Bra förstahund?

steve

Trådstartare
Jag går i hundköpartankar för tillfället och behöver lite tips och råd om ras (och annat)!

Detta blir alltså min första hund! Jag vill ha en "enkel" ras som ska kunna vara med ute på gården, i stallet, på långpromenader, joggingrundor, på ridturer och andra aktiviteter som lydnadsträning, spår och agility. Jag vill inte att den ska vara skällig eller ha alltför mycket jakt eller vall i sig, då jag som sagt vill kunna ha med den på ridturer utan att den sticker för vilt eller börjar valla hästen på något vis. Jag har även andra djur (katt) som inte vill bli jagade. Storleken är inte jätteviktig, men gärna någonstans mellan ca 10-30 kg. Det ska vara en glad hund som vill vara med! Dock bör det inte vara en alltför krävande hund eftersom det som sagt blir min första. Gärna att hunden kan tänka sig att slappna av och kunna vara själv ett par timmar (bra "av-knapp").

Jag funderar även på om det är en bra ide att kolla efter en vuxen hund istället för en valp? Eller är det krångligt med omplaceringar? För- och nackdelar?

Är det att föredra att köpa en tik eller hanhund som första hund eller spelar det ingen roll?

Jag skulle absolut titta på en vuxen omplacering. Då vet du vad du får och kan känna lite mer om det är en hund för dig,
Det finns alla sorter, både bra och dåliga. Var nogrann så kommer det blir bra.
Jag har haft tre hundar, samtliga har varit omplaceringar och ingen har haft några problem alls. Lätta och okomplicerade hundar :)
Lycka till!

Jag skulle absolut titta på en vuxen omplacering. Då vet du vad du får och kan känna lite mer om det är en hund för dig,
Det finns alla sorter, både bra och dåliga. Var nogrann så kommer det blir bra.
Jag har haft tre hundar, samtliga har varit omplaceringar och ingen har haft några problem alls. Lätta och okomplicerade hundar :)
Lycka till!

Lite så tänker jag också - då vet man vad man får. I dessa lägen, är det viktigt att man hittar en ras som passar eller spelar rasen mindre roll när man vet vad den vuxna hunden går för? Var kan man hitta seriösa omplaceringar?

Min första hund va en Parson Russel tik
Parson är härliga pigga och outtröttliga hundar
Med mycket kärlek aktivitet och sunt förnuft är det en bra första hund

Om jag förstår dig rätt så vill du ha en hund som orkar/vill/ älskar vara med på div aktiviteter när det passar dig
När du inte har tid eller ork ska du kunna trycka på off knappen?

En pigg livlig hund måste få utlopp för sin energi varje dag. På en sådan hund funkar bara ordknappen efter hunden har fått sin motion/ aktivitet

Det låter som att du beskriver min hund, dansk/svensk gårdshund. Pigg och glad allroundhund som är med på det mesta. Min går alltid lös, lämnar aldrig gården på eget initiativ, är med på hur långa ridturer som helst och är arbetsglad till vad matte än föreslår. Lite mindre än ditt önskemål, men det är ju så praktiskt (tar liten plats i bilen, kan åka i cykelkorgen etc). Kolla in rasklubbens hemsida, där det dessutom finns vuxna hundar för omplacering.

Bichonraserna är jättetrevliga glada och pigga hundar, lite mindre än du tänkte, men lämpliga som första hund. Kolla t ex löwchen som är en riktig toppenras för det du föreslår.

Papillon? En lite större hund är golden som är avlad mer mot utställning, min äldre passar bra in på den beskrivningen du ger i alla fall.

Vi har en Staffordshire bullterrier,supertrevlig,glad och villig ras,i mina ögon lite för "tråkig" :o men det beror nog på boxerblandningen jag hade innan som det var väldigt mycket GO i. :D Lite lätt damp tror jag han hade dessutom,så jag är ju så inrutad på det fortfarande! Nu har han bara varit borta strax över 3 veckor (:cry:) så jag kanske slappnar av lite mer själv och sänker kraven lite,då kanske jag kommer tycka det blir skönt när det är lite lugnare.

Men,detta är iaf en av dom trevligaste raserna jag träffat på,och URSNÄLL mot barn,och älskar att få vara med. Hade med mig min i stallet utan problem. En hund som kan gå/springa hur långt som helst ena dagen,sen slappa i soffan andra dagen med bara korta vändor,alltså en väldigt anpassad hund. Väldigt tydlig av och på knapp,villig att jobba om man ber om det,och ligger gärna och myser i timmar.

Nu när svärmor blivit hjärtsjuk så har hon haft han ofta för att hon ska komma ut,där lever han lite pensionärsliv,dvs bara vanliga lugna promenader centralt,och sen sitta i soffan och bli klappad,här hemma är det ju lite mer aktivitet,men han är som sagt väldigt anpassningsbar och trivs bra hos bägge.

I mina ögon är detta ingen svår hund alls. Min mamma skaffade också en staffe efter vi haft våran ett tag då hon märkte vilket trevlig ras det var,och hon säger att det här är den bästa hund hon haft nångång. Hon har haft Newfoundland,golden,pudel, och boxer.

Och svärmor har inga tidigare erfarenheter av hund,men det har då gått så bra allting där så.

Det är bra storlek,liten,men endå "rejäl"och som sagt,verkligen gudasnäll och glad i allt och alla.

Saxat från SKK:
Användningsområde
Rasen är en utpräglad sällskapshund som gillar de flesta hundsporterna. Många tränar och tävlar framgångsrikt i agility, lydnad, rallylydnad, viltspår och bruks.

Hälsa
Idag finns inget hälsoprogram för någon sjukdom i rasen. Se mer information på rasklubbens webbplats.

Egenskaper / Mentalitet
Staffordshire bullterrier är en ömhetstörstande, energisk, förarvek och humoristisk glädjespridare. Den är social, aktiv, intensiv, positiv och älskar full fart och visar det med intensiva glädjeyttringar. Samtidigt älskar den att bara vara hemma med sin familj och mysa. Det viktigaste är att få vara med, vilka aktiviteter som än bjuds.

Storlek och utseende
Mankhöjd är ca 36–41 cm. Vikt för hanar är ca 13–17 kg och tikar 11–15,5 kg. Den är en välbalanserad ras som äger stor styrka i förhållande till sin storlek. Färgen är röd, fawn, vit, svart, brindle eller blå eller i kombination med vitt.

Pälsvård
Rasen är släthårig och saknar underull. Pälsen är mycket lättskött.

Övrigt
En riktig kompis som älskar livets goda. Den älskar fysisk kontakt, värme och att vila på mjuka underlag. Den tycker oftast inte om regn och rusk.

61158_4206289189720_521879447_n.jpg

199002_10200345738260287_1844889366_n.jpg

Senast ändrad:
Shetland sheepdog är en väldigt trevlig hundras som det är svårt att misslyckas med. Kanske dock lite liten (finns dock stor variation i storlek) men klarar helt klart att hänga med på ridturer:)

Min första hund va en Parson Russel tik
Parson är härliga pigga och outtröttliga hundar
Med mycket kärlek aktivitet och sunt förnuft är det en bra första hund

Om jag förstår dig rätt så vill du ha en hund som orkar/vill/ älskar vara med på div aktiviteter när det passar dig
När du inte har tid eller ork ska du kunna trycka på off knappen?

En pigg livlig hund måste få utlopp för sin energi varje dag. På en sådan hund funkar bara ordknappen efter hunden har fått sin motion/ aktivitet

Var fick du det ifrån? Det var hur som helst inte rätt tolkning. Jag vill alltså ha en pigg och glad hund som gillar att vara med men som ändå kan tänka sig att slappna av när vi under kvällen sitter i soffan och kollar på tv (exempelvis). Givetvis kommer den aktiveras varje dag! Därav kan jag tänka mig att en alltför krävande, dvs en väldigt aktiv brukshund etc, kanske inte passar mig. Jag försöker bara vara realistisk.

Tack för tipset om parson russell.

Vi har en Staffordshire bullterrier,supertrevlig,glad och villig ras,i mina ögon lite för "tråkig" :o men det beror nog på boxerblandningen jag hade innan som det var väldigt mycket GO i. :D Lite lätt damp tror jag han hade dessutom,så jag är ju så inrutad på det fortfarande! Nu har han bara varit borta strax över 3 veckor (:cry:) så jag kanske slappnar av lite mer själv och sänker kraven lite,då kanske jag kommer tycka det blir skönt när det är lite lugnare.

Men,detta är iaf en av dom trevligaste raserna jag träffat på,och URSNÄLL mot barn,och älskar att få vara med. Hade med mig min i stallet utan problem. En hund som kan gå/springa hur långt som helst ena dagen,sen slappa i soffan andra dagen med bara korta vändor,alltså en väldigt anpassad hund. Väldigt tydlig av och på knapp,villig att jobba om man ber om det,och ligger gärna och myser i timmar.

Nu när svärmor blivit hjärtsjuk så har hon haft han ofta för att hon ska komma ut,där lever han lite pensionärsliv,dvs bara vanliga lugna promenader centralt,och sen sitta i soffan och bli klappad,här hemma är det ju lite mer aktivitet,men han är som sagt väldigt anpassningsbar och trivs bra hos bägge.

I mina ögon är detta ingen svår hund alls. Min mamma skaffade också en staffe efter vi haft våran ett tag då hon märkte vilket trevlig ras det var,och hon säger att det här är den bästa hund hon haft nångång. Hon har haft Newfoundland,golden,pudel, och boxer.

Och svärmor har inga tidigare erfarenheter av hund,men det har då gått så bra allting där så.

Det är bra storlek,liten,men endå "rejäl"och som sagt,verkligen gudasnäll och glad i allt och alla.

Saxat från SKK:
Användningsområde
Rasen är en utpräglad sällskapshund som gillar de flesta hundsporterna. Många tränar och tävlar framgångsrikt i agility, lydnad, rallylydnad, viltspår och bruks.

Hälsa
Idag finns inget hälsoprogram för någon sjukdom i rasen. Se mer information på rasklubbens webbplats.

Egenskaper / Mentalitet
Staffordshire bullterrier är en ömhetstörstande, energisk, förarvek och humoristisk glädjespridare. Den är social, aktiv, intensiv, positiv och älskar full fart och visar det med intensiva glädjeyttringar. Samtidigt älskar den att bara vara hemma med sin familj och mysa. Det viktigaste är att få vara med, vilka aktiviteter som än bjuds.

Storlek och utseende
Mankhöjd är ca 36–41 cm. Vikt för hanar är ca 13–17 kg och tikar 11–15,5 kg. Den är en välbalanserad ras som äger stor styrka i förhållande till sin storlek. Färgen är röd, fawn, vit, svart, brindle eller blå eller i kombination med vitt.

Pälsvård
Rasen är släthårig och saknar underull. Pälsen är mycket lättskött.

Övrigt
En riktig kompis som älskar livets goda. Den älskar fysisk kontakt, värme och att vila på mjuka underlag. Den tycker oftast inte om regn och rusk.

61158_4206289189720_521879447_n.jpg

199002_10200345738260287_1844889366_n.jpg

Jag har alltid gillat staffar men har fått för mig att de inte är lämpliga förstahundar? Väldigt intressant dock! Ska absolut titta vidare på dessa :)

Shetland sheepdog är en väldigt trevlig hundras som det är svårt att misslyckas med. Kanske dock lite liten (finns dock stor variation i storlek) men klarar helt klart att hänga med på ridturer:)
Shetland sheepdog har jag faktiskt funderat på! De är ju dessutom gudomligt söta :love:

• Gilla
Reactions: Bri
Bichonraserna är jättetrevliga glada och pigga hundar, lite mindre än du tänkte, men lämpliga som första hund. Kolla t ex löwchen som är en riktig toppenras för det du föreslår.

Dock kanske inte bichoner är så roliga att ha som stallhund..Det är mycket pälsvård på dem och det lär bli enormt med pälsvård om den ska fungera som stallhund..de blir skitiga för ingenting och får tovor av ingenting..Man bör vara beredd på att det kan behövas pälsvård dagligen.

Sen låter dom gärna en del också ;)

Vill man ha dem lösa måste man träna väldigt mycket är min erfarenhet..De är gärna lite väl självständiga ibland.

Ganska allergidrabbade eller överkänslighet mot vissa saker..så ytterligare en anledning till att jag inte hade tyckt att de hade vart så lämpliga som stallhund/ridsällskap.

Eftersom att ts har en del krav på hur hunden ska fungera och vara i vardagen hade jag nog också tittat efter en vuxen hund i första hand.

Jag går i hundköpartankar för tillfället och behöver lite tips och råd om ras (och annat)!

Detta blir alltså min första hund! Jag vill ha en "enkel" ras som ska kunna vara med ute på gården, i stallet, på långpromenader, joggingrundor, på ridturer och andra aktiviteter som lydnadsträning, spår och agility. Jag vill inte att den ska vara skällig eller ha alltför mycket jakt eller vall i sig, då jag som sagt vill kunna ha med den på ridturer utan att den sticker för vilt eller börjar valla hästen på något vis. Jag har även andra djur (katt) som inte vill bli jagade. Storleken är inte jätteviktig, men gärna någonstans mellan ca 10-30 kg. Det ska vara en glad hund som vill vara med! Dock bör det inte vara en alltför krävande hund eftersom det som sagt blir min första. Gärna att hunden kan tänka sig att slappna av och kunna vara själv ett par timmar (bra "av-knapp").

Jag funderar även på om det är en bra ide att kolla efter en vuxen hund istället för en valp? Eller är det krångligt med omplaceringar? För- och nackdelar?

Är det att föredra att köpa en tik eller hanhund som första hund eller spelar det ingen roll?

Funderar på om korthårig collie skulle kunna vara något?
Jag har inte direkt superkoll på korthårs men långhårs lite och de brukar vara väldigt allrounda och med på det mesta, enda nackdelen är mentaliteten hos vissa. Vad jag upplevt så gillar de att jobba men de jag träffat kan variera sina dagar och går inte i taket av en mer stillsam dag här och där. Inga vallinstinkter på de jag mött.
Eller tja..jag tror ingen hund går i taket av att inte göra så mycket vissa dagar för det vore orealistiskt att alla alltid jobbar sina "mer krävande" hundar 5 timmar om dagen alla dagar

Enl din beskrivning tycks du ju ändå kunna erbjuda ett rätt aktivt hundliv så jag hade inte bara snöat in mig på bara typ sällskapshundar bara för att det är en första hund utan jag tycker man ska grunda valet på vad man kan och vill ge sin hund också.

En för krävande hund blir det enligt mig när man inte kan möta varandras krav..en i andras ögon "enkel" hund kan ju bli världens tråkigaste eller jobbigaste hund för dig om den inte är med på det du vill göra eller det du inte vill göra också...och i många fall kanske man inte kan få allt men nästan allt

Senast ändrad:
Jag tycker dock att det borde stavas Skälltie istället för Sheltie… Orkar man inte med skällande så bör man kanske se sig om efter en annan ras.
Fast det där verkar olika - Kompisen sheltie kan lekskälla hemma, men sällan ute. Ingen av den övriga sheltie jag täffar här i området är speciellt ljudliga. Då är min ena heeler klart mycket värre;) Dock låter dom mer än vad min tidigare ras gjorde, men å andra sidan är molosser rätt tysta hundar:D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 308
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden