Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om skorna är uttänjda och snedslitna så stämmer det säkert, men hittills har jag inte råkat ut för att det är möjligt att hinna med det ens efter x antal barn
Det är ju inte så stor vikt som tassar i skorna heller, verkar som tårna skrapas upp långt innan sulorna hinner slitas. Och när en storlek räcker i 3 månader så är det ju superslöseri att inte återbruka dem.
När barnen är riktigt små så hinns inte skorna slitas så mycket.
Dessutom är såpass små barns skor väldigt låga och platta vilket gör att det är svårt att få dom omformade pga fötter. När dom blir lite större så förändras ofta typ av skor och det är då som skorna kan formas om genom sättet som barnet i fråga går.
Inspektera skor du får för att se huruvida dom har slitits och hur dom är uppbyggda för att skapa dig en uppfattning om skorna är lämpliga eller ej.
Dottern ska få sina första riktiga promenad/gympaskor (är 15 mån) och jag funderar på vilka som är bra. Har fått för mig att det är viktigt med bra, stadiga skor så här i början... Vart ska man vända sig? Vilka märken rekomenderar ni? Vad är skäligt att betala?
Exakt.
"begagnade" småbarnsskor ser ut som nya fast repigare. De är platta från början och är fortsatt platta efter användning, små skor är inte uppbyggda i hålfot etc.
Girasol - jag är läkare och jobbar med att diagnosticera problem i rörelseapparaten.
Jag kan inte tänka mig ens det VAGASTE samband mellan ärvda småbarnsskor och senare problem
DÄR håller jag med dig, ser man att skorna är snedslitna så ska de självklart inte ärvas. Men är de raka så finns ju ingen anledning att de INTE ska ärvas... Jag har en hel del ärvda skor, dels från andra och dels en del som alla tre barnen har haft.Öhh nu tänker ju jag mig små barn även tills de kommer upp i skolåldern. Tittar jag på min äldste pojks skor så har de varit ordentligt snedslitna sedan han var runt 4-5 års åldern. Dessutom sliter han ned dom på insidan under hälen. Men så är han lika slirkig som sin mor i kroppen.....(ehlers danlos syndrom)
De skorna skulle inte jag vilja låta gå vidare till näste pojk.
Men du, är det bara innersulan som är nertrampad? Det finns ju MASSOR med lösa sulor att köpa!Om man tar ur den lösa sulan i ett par gummistövlar etc. så har iallafall mina barn lämnat tydliga slitavtryck efter deras fötter/tår och jag har svårt att tänka mig att det är skönt att stoppa foten i en sådan stövel om man inte passar precis i de avtryck som är där...
Likaså om fodret i hälen är uppslitet. Hua
Men det är min uppfattning och har ju inget att göra med passning i övrigt.
Gira
Stämmer inte det att man inte ska ärva andras skor? Jag vet ínte varför man inte ska göra det, men tror det skulle ha å göra med att man ju går olika oc sliter skor olika. Fast barn sliter ju inte direkt sina skor....