Bra med domare som inte fastnar mellan 5-7!

P

PonnyLina

Var iväg igår och tävlade dressyr med ponnyn. Red två okej program och fick 63,33% resp. 66,54%. I första klassen fyra 8or och i andra tre 8or och en 9a. Kändes riktigt bra att få en nia, något jag aldrig lyckats med förut. Jag tycker det är bra att domaren inte fastnar mellan 5-7 som många lätt gör. 8or är väl inte sådär jätteovanligt att få men 9or ser man sällan.

Jag vet inte vad detta inlägg ska fylla för funktion, hade bara lust att skryta lite med min nia antagligen! ;)

Lina

Sv: Bra med domare som inte fastnar mellan 5-7!

Det gjorde du rätt i!! :bump:

Och jag håller fullständigt med! Det är roligt när domarna vågar premiera ngt som är bra. Oftast kräver det ju lite rutin. De flesta håller sig nere för att det inte ska bli inflation i betygen.

Sexor och sjuor och en femma. I första klassen en fyra också för jag fattade galopp på fel ställe smart som jag är.. :angel:

Lina

Shit va bra poäng! :D E 9 ska du Verkligen vara stolt över!
Tävlingen du va på.. var det på Sundsvalls Ridklubb?
Elin

å vad kul å höra!!! jag tycker att de allra flesta domaren sätter övre gränsen vid sju så fort man gjort minsta misstag.....jag tycker att man ska kunna ha blandat 3or och 8or om det är så....

och grattis till 9an! :bow:

Det är så hemskt roligt med domare som vågar använda hela skalan tycker jag!
Red en LA:1a för en domare och låg på poäng mellan 6 o 9 och det var så hemskt roligt, fick t.o.m. med 8or på mellangångarterna vilket inte var alltför vanligt på min ponnyloppa.
Domare som dömer mellan 5 o 7 är så hemskt tråkiga, dessutom får man nästan inga kommenterar heller, vilket jag inte förstår.
Grattis till din 9:a, jag vet hur bra det känns! :bump:

håller med skalan ska användas från 1-10 även om de inte altid behövs

Det är väl just för att de ska slippa komentera som de lägger sig på den skalan...allt under 6 och alt över 7 SKA kommenteras har jag för mig

Nä betyg över 6 behövs ju inte kommenteras alls.

Grattis till din nia! Själv har jag fått en åtta en gång som jag är mäkta stolt över! :D

Visst kan ju sexorna och sjuorna vara befogade liksom men det är Kulare med domare som kan döma med andra siffror än bara dom!

Fast sånt där kan lätt gå till överdrift tycker jag...Jag kan bli irriterad på domare som sätter åttor hit och nior dit. En domare här i Stockholm gav mig 9 på sitsen och 9 på formen där nere på allmänna på ponnyallsvenskan för 2 år sedan...Det tycker jag är irriterande...haha En annan domare har jag fått massor med 8:or med kommentaren: passa nosen. Om det står passa nosen är det inte bra, dvs. inte 8. Men men, du var säkert värd din nia! :)

Ja, sånt där har jag också varit med om. Fick en åtta på min sits trots att det stod "Bra sits men breda händer." Men en sån kommentar tycker jag att en sjua hade varit mer lämplig. Nian kändes dock rätt befogad med kommentaren: "Helt rak inridning, bra uppställning." :)

Lina

samma här,har ett protokoll med ena enda komentar..:kort skritt..

Väldigt utvecklande ...:)

Lite off Topic, men jag tror jag vet vem du är! :) har sett dej nån gång på HRK.

Ang poängen så utgår jag ifrån att alla domare förväntar sej en 10:a och sen minskar ett snäpp på det för varje avvikelde den ser.. Kanske inte är så i praktiken men det är önsketänkande från min sida :D
Skulle kunna tänka mej att domare (inte med flit såklart) har lite förutfattade meningar för varje moment för att de ser helheten och tycker "den här rider som en 6:a" :D och sen utgår från det. Gör man något bra får man ett snäpp högre, gör man något mindre bra får man ett snäpp lägre.. DET är lite synd för häste kan ju faktiskt skärpa upp sej rätt rejält under något särkilt moment och då vore det synd om man redan innan har "stämpeln" på sej att inte prestera högt. I praktiken har jag sällan varit med om det, men när jag tittat i protokoll och grejat har jag börjat fundera.. När man tänkr tillbaka på själva tävlingen, kollar videoinspelningar osv.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Senast: zoowie
·
T
Dressyr Vad är det egentligen som händer när man passerar de där vita staketen in på tävlingsbanan? Oftast är det stor skillnad på hur min häst...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 916
Senast: traloppan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar