Bra för torra hovar?

M

Mildis

Hej!

Blir inte klok på att läsa allas trådar här, några säger att vatten är bra och andra säger att det inte funkar alls! Jaha, hur ska man tolka det då? :D Min hovslagare säger att jag ska blöta min häst hovar med vatten, finns inget annat som är bättre än det... men jag tycker bara att det blir värre... Min förra hovslagare sa att jag skulle ha vanlig matolja, billigaste och bästa alternativet sa han... hmmm... någon som har tips? :grin:

// Milda

Sv: Bra för torra hovar?

först vatten bad minst 20 min/hov därefter olja som håller fukten. att bara olja ger inte den effekten

hovslagarens bästa tipps-kallpressad rapsolja 3-4 gånger i veckan

Jaha, hur ska man tolka det då?

Man tolkar det helt enkelt med att alla är olika individer och saker och ting fungerar olika på olika hästar. Det finns inget universalmedel som hjälper alla hux flux, utan man får prova sig fram.

Jag tycker att det räcker med att smörja.
Fukt- får den ju inifrån.
Kolla fotsvettavtrycken i stallgången.

Min hovslagares "recept" är att blöta hovarna i vatten ca 20 minuter, sedan gnugga in en vanlig vegetabilisk olja (mat-, raps-, oliv- etc) uppe vid kronranden, där hoven växer ut.

Aldrig olja in hela hovarna eller liknande. Han rekommenderar även våta filttofflor när hästen står ute i den värsta torkan och hettan.

Hur ska hästen kunna ha filttofflor:rofl:

Din hovis är nog gammal:angel:
Den ska smörjas även i sulan när det är torrt- för att förhindra avdunstningen.

har läst böcker om hovar och hovård och då står det väl att man inte ska ha på olja för det torkar ur, att vatten är bäst för hovarna. Det där emd vatten tror jag nog på iaf, för de tar ju upp mest vatten underifrån hoven och min häst går med sulor och när han hade gått med det nån månad sågman att hans hovar (där han hade sulor) var mkt torrare och han hade mer små sprickor i dom än i bakhovarna.

Det där är gammal skåpmat.
Man jämför nu med våra händer.

Hur fort torkar ett blöt hov sommartid?

Din häst svettas innanför sulan o kan inte slita den. det är dött horn som ser sprucket ut.
titta nästa gång när hovis verkar att han skär bort det- som pulver.

kna man verkligen jämföra hästens hovar med våra händer ? är de äns uppbyggda av samma sak ?

Man kan jämföra.

Har faktiskt gjort precis som med våra händer- smörjer på vintern.

det som då smörjs- är det som annars blir torrt på sommaren- det som har vuxit ner o har då en helt annan struktur o behövs inte ens smörjas. jag gör det dock ändå ibland när det är megavarmt.

jag ställer iaf. i vattenbad och oljar efter, helt enligt både vår hovslagares och veterinärs ord. och det har gjort en viss skillnad. någon "fotsvett" har då inte den hästen här som har torra/sköra hovar

ja ja, var och en blir salig på sin tro ;)

Visst kan man blöta innan.

det finns tabletter mot muntorrhet- kanske värt att prova även där;)

När jag jobbade i England för xx antal år sen, skulle hästarnas hovar dagligen smörjas med vanlig vegetabilisk matolja. Alla hästarna hade faktiskt superbra hovar.

min hovslagare har också sagt vanlig matolja,funkar på mina hästar

kna man verkligen jämföra hästens hovar med våra händer ? är de äns uppbyggda av samma sak ?

Hovarna är vad jag har förstått också ngn slags hudvävnad, både lamellerna och hovkapseln (även om hovkapseln är en vidareutveckling).

jag smörjer hovarna med rapsolja om de är torra. Om det är riktigt torrt blöter jagbdem först med vatten.

Jag tycker att det räcker med att smörja.
Fukt- får den ju inifrån.
Kolla fotsvettavtrycken i stallgången.

Min pålla svettas verkligen genom fötterna... Blir klara tydliga fotspår efter henne när hon stått på stallgången.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 708
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka