Bra barnskor

Status
Stängd för vidare inlägg.

patsy02

Trådstartare
Dottern ska få sina första riktiga promenad/gympaskor (är 15 mån) och jag funderar på vilka som är bra. Har fått för mig att det är viktigt med bra, stadiga skor så här i början... Vart ska man vända sig? Vilka märken rekomenderar ni? Vad är skäligt att betala?
 
Sv: Bra barnskor

Jag köpte "springskor" till min kille i samma ålder ,märket var PAX och dom kostade ca 275kr. Har köpt det märket innan och varit nöjd.... fast dom ökade farten betydligt:crazy: :angel: .

Han har ett par ärvda kavat skor med och dom är mkt stabila och bra fast något dyrare. Jag tycker nog med att det är bra med lite bätte (dyrare) skor när dom är så små.
Man kan komma billigare undan med begagnat, då är ju tradera eller blocket bra.
 
Sv: Bra barnskor

begagnade Kavatskor av den modellen som är lite högre är superbra, finns för både sommar och vinter.

Du kan mäta och prova ut om de passar i vilken affär som helst och sedan ladda upp uppåt i stl när du kommer över på rea eller beg. Köpte själv nästa vinters storlek nu på 70%-ig rea på OBS :idea:

De hinner liksom inte slita ut skor i den åldern. Minstingens första har säkert 20 barn haft före honom, de var från 60-talet.

Det finns en massa andra skor som också är bra, men Kavat är så vanliga att det är lätt att köpa osett eftersom man vet exakt vilken passform de har, det varierar en hel del hur olika tillverkare tolkar storlekar.
 
Sv: Bra barnskor

...annars har jag köpt superbra "joggingskor" i skinn för under 200 kr på plats här : http://www.tratoffelfabriken.com/ , kolla så skon är lätt och smidig och utformad för BARN dvs bred och platt och med enkel fast säkert knäppning. Två kardborrelås är bra.
 
Sv: Bra barnskor

Stämmer inte det att man inte ska ärva andras skor? Jag vet ínte varför man inte ska göra det, men tror det skulle ha å göra med att man ju går olika oc sliter skor olika. Fast barn sliter ju inte direkt sina skor....
 
Sv: Bra barnskor

Om skorna är uttänjda och snedslitna så stämmer det säkert, men hittills har jag inte råkat ut för att det är möjligt att hinna med det ens efter x antal barn :D

Det är ju inte så stor vikt som tassar i skorna heller, verkar som tårna skrapas upp långt innan sulorna hinner slitas. Och när en storlek räcker i 3 månader så är det ju superslöseri att inte återbruka dem.
 
Sv: Bra barnskor

Tre av mina barn har haft ganska bulliga höga fötter och då är det i regel Kavat som gäller. Pax har funkat bra på den som har lite mindre bulliga. Sedan när de växt till sig lite har det varit lättare att hitta skor som inte behöver kosta skjortan för att passa bra.

Själv är jag inte så mycket för att ärva skor. Har någon enstaka kavat i små stl som syskonen ärvt sinsemellan. Men nej, jag köper hellre nytt till varje barn än riskerar att orsaka bekymmer med en av kroppens viktigaste del....som ju sedan går (fortplantar) ända upp till skallen.

Skobekymmer tror jag är orsaken till mycket lidande i kotpelaren och jag gissar även att sånt läggs grunden för ganska tidigt. Nu menar jag om man använder mycket begagnat alt. köper gympaskor för 49 kr på full pris , om ni fattar vad jag menar.;)


Gira :banana:

:o som i princip slänger alla skor folk vill ge oss, för vi har ju så många barn så det är säkert någon som kan ha dem...... För mina ungar ville inte ha dem längre..... typ.
 
Sv: Bra barnskor

Om skorna är uttänjda och snedslitna så stämmer det säkert, men hittills har jag inte råkat ut för att det är möjligt att hinna med det ens efter x antal barn :D

Det är ju inte så stor vikt som tassar i skorna heller, verkar som tårna skrapas upp långt innan sulorna hinner slitas. Och när en storlek räcker i 3 månader så är det ju superslöseri att inte återbruka dem.

Ha ha... här är det minsann inga tre månader:rofl: Eric är 5 och Isaac är 3,5 och de har 24 resp. 23 i skor:D Det blir ett par nya vinterskor varje vinter och ett par nya sommarskor varje sommar och tyvärr kan itne lillbrorsan använda storebrors skor för de ligger alldeles för nära varandra i storlek.

De har legat stilla i storlekarna jättelänge men nu har jag sett att de tagit ett stoooort kliv nu igen:D Tror också att det är dags att sätta undan vinter dojjorna:D

Ja har med använt skor jag fått, varför inte liksom när de itne är slitna, men jag kom på det här med om att man itne ska när Elins pappa sa att han skulle slänga skorna han fått till henne.
 
Sv: Bra barnskor

Vi köpte ett par skor av märket KAVAT, tycker att de är stadiga och tåliga. Sonen har också ganska bulliga :love: fötter.
 
Sv: Bra barnskor

När barnen är riktigt små så hinns inte skorna slitas så mycket.
Dessutom är såpass små barns skor väldigt låga och platta vilket gör att det är svårt att få dom omformade pga fötter. När dom blir lite större så förändras ofta typ av skor och det är då som skorna kan formas om genom sättet som barnet i fråga går.
Inspektera skor du får för att se huruvida dom har slitits och hur dom är uppbyggda för att skapa dig en uppfattning om skorna är lämpliga eller ej.
 
Sv: Bra barnskor

Exakt.

"begagnade" småbarnsskor ser ut som nya fast repigare. De är platta från början och är fortsatt platta efter användning, små skor är inte uppbyggda i hålfot etc.

Girasol - jag är läkare och jobbar med att diagnosticera problem i rörelseapparaten.

Jag kan inte tänka mig ens det VAGASTE samband mellan ärvda småbarnsskor och senare problem.

Enya - HAHAHA ! Förra sommaren/hösten växte Eskil från 19 till 22 på ett drygt halvår :eek:

Nu har 5-åringen 30 och 2½-åringen 23.

Skorna hinner inte direkt snedgås :p Det som slits är faktiskt billiga gummistövlar på lite större barn, där kan man se att kanterna blir fasade. Men det tycker inte gör så mkt om man bara har dem till att plaska på gården i. Jag brukar ha ett par i nyskick och ett par rejält beg skick i reserv per storlek.
 
Sv: Bra barnskor

När barnen är riktigt små så hinns inte skorna slitas så mycket.
Dessutom är såpass små barns skor väldigt låga och platta vilket gör att det är svårt att få dom omformade pga fötter. När dom blir lite större så förändras ofta typ av skor och det är då som skorna kan formas om genom sättet som barnet i fråga går.
Inspektera skor du får för att se huruvida dom har slitits och hur dom är uppbyggda för att skapa dig en uppfattning om skorna är lämpliga eller ej.

Jag har ju inte dirket sett någr skor till pojkarna som slitits pga sättet barnet före har gått, utan det har mer varit i färgerna eller på tårna som det är skavt:D

Det var egentligen bara en tanke eftersom jag även har hört andra prata om att man inte ska ärva skor ( till barn). Jag har resonerat precis som du och andra, att skorna inte slits vilket skulle betyda att av den anledningen så skulle det visst gå att ha andras skor på fossingarna.
 
Sv: Bra barnskor

Oj då! Har dina barn stora fötter eller är det mina som har små fötter?:angel: :rofl:

Skor är alldeles för dyrt till barn tycker jag. Med tanke på att de itne slits speciellt. De kan ju kosta ändå mellan 200 och 500 kr till och med! Självklart finns det ju skor som är bättre ju dyrare de är men just vid barnskor tror itne jag att man hinner märka av några dåliga egenskaper i ett par skor.
 
Sv: Bra barnskor

Tack alla! Dottern har ett par ärvda Kavat som jag upplever som väldigt stadiga och bra, men behöver ett par till. Ska kika runt lite efter olika alternativ och sedan ta mig en tur till en outlet när jag närmar mig storstan ;).
 
Sv: Bra barnskor

Dottern ska få sina första riktiga promenad/gympaskor (är 15 mån) och jag funderar på vilka som är bra. Har fått för mig att det är viktigt med bra, stadiga skor så här i början... Vart ska man vända sig? Vilka märken rekomenderar ni? Vad är skäligt att betala?

Jag säger bara KAVAT!
De är dyra men absolut bäst för barnens fötter. Riktiga skor med bra uppbyggnad för att ge stöd. Svåra att slita ut.
 
Sv: Bra barnskor

Hur får ni skorna att sitta kvar???
Dottern, nu 14 månader, tappar skorna, helt hopplös, kan inte komma ihåg att sonen var sådan!!
Har testat en hel hög olika här hemma, men alla verkar åka av!

Har inte testat gympadojjor i o f... mest vinterskor och gummistövlar...
 
Sv: Bra barnskor

Exakt.

"begagnade" småbarnsskor ser ut som nya fast repigare. De är platta från början och är fortsatt platta efter användning, små skor är inte uppbyggda i hålfot etc.

Girasol - jag är läkare och jobbar med att diagnosticera problem i rörelseapparaten.

Jag kan inte tänka mig ens det VAGASTE samband mellan ärvda småbarnsskor och senare problem

Öhh nu tänker ju jag mig små barn även tills de kommer upp i skolåldern. Tittar jag på min äldste pojks skor så har de varit ordentligt snedslitna sedan han var runt 4-5 års åldern. Dessutom sliter han ned dom på insidan under hälen. Men så är han lika slirkig som sin mor i kroppen.....(ehlers danlos syndrom)
De skorna skulle inte jag vilja låta gå vidare till näste pojk.

Om man tar ur den lösa sulan i ett par gummistövlar etc. så har iallafall mina barn lämnat tydliga slitavtryck efter deras fötter/tår och jag har svårt att tänka mig att det är skönt att stoppa foten i en sådan stövel om man inte passar precis i de avtryck som är där...
Likaså om fodret i hälen är uppslitet. Hua :eek:
Men det är min uppfattning och har ju inget att göra med passning i övrigt.


Gira :banana:
 
Sv: Bra barnskor

När de är fem så kan de hinna slita ut sina skor innan de växer ur dem. Den här tråden handlar ju om ett-åringar. Jag har aldrig sett ett par snedslitna Kavat-skor i storlek 18-24 och då har jag haft exemplar som passerat åtskilliga barn.

Men man SER ju om de är sneda etc även i större storlekar. Det är inte farligt med begagnade skor om de är raka. De flesta barn har inga sjukdomar eller dåliga beställningar som gör dem till snedslitare heller.

Och total kapitalförstöring och resursslöseri att slänga småbarnsskor som bara är urväxta med nån liten tå-repa :eek:
 
Sv: Bra barnskor

Öhh nu tänker ju jag mig små barn även tills de kommer upp i skolåldern. Tittar jag på min äldste pojks skor så har de varit ordentligt snedslitna sedan han var runt 4-5 års åldern. Dessutom sliter han ned dom på insidan under hälen. Men så är han lika slirkig som sin mor i kroppen.....(ehlers danlos syndrom)
De skorna skulle inte jag vilja låta gå vidare till näste pojk.
DÄR håller jag med dig, ser man att skorna är snedslitna så ska de självklart inte ärvas. Men är de raka så finns ju ingen anledning att de INTE ska ärvas... Jag har en hel del ärvda skor, dels från andra och dels en del som alla tre barnen har haft.
Om man tar ur den lösa sulan i ett par gummistövlar etc. så har iallafall mina barn lämnat tydliga slitavtryck efter deras fötter/tår och jag har svårt att tänka mig att det är skönt att stoppa foten i en sådan stövel om man inte passar precis i de avtryck som är där...
Likaså om fodret i hälen är uppslitet. Hua :eek:
Men det är min uppfattning och har ju inget att göra med passning i övrigt.


Gira :banana:
Men du, är det bara innersulan som är nertrampad? Det finns ju MASSOR med lösa sulor att köpa! :idea:

Min mellantjej brukar för övrigt tycka att de skor hon ärver från storasyster är sköna att gå i direkt...

(att sonen sen ÄLSKAR sina "nya" :angel: illröda Kavatskor så mycket att han kan plocka upp dem och gosa med dem, är en helt annan fråga :D )
 
Sv: Bra barnskor

Stämmer inte det att man inte ska ärva andras skor? Jag vet ínte varför man inte ska göra det, men tror det skulle ha å göra med att man ju går olika oc sliter skor olika. Fast barn sliter ju inte direkt sina skor....

Barns fötter är mycket lättförmade... ett par ingångna skor formar nästa barns fötter...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
604
Senast: lil-sis
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Praefatio
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 924
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
738
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp