Bra barnbok om att lära sig rida?

N

Nessa

Min dotter på drygt fyra år har precis börjat på ridskola, enkla saker som att stanna, starta och styra går de igenom, liksom olika borstar och så. Jag är på jakt efter en bok som är väldigt lättläst, med bilder och så, som vi kan kika igenom och läsa tillsammans här hemma för att lära henne allt från vad en tygel är till att prata om hur man stannar och startar - på ett pedagogiskt sätt med bilder för att hjälpa till att träna hemma, hon är väldigt exhalterad över att ha börjat på ridskola :)

Jag minns att det fanns Polluxböcker just av den här "börja rida" typen, men vad de hette...? och vad som finns nu...? Någon som vet?

Kanske rätt ände att börja egentligen är ett antikvariat?

Sv: Bra barnbok om att lära sig rida?

Ulla Stålbergs serie om Frida känns klockrent i detta fall! Nybörjarridning och med fina bilder! Hoppas den fortfarande finns att köpa bara :-)

Böckerna som kom när jag precis hade börjat på ridskolan var Ulla Ståhlbergs böcker om Amanda.
Kort galopp Amanda är första boken i serien, finns säkert på biblioteket om du vill kolla om det passar er. Sen vet jag inte om det passar en 4-åring, men jag minns den som väldigt grundläggande och pedagogiskt berättande.

Slår också ett slag för Kort galopp Amanda. Riktigt bra grundbok med fina bilder på söta ponnyer och sånt. Väldigt vänlig och varm berättelse. Dock tror jag tyvärr att den kan vara svår att få tag i.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 414
Senast: Roxy
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 940
Senast: tuaphua
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka