sweep
Trådstartare
Sv: bra/dåligt skoning
Är allt detta i fet stil till mig?
Och du tycker alltså att skoningen på min häst är bra? eller har jag fattat fel?
Jaha och kan du utveckla detta påstående lite mera ingående om vikten av att det ska förhålla sig så??
Vad är det för nackdel för den enskilda individen om så icke är och vad är det för fördel om det är så.
Kan man avläsa hovens inre strukturer och själva hovens naturliga belastningsförhållande genom att avläsa hovens samtliga hornrör??
Om hornrören lutar bakåt och man ställer hästen i en nedförsbacke som har samma vinkel som dom bakåtbrutna hornrören så borde ju resultatet bli att hornrören får samma vinkel mot marken längs med hela hoven... Eller???
För att nu även göra ett försök till ett lite mera seriöst inlägg så ska man inte se sig blind på själva hornrören utan på den struktur som startar själva nedre benets övergång ifrån hud till horn.
Har vi en osymetrisk kronrand (och det har vi alltid mer eller mindre) så kommer detta avspegla sig genom hela vägghornets skyddande hornrörslager på exakt samma sätt som vid en ballförskjutning tex.
Sen vill jag bara avslutningsvis till ts nämna att skulle man se fler så här fysiologiskt skodda hästar och främst en utförd hovvård som är individuellt anpassad för den enskilda individen så skulle det leda till ett avsevärt högre välbefinnande för hästarna än man många ggr för dagen behöver ta del av.
Det står hästmänniska i din profil och jag är benägen att skriva under på att du verkligen är det.
Lycka till med din häst!!
Är allt detta i fet stil till mig?
Och du tycker alltså att skoningen på min häst är bra? eller har jag fattat fel?