bra/dåligt skoning

Sv: bra/dåligt skoning

Jaha och kan du utveckla detta påstående lite mera ingående om vikten av att det ska förhålla sig så??

Vad är det för nackdel för den enskilda individen om så icke är och vad är det för fördel om det är så.

Kan man avläsa hovens inre strukturer och själva hovens naturliga belastningsförhållande genom att avläsa hovens samtliga hornrör??

Om hornrören lutar bakåt och man ställer hästen i en nedförsbacke som har samma vinkel som dom bakåtbrutna hornrören så borde ju resultatet bli att hornrören får samma vinkel mot marken längs med hela hoven... Eller???

För att nu även göra ett försök till ett lite mera seriöst inlägg så ska man inte se sig blind på själva hornrören utan på den struktur som startar själva nedre benets övergång ifrån hud till horn.

Har vi en osymetrisk kronrand (och det har vi alltid mer eller mindre) så kommer detta avspegla sig genom hela vägghornets skyddande hornrörslager på exakt samma sätt som vid en ballförskjutning tex.

Sen vill jag bara avslutningsvis till ts nämna att skulle man se fler så här fysiologiskt skodda hästar och främst en utförd hovvård som är individuellt anpassad för den enskilda individen så skulle det leda till ett avsevärt högre välbefinnande för hästarna än man många ggr för dagen behöver ta del av.

Det står hästmänniska i din profil och jag är benägen att skriva under på att du verkligen är det.

Lycka till med din häst
!!

Är allt detta i fet stil till mig?
Och du tycker alltså att skoningen på min häst är bra? eller har jag fattat fel?

Du har alldeles rätt, och det beror på att hoven är felverkad. Hoven ser dock helt OK ut på bilden från 2006.

Det primära problemet är att tån är för lång vilket medför att trakterna är på väg frammåt, dvs. de blir understuckna (det är därför hornrören har en flackare lutning i trakten). För att förhindra understuckna trakter försöker hovslagaren att sänka trakterna istället för att korta tån. Till slut får man en hov där undersidan av hovbenet är lägre i trakten än i tån (hovbenet ska luta cirka 3- 5 grader bakåt). Det kan redan finnas en tendens på detta (hovväggen i tån ser konvex ut) men det är svårt att avgöra eftersom det ser ut som om hovslagaren har raspat utsidan av hovväggen i tån. Detta är ytterligare ett misstag. Raspar man utsida hovvägg så förstör man hovens naturliga skydd av fett och vax som bl.a. hindrar att fukt tränger in i hoven samtidigt som det hindrar inre fukt att tränga ut. En hov utan fuktbarriär kommer att få stora fuktvariationer beroende på väderleken. Vid regniga perioder kommer en sådan hov att vara för blöt och vid torrperioder för torr. Dessa ständiga fuktvariationer i hoven bidrar till sprickbildning, ökad risk för röta m.m.

Hästen tyckte inte att hoven såg okej ut 2006 kan jag ju säga.

Hästen har aldrig haft problem med röta eller annat. har haft sprickor någpn gång speciellt efter vintern då han gärna trampar sig och då blir det skador som växer ner men dom har aldrig spruckit och blivit större.
Hästen har haft samma hovslagare i hmm 6-7 år tror jag? kanske ännu längre.

Men om man skulle göra tån kortare så borde det väl bli avkapat längst fram?

Om man tar mer på tåns undersida, så blir tån kortare utan att man behöver kapa den på utsidan.

men då tar man väl av sulan också typ och hur gör man om hästen tex har tunna sulor då?

Det storsta problem med dagens hovslager är att dom ta för lite på undersiden av tån.
Som jag kan se på dina bilderna så är inte fallet, din hovslager har tagit det som behövs, behållet 45-50% vinkle främ 50-55% bak.
Man kappa av utsiden av tån där hornvägen är kjockest för att sköstera skon och påverka hur mycket överrollning man vill har. (tro jag stav fel)

Gå hästen rent efter skoning?

Tycker att det ser ovanligt bra ut. kanske ngt brant bak, men det kan bero på fotningen/ golvet.

Jag undrar oxå vad S Ä menar med att hovbenet ska vara i negativ vinkel:confused: Den ska inte ens vara markparallell utan i positiv vinkel- några grader framåt för att inte konstant anstränga hovens stötdämpningsfunktion

Här tycker jag att vi har ett bra ex där trakten är lagom o därmed blir tån bra. Hoven i balans o har en bra funktion.

Den äldre bilden visar vad som kan hända när trakten är för låg- tåns lameller bryts.

När man idag verkar vilja få ner trakterna till disharmoni med tån o dessutom inte kan ta så mkt som behövs, så får vi detta ständiga korrigerande av utsidan av tån o/ eller sätter på diverse tåriktade skor när det brister i verkningen på undersidan.

Senast ändrad:

Tycker att det ser ovanligt bra ut. kanske ngt brant bak, men det kan bero på fotningen/ golvet.

Jag undrar oxå vad S Ä menar med att hovbenet ska vara i negativ vinkel:confused: Den ska inte ens vara markparallell utan i positiv vinkel- några grader framåt för att inte konstant anstränga hovens stötdämpningsfunktion

Här tycker jag att vi har ett bra ex där trakten är lagom o därmed blir tån bra. Hoven i balans o har en bra funktion.

Den äldre bilden visar vad som kan hända när trakten är för låg- tåns lameller bryts.

När man idag verkar vilja få ner trakterna till disharmoni med tån o dessutom inte kan ta så mkt som behövs, så får vi detta ständiga korrigerande av utsidan av tån o/ eller sätter på diverse tåriktade skor när det brister i verkningen på undersidan.[/QUOTE]

Hej Axel:
Hoppas du har kommit utt på spåret i det har finna väder.

In Black.....Du och Coari tappa bort mig ibland med det nya hovslagar termer :)
Mena du att ger foten en bränter vinkle...sa 50 grader då kan man avlästa den djupa böjsenen och inner hovmekinism?

Black 2.....That was well said :bow:

Sorgligt nog är svaret på den frågan ja. Många många svårigheter mellan häst och ryttare orsakas av detta, och lika många problem med hälsan.MVH

Det storsta problem med dagens hovslager är att dom ta för lite på undersiden av tån.
Som jag kan se på dina bilderna så är inte fallet, din hovslager har tagit det som behövs, behållet 45-50% vinkle främ 50-55% bak.
Man kappa av utsiden av tån där hornvägen är kjockest för att sköstera skon och påverka hur mycket överrollning man vill har. (tro jag stav fel)

Gå hästen rent efter skoning?

Vad menar du med detta? "Man kappa av utsiden av tån där hornvägen är kjockest för att sköstera skon och påverka hur mycket överrollning man vill har."

Hästen går som vanligt. Finns aldrig någon skillnad på honom när denna hovslagaren har skott vilket jag tolkar som om att hästen gillar honom =)

Vad menar du med detta? "Man kappa av utsiden av tån där hornvägen är kjockest för att skostera skon och påverka hur mycket överrollning man vill har."

Hästen går som vanligt. Finns aldrig någon skillnad på honom när denna hovslagaren har skott vilket jag tolkar som om att hästen gillar honom =)

Sorry about the spelling.
"Thickest part of the hoof capsal" i tån har man mest materal att arbete med. Här kan man "adjust" skon främ eller bak berörenda på hoven.
oxå det mer man ta av dess snabber överrolling man få, som för häster som klippa sig.

Gå hästen finn då så, den hovslager ska du vara rädd om.
Happy Riding :banana:

PS:
Titta på den nya bilden, se utt som hästen har double tåkapper-double som rad....kan vara mina ögen.

Senast ändrad:

Sorgligt nog är svaret på den frågan ja. Många många svårigheter mellan häst och ryttare orsakas av detta, och lika många problem med hälsan.MVH

Du kanske missförstod mig, jag menade din egen kunskap i hovens anatomi.

Är allt detta i fet stil till mig?
Och du tycker alltså att skoningen på min häst är bra? eller har jag fattat fel?

Jag tolkar det som att allt detta va riktat till dig eftersomdet fortfarande verkar vara du som är själva trådstartare.

Nej,, du har inte fattat fel.. känns det konstigt att även jag kan ge beröm??:eek:

Det verkar som att t.o.m. axel håller med mig å de är inget vi kommer bli bortskämda med.;)

bilden är suddig så allt är lite dubbelt :P

så du menar att om man vill ändra så är det i tån man gör det för där är det tjockast? men att det inte behövs på min häst för att det är okej redan?

Jag tolkar det som att allt detta va riktat till dig eftersomdet fortfarande verkar vara du som är själva trådstartare.

Nej,, du har inte fattat fel.. känns det konstigt att även jag kan ge beröm??:eek:

Det verkar som att t.o.m. axel håller med mig å de är inget vi kommer bli bortskämda med.;)

Pja du gnällde ju på skoningen på bilderna där hästen var skadad ;)
så därför blev jag lite förvånad nu.

Men jag ska hälsa hovslagaren om 6 veckor att han fick beröm :D

så du menar att om man vill ändra så är det i tån man gör det för där är det tjockast? men att det inte behövs på min häst för att det är okej redan?

Det finns flera olika sätt att påverka hästen rörlest båda i verkning som med själva skoning.
En god hovslager se hur hästen är byggd, hur den rör sig, vad den har för hov kvallatit och ska vet vad den bäste beslag är för att göra hästen brukbar.

Det är bilderna...men från vad jag kan se är skoning god-känd, och det verka Coari tycka samma.
Jag vet inte vad din hovslager tycka om att dennas skoning ligger utt på nettet (det kan vara känsliga och man vill inte ställa till problem!) men har h-n lite yrkets stålthet och bode du och h-n är njöd......då behove inte h-n mitt eller non annas god tyck "for a job well done" :bow:.

Kan inte ordna bild just nu, men om man tittar på en fölunge så står hoven på marken i samma vinkel som strålen/trampdynan. Om man inte utgår från strålens vinkel kan hoven verkas så att den lutar både framåt och bakåt men inget är ändå naturligt för hästen. Den som ridit en häst som står korrekt på sina hovar får en verklig aha-upplevelse. Denna kunskap är inte "ny" den är välkänd gammal och idag allmänt nedvärderad eller glömd. Din reflexion om tunna sulor stämmer, man kan bara verka på sulan om den tillåtits att växa sig onaturligt tjock. Om sulan har blivit tunn av att hoven är eller har varit utfluten måste den få växa till igen, under tiden kan hovens bärplan hållas i strålens vinkel genom att låta trakterna vara något högre än normalt, finns även speciella skor för det. MVH

KL.
Lite söndags tankar.....:angel:

Det verkar som att man har på ngt sätt tagit till sig att strålen måste fylla en bättre funktion o därmed sänker trakten. Men om man sänker den delen som är mjukast o som belastas mest kommer strålen bara att belastas längst bak- vid trakten o därmed riskera trauma på det lilla känsliga strålbenet samt att långa tår- understuckna trakter gör sin entré:crazy:

Man kan oxå se att hornrören böjer sig mer baktill samt att kronranden har en kurvatur. Strålen har dessutom skydd av sina hörnstöd som man faktiskt har funnit fylla ett behov i den amerikanska barfotarörelsen. En skodd häst behöver inte lika mkt för att SKYDDA strålen samt trakt. Däremot behöver man ibland ta lite mer på sidan för att oxå få en rundare hov som då får en bättre mekanism där mer av hela strålen sätts i/ trycks ner. Strålen i sig har ingen funktion. men visar hur mkt stötdämpningsmekanismen såsom elastiska putan, strålbensbursan verkligen är i bruk.

När strålen blir overload är den svullen o ett tecken på att mjukdelarna ovan utsätts för för stort tryck o hela hovkapseln trycks ut= inte bra.. Inte heller är det meningen. Om hästen verkas bra o skos om med rätt intervaller kommer strålen att vara skaplig hela tiden. Såvida att den slipper gå i lerig hage utan mottryck med bakteriehärdar eller rids på inte enbart mjukt underlag. Skritt på asfalt är bra.

När man tittar på barfotasekters sidor fattas det en hel del av hovens anatomi o dess funktioner. Många går enbart på strålen (AJ!) o sulan. Man har tagit bort hela hovväggen som är det som ska bära hästen initialt. Den som ska skydda de mjukare delarna o göra att hoven expanderar vid belastning. Stråle o sula ska dämpa sekundärt= mindre.

Man blir bedrövad när folk jämför hoven med en trampdyna. De djur med trampdyna har klor! Samma material som hovväggen. Även klon/ nageln har en mjukdel innanför. De flesta bytesdjuren/ gräsätarna är HOV/ KLÖVdjur.
Sweep. din häst lider inte av ngt av detta:bow:

Senast ändrad:

så du menar att om man vill ändra så är det i tån man gör det för där är det tjockast?

Jag tror jag gör bäst i att hoppa in här eftersom vi nu börjar komma upp i den högre skolan.

Vi behöver inte gå så långt in på djupet som det manliga släcktet utan bara skumma lite på ytan.

Har jag helt fel när jag påstår att min erfarenhet är att är det någon stans många vill göra förändring på så är det just där det är tjockast.:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 720
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 075
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 409
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 589
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka