Bra början?

H

Hunkydory

Jag är nyfiken men okunnig vad det gäller distansritt, och nu undrar jag hur började ni allihopa med distansritt? Inte varför (även om ni gärna får berätta det också) utan hur tog ni tag i det hela? Läste ni in er på ämnet? Började ni träna att rida distanser hemma?

Jag börjar lite i fel ände eftersom jag inte har en egen häst att träna på just nu. Så jag vore väldigt tacksam för alla teoretiska tips jag kan få :-)

Hur är det på tävlingar, kan man engagera sig trots att man är ny inom distansen?

Sv: Bra början?

Jag började jobba i ett stall där ägaren precis börjat rida distans. Så jag red o tränade hennes hästar. Hängde på utan att veta så mycket om distans.
Jag tycker du ska ta kontakt med arrangörer av tävlingar i din närhet och erbjuda dig att vara funktionär. Då lär du dig massor om hur distanstävlandet går till.
Ibland finns det studiecirklar och informationsträffar om distans.
// Linda

En timme med tåg från Stockholm, jag möter.
Kom till oss redan den 31 mars, utan häst, så får du vara med och arrangera en utbildningstävling i distans. Den är lika användbar för ryttare som för funktionärer. För blivande ryttare är det värdefullt att i lugn och ro bekanta sig med allt som sker på en tävling. Jag blir gärna din personliga coatch. Gå in på www.bjorkviksrf.se, så får du se vad vi sysslar med, där hittar du också min E-postadress.
Välkommen
Jennika

Förutom att vara funktionär är det väldigt bra att börja med att vara groom.
Gå med i en klubb eller skriv här på Bukefalos att du vill följa med och grooma!

Lycka till och välkommen till distansen!

Hej
Jag började med att ringa grenledaren som informerade om var och när närmaste tävling gick.
Åkte dit och tittade, presenterade mig i sekretariatet och att jag ville se hur det gick till. Kerstin Danius tog väl hand om mig, jag fick karta och program, var med på bangenomgång och fick sedan åka med ett groomteam till en CR ryttare för att se hur det gick till.

En månad senare startade jag min första egna CR.
Detta var 1998.

2005 så hade jag hjälp av en tjej som ville se hur en tävling gick till. Hon groomade mig på en CR ritt som jag red med en unghäst.

Visst kan man hjälpa till och samtidigt lära sig om distans.
Bergaritten i Stockholm (Haninge) 15 april vill mer än gärna ha hjälp med funktionärer. Du kan PM:a mig så kan jag lämna ditt namn och nummer vidare till de som ansvarar för ritten.

Jag började med distans när jag och en kompis började rida två travare hos en amatörtränare, han och även ägaren till den andra hästen hade tävlat i distans förut och de tyckte att vi skulle prova... och det gjorde vi och blev fast.

Inför min första CR så läste jag en gammal bok/häfte om distans. Men för att verkligen lära sig måste man vara med på tävlingar... och det är säkert bra att börja med att jobba som funktionär eller liknade så man får se hur det funkar. Jag tyckte det underlättade mycket att ha med en som kan för även om jag kanske var lite "borta" så fixade han så att det blev rätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 717
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 994
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 015
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka