Jag har alltid gillat staffar men har fått för mig att de inte är lämpliga förstahundar? Väldigt intressant dock! Ska absolut titta vidare på dessa
Av egen erfarenhet så skulle vi kunna placera både våran och mammas staffe hos "vilken idiot som helst",krasst sett. Dom begär inte mycket,dom är nöjda och glada att få vara med,däremot så är det såklart (som för dom flesta hundar) bra om man kan göra något extra än att "bara" gå promenader. Men vi har inte trillat över några problem,varken jag eller mamma,lättare hundar har jag aldrig stött på. Nu ligger dom båda runt 4 år,så slyngel-åldern är förbi,och den märkte vi aldrig av ens.
På SKK så står det att i Sverige är rasen en utpräglad sällskaps och utställningshund. Jag skulle säga en sällskapshund som är villig till det mesta! Uthållig,framåt,POSITIV och framförallt rolig hund med stabilt lynne. Och supertrevlig med hjärtat på rätta stället.
Tycker verkligen du ska kika vidare på dom och åka och träffa några. Kolla upp närmaste kennel och be om att få komma och träffa hundarna. Många kennlar har ju också omplaceringar om du funderar på en vuxen hund (även fast jag tycker att just valptiden är helt underbar och viktig där man får forma sin hund alldeles själv) om inte just din kennel har så vet dom säkerligen om en annan.