Bra böcker om föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Agrimonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 706
A

Agrimonia

Jag söker en bra faktabok om föl. (Någon annan än "Att bli med föl") Skulle vilja ha en där det står om tiden från fölning och ett år framåt. De böcker jag har hittat täcker några dagar efter fölning och sedan i nästa kapitel så vips så är fölet 1 1/2 år!? Tiden där mellan då? Eftersom jag inte var beredd på föl känner jag mig inte så säker på allting som ska göras med ett föl? Hur tidigt ska hovarna verkas första gången? Hur ofta? Vad och när ska de ha för vacc och avmaskning? Allt som rör ett föl helt enkelt! Visst har jag folk runtomkring mig som jag kan fråga om allt eftersom frågorna ploppar upp men retar mig lite på att det inte finns några böcker som täcker detta kapitel? Ska fölet bara komma ut och så reder det sig själv i 1 1/2 år? Dumt tycker jag! Så om någon vet om någon bok så blir jag väldigt glad för alla tips!

Sv: Bra böcker om föl?

Jag har använt boken Unghästar av Charlie Lindberg o Ingrid Andersson ICA bokförlag där jag tycker det mesta är med./I

Jag har också letat och vill hitta mer än bara de två böcker ni har nämnt! Verkar vara tunnt på marknaden! Man kan få viss information genom avelsföreningar och kurser som hålls inom dem, samt sporadiska artiklar i våra vanliga hästtidningar som finns på tidningshyllorna. Har du gamla tidningar liggandes hemma, bläddra i dem så hittar du säkert åtminstone några artiklar om föl mm. Jag har gjort ett register över mina artiklar så jag kan använda mina tidskrifter som uppslagsverk!!!

Jo, det finns ett försäkringsbolag (antar att jag ej får säga vilket) som har ett billigt informationshäfte om föl och unghästar, för några tior. Där står några viktiga hållpunkter. Kolla på hemsidorna på de försäkringsbolag du känner till (det är ett av de vanligaste) så hittar du det säkert.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 384
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 745
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 366
Senast: Castellini
·
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 306
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka