Bra förstahund?

Jag har alltid gillat staffar men har fått för mig att de inte är lämpliga förstahundar? Väldigt intressant dock! Ska absolut titta vidare på dessa :)

Av egen erfarenhet så skulle vi kunna placera både våran och mammas staffe hos "vilken idiot som helst",krasst sett. Dom begär inte mycket,dom är nöjda och glada att få vara med,däremot så är det såklart (som för dom flesta hundar) bra om man kan göra något extra än att "bara" gå promenader. Men vi har inte trillat över några problem,varken jag eller mamma,lättare hundar har jag aldrig stött på. Nu ligger dom båda runt 4 år,så slyngel-åldern är förbi,och den märkte vi aldrig av ens.

På SKK så står det att i Sverige är rasen en utpräglad sällskaps och utställningshund. Jag skulle säga en sällskapshund som är villig till det mesta! :) Uthållig,framåt,POSITIV och framförallt rolig hund med stabilt lynne. Och supertrevlig med hjärtat på rätta stället.

Tycker verkligen du ska kika vidare på dom och åka och träffa några. Kolla upp närmaste kennel och be om att få komma och träffa hundarna. Många kennlar har ju också omplaceringar om du funderar på en vuxen hund (även fast jag tycker att just valptiden är helt underbar och viktig där man får forma sin hund alldeles själv) om inte just din kennel har så vet dom säkerligen om en annan. :)

Vet inte vart du bor TS,men jag finns i Dalarna,där också kenneln som vi köpte av,men har ganska stort kontaktnät ner åt Göteborg inom staffe-världen,så skulle du bo här eller däromkring så får du gärna Pm:a om du vill ha tips på valpar eller omplaceringar. :)

Skulle nog också kunna tipsa om en och annan staffe-kennel. :) PMa om du vill!

/ Askur som snart är stolt ägare/mamma till två staffar :love:

Dock kanske inte bichoner är så roliga att ha som stallhund..Det är mycket pälsvård på dem och det lär bli enormt med pälsvård om den ska fungera som stallhund..de blir skitiga för ingenting och får tovor av ingenting..Man bör vara beredd på att det kan behövas pälsvård dagligen.

Sen låter dom gärna en del också ;)

Vill man ha dem lösa måste man träna väldigt mycket är min erfarenhet..De är gärna lite väl självständiga ibland.

Stallmiljö går naturligtvis inte så bra ihop med en utställningspäls men det går alldeles utmärkt att klippa ned en löwchen. Pälsen blir då mjuk, icke-fällande och väldigt lättskött även om den inte är smuts- och vattenavvisande som en sträv päls blir.

Min löwchenpojke blev 14 år och fungerade mycket bra i stallet hela livet. Klippa en gång i månaden och bada vid behov var all pälsvård vi ägnade oss åt. Skällig var han inte om det inte fanns anledning. Lös gick han jämt och han var rolig att träna, lättlärd och lättfostrad. Vaktade bra också och var helt enkelt en kul kompis varje dag av sitt liv. <3

Stallmiljö går naturligtvis inte så bra ihop med en utställningspäls men det går alldeles utmärkt att klippa ned en löwchen. Pälsen blir då mjuk, icke-fällande och väldigt lättskött även om den inte är smuts- och vattenavvisande som en sträv päls blir.

Min löwchenpojke blev 14 år och fungerade mycket bra i stallet hela livet. Klippa en gång i månaden och bada vid behov var all pälsvård vi ägnade oss åt. Skällig var han inte om det inte fanns anledning. Lös gick han jämt och han var rolig att träna, lättlärd och lättfostrad. Vaktade bra också och var helt enkelt en kul kompis varje dag av sitt liv. <3

Kanske iof kan funka tänkte nog mest på bichon frise, bichon bolognese och bichon havanaise i mitt huvud :) De raserna jag spontat vet brukar kräva en hel del pälsvård oavsett utställningsskick eller ej.

Ganska ordentligt nedklippta på dessa isf om det skulle fungera..Ffa bichon frise iaf bör dock kardas (ibland varje dag) och tvättas vid behov för även om de är väldigt korta i pälsen så blir det tovor väldigt lätt så fort "korkskruvarna" kommer..Bäst är det när pälsen får vara fluffig. Tovorna gör ont och kan skava annars..på det fastnar ALLT i pälsen.

Själv hade jag föredragit en korthårsras med litet behov av pälsvård om den ska fungera i stallet, gärna modell större då en större hund kan klara sig bättre om den tex blir trampad på

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 308
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 939
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden