt hö hela vintern (bal i hagen, 5-6 kg inne över natten)

Vilken balja kommer att passa?

(Hennes hagkompis är ett digivande sto + föl som också äter Groov 90)

Sv: BRA mineralbalja till hagen?

Mineraler är inte ett nödvändigt ont på ett bete, snarare brukar vi överutfodra våra hästar med mineraler. Hästar får ytterst sällan mineralbrist bara för de går på ett bete. Citerar Hippocampus:

så länge det finns tillräckligt med bete = så länge hästen håller sitt hull på betet, finns det tillräckligt med mineraler förutom natrium. Natriumbehovet tillgodoses enklast och billigast genom att man ger hästen en saltsten att slicka på.

Spårämnes- eller mikromineralbehovet tillgodoses i de allra flesta fall, utom kanske behovet av selen eftersom Sverige har selenfattiga jordar. Selen och E-vitamin arbetar synergistiskt dvs, de kan till viss del ersätta varandra. Betet är mycket E-vitaminrikt och hästen på bete utsätts inte för extrema ansträngningar, varför risk på bristsymptom av selen kan anse vara mycket liten.

Även digivande ston kan klara sig utmärkt på bete, men det förutsätter du har ett mycket välskött bete.

Citerar Hippocampus:

så länge det finns tillräckligt med bete = så länge hästen håller sitt hull på betet, finns det tillräckligt med mineraler förutom natrium. Natriumbehovet tillgodoses enklast och billigast genom att man ger hästen en saltsten att slicka på.

Spårämnes- eller mikromineralbehovet tillgodoses i de allra flesta fall, utom kanske behovet av selen eftersom Sverige har selenfattiga jordar. Selen och E-vitamin arbetar synergistiskt dvs, de kan till viss del ersätta varandra. Betet är mycket E-vitaminrikt och hästen på bete utsätts inte för extrema ansträngningar, varför risk på bristsymptom av selen kan anse vara mycket liten.

Även digivande ston kan klara sig utmärkt på bete, men det förutsätter du har ett mycket välskött bete.

Det som står på Hippocampus är tyvärr inte sant.

Min erfarenhet är att det i princip alltid finns en obalans i mikromineralerna i ett bete, dvs. det är för höga mängder av vissa mineraler och för lite av andra. Övergödning och försurning är förmodligen en av orsakerna till denna obalans. Eftersom för höga mängder av ett mineral kan påverka upptagningen av ett annat mineral negativt uppstår ofta en mineralbrist hos hästen. Ofta visar sig detta i dåliga hovar och matt, tråkig päls.

Att sätta ut en mineralbalja i hagen är dock inte en lösning på problemet. Det kan ofta förvärra problemen, dvs. skapa större obalanser. Det är fel sammansättning på mineralerna i dessa baljor och dessutom blandar tillverkarna i melass för att hästarna ska äta skräpet. Undvik mineralbaljor!

Det enda rimliga sättet att undvika mineralbrist när hästen går på bete är att analysera betet och ge hästen de mineraler det är brist på separat t.ex. i lite uppblött betfor.

Beträffande påståendet att E-vitamin “till viss del kan ersätta selen” så är detta inte sant heller. Sant är att betet ofta innehåller en tillräcklig mängd E-vitamin så man behöver inte ge extra E-vitamin då hästen går på bete. Selen och E-vitamin är båda viktiga antioxidanter men selen behövs för en rad andra viktiga funktioner i kroppen så ge selen även när hästen går på bete.

Fast om det nu är sådan mineralbrist bara för det råkar vara bete, så skulle gräset knappast växa speciellt bra. Selenbrist är ovanligt under den korta betesperioden.

Eftersom du kommer att fortsätta med kraftfoder som innan och bara byta ut höet mot gräs. Så kan du lugnt utgå från att gräset har bättre värden än höet. Dessutom ger du ju ett hel foder som innehåller mineraler och spårämnen (Krafften) så det kan nog vara så att möjligheten för att den får mer än den behöver är större än att den får en brist.

Okey! Ja, jag tar det ju väldigt lungt med maten nu i början så att magen får ställa om sig till gräset, vill inte riskera nått! :) Men sen är ju tanken att hon ska få lite mat när vi har tränat då detta är en explosiv häst som gör av med mycket energi! :)

Personligen tycker jag det här med att analysera allt hästen äter och inte äter har tagit på tok för stora propotioner. Hästen kommer inte dö av att du ställer ut en mineralbalja till den (även om baljorna innehåller melass). Den kommer inte häller att dö om du väljer att INTE ställa ut en mineralbalja till den.

Det finna hela tiden folk som tycker än det ena och än det andra. Speciellt på sådana här forum. Våga lite på din egen magkännsla. Vill du veta mer om foder kan jag rekomendera KRAFTs foderböcker. Det är neturala och sakliga i sin information om hästens behov i stort. Lycka till =)

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 478
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar