bra/dåligt skoning

Sv: bra/dåligt skoning

KL.
Lite söndags tankar.....:angel:

Man blir bedrövad när folk jämför hoven med en trampdyna. De djur med trampdyna har klor! Samma material som hovväggen. Även klon/ nageln har en mjukdel innanför. De flesta bytesdjuren/ gräsätarna är HOV/ KLÖVdjur.
Sweep. din häst lider inte av ngt av detta:bow:

:devil::devil: Heja!

Det är själva strålen som är hästens trampdyna och därför är det logiskt att hästen står naturligt på hoven bara när strålen förhåller sig parallell med marken, med tanke på vinkeln här och inte höjden (som varierar). Eftersom det har en så extremt stor påverkan på hästens ridbarhet/förmåga till samling och i längden hälsan, om bärrandens vinkel skiljer sig bara något lite från strålens vinkel på ett sätt som gör att hästen får hovar som lutar bakåt, kan jag bara hoppas på att någon av ren nyfikenhet prövar om det ligger någon sanning i detta.MVH

Jag tycker nog att du ska studera lite hovanatomi annat än det som syns o då bättre förstå hela HOVmekanismen- o inte gå på att strålen är "blodpump"/ trampdyna.

Vad sker när hästens tyngd trycker ner ett redan nedtryckt hovben? Återigen. Se vad som händer inuti hela hoven när den belastas/ avlastas. Vilken del sjunker ner mer osv.

Senast ändrad:

Förstod inte meningen om nedtryckt hovben, men såvitt jag förstått orsakas det av att hoven tillåtits flyta ut framåt eller åt sidorna. Då försvagas lamellrandens fäste till hovbenet därför att lamellranden stretchas isär, och den klarar inte längre att hålla upp hovbenet som tyngs av kroppens vikt.

Om strålens vinkel. En fölunge har markparallell stråle, och en unghäst som rör sig mycket sliter själv sin bärrand till samma vinkel som strålen, som då hela tiden har ett markparallellt läge.
På vilket sätt är det onaturligt, och varför är det något som hovvården/skoningen senare vill ändra på.MVfråga.

Du kanske känner till att hästens bakre del av hoven är mjuk o kan flexa.

Tån o tåsidorna är hård o ganska stum, varav man kan spika i den hovdelen som är som vår nagel som vi klipper- utväxten.

När hästen sätter ner hoven så fjädrar hovbenet o ger tryck på hela innanmätet- saker som tål tryck o är med i hovmekanismen. Kalla det stötdämpning om du vill, men ta mig 17 ingen trampdyna.:crazy:

Orkar inte skriva så jag tar ett citat från"!Allt om hästar"

När hästen sätter ner sin hov i marken och belastar den så tas stöten och hästens vikt först upp av strålen och den elastiska putan. Elastiska putan belastas dels uppifrån genom att hovben, kronben och strålben trycks bakåt- nedåt tillsammans med den djupa böjsenan, samtidigt som det här sker så utsätts elastiska putan för ett mottryck underifrån av strålen som pressas mot marken.

Elastiksa putan trycks på det här sättet utåt åt sidorna och pressar då hovbrosket utåt. Hovbrosket i sin tur pressar de bakre hovväggarna utåt så att hoven kommer att vidga sig ca 5-10 mm på varje sida om traktområdet. Det här gör att hovens stöt mot marken blir mera elastisk och inte så stum, vilket är bra för senor, leder och hela hästen, man uppskattar att ca 70% av all stötdämpning hos hästen sker i hoven.

Hjärtstödjande cirkulationspump

Hästens hov kallas ibland för hästens extra hjärta detta är inte helt fel eftersom den ”pumpande” rörelsen som sker i elastiska putan (se ovan) behövs för att pumpa upp blodet från hoven tillbaka till hjärtat. Den här ”pumpande” rörelsen och också viktig för ämnesomsättningen i hoven, utan den skulle hovarna bli spröda och få sämre motståndskraft.

Läs NOGA här!!!

Det är inte strålen som är en blodpump, utan hela hovens funktion samt att att hästen rör hela sin kropp- går eller springer. Hästar är tunga i förhållande till sina hovar o för att blodet ska schuntas ner i benen mer än ca 2-3 per dag bör de röra sig frekvent.
Har hästen konstant varma hovar är det en process som pågår= inte bra.

Är hovbenet markparallellt enligt röntgen är det konstant tryck på elastiska putan, strålbensbrusan samt även det lilla känsliga strålbenet, vilket kan visa sig i stor svullen stråle. Den ska stå "ngt på tå". Luta aningens framåt/ tippat. för att sen kunna fjädra neråt o då sätta igång processen.

Strålen får ALDRIG bära ensam hela kroppens tyngd!!Basta!

Senast ändrad:

Tack för ett tydligt svar. Håller helt med om allt som står där( och har aldrig menat något liknande det som står i den sista meningen).
Om dessa sanna sanningar är grunden till hovvården och ex svensk standardskoning, att hovbenet ska vara i något framåttippat läge, vilket också gör att hoven landar på normalt sätt aningen först med trakten....
Vem kan då förklara varför en stor majoritet av landets hästar (skodda av såväl utbildade som outbildade) istället landar med tån först och sedan när hela hoven tar mark står på den i ett bakåtlutande läge, i uppförsbacke. Det borde då betyda att hovbenet ändå är i ett bakåttippat läge när hoven står på marken, att tån är för hög i förhållande till trakten, alltså helt tvärt om. MVundran

Ja en helt rätt iakttagelse:bow:
om du läser mina andra inlägg o även hovslagarskolans förre rektor- magnusson så ser även han just det problemet.

man har börjat ta ner trakterna för mkt, tagit för lite i tån( ej i förhållande till varandra), kanske i komb. med för korta skor o för långt intervall o då sätts tån ner först o tån blir längre o trakten lägre alt. understucken.

Tittar man på vinklarna idag så stämmer det inte med hur man tänkte förr.

Har aldrig förr sett hästars bakhovar göras till björnfotsliknande. Tån är lång men kapad o blir då konvex.
Gissa hur det hovbenet ligger:crazy:

Senast ändrad:

Tack för intressant svar. Lite trassel här, det jag hade skrivit försvann..... Får börja om. björnfötter på drygt ett halvår på en fin unghäst,( men trevlig hovslagare), tvingade mig att söka kunskap om hovar. Med uppfödarens hjälp blev hovarna till sist normala igen.
När hästen började ridas igen blev det intressant att försöka hitta något synligt tecken på att hoven av tillväxten börjar gå ifrån normal landning till tålandning, alltså när hovbenet går från framåtlutat till bakåtlutat.

Om man tittar under hoven på en häst som tålandar ser man att strålen i sin helhet lutar mer eller mindre nedåt med spetsen inåt i hoven. När den hoven står på marken kommer strålen att ha ett bakåtlutande läge.
Om man tittar under hoven på en häst men normal landning lutar inte strålen, den är plan i förhållande till ytan hästen står på. När den hoven står på marken har strålen ett horisontellt läge i förhållande till marken.
Ridbarheten skiljer sig som natt och dag mellan dessa. Har även läst om detta, men i en gammal hovslagarbok. MVH

Nu har det gått 6 veckor och då ser hästen ut såhär

vänster bak
68493_10151091536146315_1406202380_n.jpg

höger bak
644143_10151091537986315_1195596369_n.jpg

båda bak
548926_10151091538226315_357151693_n.jpg

550087_10151091538276315_813034804_n.jpg

vänster fram
396633_10151091538066315_2066339080_n.jpg

höger fram
530995_10151091538141315_1733665595_n.jpg

båda fram
534641_10151091538311315_1290347946_n.jpg

alla 4
407592_10151091538176315_101063816_n.jpg

hästen
15105_10151091538371315_851386822_n.jpg

Om man utgår ifrån att hovvårdens viktigaste uppgift är att bevara hästens fulla rörelsefrihet betyder det, precis som för oss när vi väljer hur långa vi ska göra våra fötter och om vi ska ha en klack under foten, att hoven måste göras normalt lång och ha en naturlig vinkel mot marken. Hovarna på bilderna är alla lite utflutna framåt, tån är lite längre än normalt, framhovarna mer än bakhovarna. Det ser man om man följer vinkeln på tåväggens utväxt vid kronranden ner till marken, där är tåns rätta plats. Det som också syns är att hovarna ser onaturligt höga ut i tån och de har med all sannolikhet en felaktig vinkel mot marken. Om man fick se hovarnas undersida skulle man se att strålen är ganska långt ifrån horisontellt läge med marken. Den lutar istället med spetsen neråt i hoven. Eftersom hästar alltid vill landa hovarna rakt på hela strålen blir det som om hästen har en klack under tån som slår i marken varje gång hoven landar och att den alltid står på marken i en bakåtlutande position. Det förstör hästens lätta lediga rörelser och gör att den får svårt för naturlig slälvbärighet och samling. MVH

Jag tycker nog att det visar på tvärtom- att hästen har stått i god balans o därmed fått höga hovar som inte har flutit ut åt ngt håll.

att tån blir ngt längre är inget konstigt då trakten alltid belastas mer än tån.

Det blir bara en tydlig bild av hovarnas tillstånd om TS även skulle visa hovarnas undersida. Med tanke på att det är dags att sko igen är det helt naturligt att strålen inte längre är helt markparallell, huvudsaken för hästens funktion är att bärranden regelbundet verkas tillbaka till strålens vinkel vid varje skotillfälle. Om strålen fortfarande har en negativ vinkel när hästen är nyskodd som sedan bara ökar under skoperioden kommer hästen aldrig ha tillgång till sin naturliga mekanik, dvs aldrig vara fullt ridbar. Hovarna tålandar om strålen har en negativ lutning jämfört med bärranden, med alla problem som det innebär för hästens funktion ovh hälsa. MVH

Det blir bara en tydlig bild av hovarnas tillstånd om TS även skulle visa hovarnas undersida. Med tanke på att det är dags att sko igen är det helt naturligt att strålen inte längre är helt markparallell, huvudsaken för hästens funktion är att bärranden regelbundet verkas tillbaka till strålens vinkel vid varje skotillfälle. Om strålen fortfarande har en negativ vinkel när hästen är nyskodd som sedan bara ökar under skoperioden kommer hästen aldrig ha tillgång till sin naturliga mekanik, dvs aldrig vara fullt ridbar. Hovarna tålandar om strålen har en negativ lutning jämfört med bärranden, med alla problem som det innebär för hästens funktion ovh hälsa. MVH

Vad hände med det tidigare så viktiga markparallella hovbenet??

För att det nu inte ska förekomma någon typ av trådkapning här så vore det väl bra om du öppnade en egen ny tråd som handlar om just ditt ämne..

Denna tråd handlar om bra/dålig skoning vilket knappast borde vara något du är intresserad av.

Vad hände med det tidigare så viktiga markparallella hovbenet??

För att det nu inte ska förekomma någon typ av trådkapning här så vore det väl bra om du öppnade en egen ny tråd som handlar om just ditt ämne..

Denna tråd handlar om bra/dålig skoning vilket knappast borde vara något du är intresserad av.

Strålens vinkel = Hovbenets vinkel ! Strålen är hovens SYNLIGA referens som visar hovbenets läge! Själva grunden för bra eller dålig skoning. MVH

Nej. Strålen ligger inte alls under hovbenet, utan under det mjuka= stötdämpningen.
Hovbenet går ända fram till ngn cm från tåspetsen.

Nej. Strålen ligger inte alls under hovbenet, utan under det mjuka= stötdämpningen.
Hovbenet går ända fram till ngn cm från tåspetsen.

På en normalt lång hov helt utan utfluten tå är strålens längd ca 70 % av hovens längd. Strålens VINKEL = vinkeln på hovbenets undersida. MVH

Nej nej. Så enkelt är det inte.
Studera röntgenbilder från olika vinklar samt kanske kadaverhovar.
Hovben%20(5).jpg-for-web-normal.jpg

En till

benihov1.jpg

Den här bilden visar på en häst med markparallellt hovben o den går på sina ballar- för låg.

Iom att en frisk hov har en välvd sula som trycks ner en gnutta vid belastning så påverkar det mest den bakre delen av hovbenet.

Man kan säga att hovbenet börjar i mitten av strålen o en stråle är är inte lika tjock i spetsen

han skoddes dagen efter bilderna togs.. då hade det gått 6 veckor.. vi brukar ta 8 veckor på vintern och 6 på sommaren.. men blev 6 nu pga vinterskor på
han blir som sagt mest bara hög i fötterna

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 720
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 075
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 409
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 589
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka