Bra höjd på boxväggen???

Matten

Trådstartare
Håller precis på att utöka stallet, och ska göra nya boxar. Nu vill jag ha ganska "öppna boxar", med så lite galler som möjligt, så att pållarna kan kika ut över boxväggen (det ska vara galler mellan boxarna). Därför tänkte jag ha lite högre boxväggar än vad man skulle i fall man skulle ha galler ovanför väggen. Men vad kan vara lämplig höjd :confused:? Det får ju inte vara för lågt, men heller inte för högt. Hästarna är mellan 1.65 & 1.75.
Mvh. Matten

Hej!
I vårt stall har vi gjort mellanväggarna ca. 180 cm höga (utan galler) och fronterna ut mot stallgången ca. 130-140 (också utan galler). Det fungerar jättebra. Hästarna är normalstora halvblod mellan 165-170 cm. Hästarna kan "prata" med varandra men ända vara ifred.

//Krumelur

Liknande trådar

Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 758
Senast: Pilot
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 302
Senast: MaRomer
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 984
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Nu börjar vi så smått att fundera på hur vi ska renovera stallet jag står i. Metallskenorna som ekplankorna står i, har börjat rosta...
Svar
0
· Visningar
1 845
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama