Bra första hund?

Sparky98

Trådstartare
Jag går första året på gymnasiet och läser unghäst. Jag bor på internatet 78mil ifrån mitt hem norr om Stockholm, så jag kommer inte hem speciellt ofta (därav kan jag inte träffa dom djuren jag har hemma).. Och det går endast en buss i veckan så man kan åka ifrån skolan under 1 och en halvtimme (om man inte åker med fredags bussen hem, men då kommer man inte tillbaka försen på söndagen). Vilket blir att man blir ruskigt rastlös under dagarna och helgerna.
Därför skulle jag vilja skaffa en hund och funderar starkt på en korthårig collie, så jag undrar vad ni har för erfarenheter av den.
Jag har haft schäfer och kronforhländer hemma, så jag har hundvana. Dock var schäfern mammas hund när hon fortfarande höll på med spår och bruks innan hunden gick bort.

Jag vill ha en hund som har orken att följa med på ridturer och när jag vill ut och springa. Rasen ska vara lite av en allroundhund då jag vill både hålla på med lydnad och lite agillily, och ev. testa på någon annan gren.
Så har ni någon ras eller erfarenheter av kh collie ni kan dela med er av? :)

Var ska du ha hunden dagtid när du går i skolan?

Mitt internat ligger ungefär 1km utanför skolan, så på morgonen tar jag med hunden till skolan så finns det ett "hund-hus" dit jag går varje rast och rastar hunden! (Om jag går 8-16:30 har jag sammanlagt 5 raster med 30 minuter mellan varje, minst.) :)

Jag växte upp med en korthårig collie och hon var världens mest underbar hund :love: hon gjorde verkligen allt för mig. Lagom storlek, pigg och alert men bra på att varva ned inomhus. Dock ska man vara väldigt observant på psyket på Kortisar. Min skakade som attans och blev livrädd varje gång man prasslade med presentpapper ex (dock hängde hon i en bilverkstad flera timmar i sträck utan att bry sig).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 263
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 974
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 587
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar