bra att rida för flera?

NightRain

Trådstartare
tycker ni att de är bra att rida för flera tränare eller ska man hålla sig till en?

motivera gärna erat svar

jag har ridit för några olika nu på senaste tiden å märkt att de iaf tänker lika för att "få " hästen att göra si eller så. men de ser olika saker på mig elle rhur man ska säga. jag tycker att de har varit positivt för mig. den ena tex ser mer på hästen å hur den är å den andra på hur jag är..

men vad tycker ni?är de nåt jag kan fortsätta med eller borde jag välja ut enbart en?

Jag vill rida för flera! Helt enkelt för att de ger olika.

Tycker tex det är sjukt najs att "lalla omkring" på halvlånga tyglar för AR-tränaren o verkligen hinna känna efter vad som händer o vad jag gör. Samtidigt som jag inte vill vara utan den vanliga dressyrtränaren eftersom det ger mig mycket hjälp i min "vanliga" ridning (rider engelskt o är fälttävlansryttare) sas. De kompletterar varandra jättebra!

Jag vill rida för en tränare som är så bra att jag inte behöver fler. :-) Dock är de inte så lätta att hitta, men de finns!
(Dock rider jag för olika tränare i dressyr, hoppning och terräng.)

tycker ni att de är bra att rida för flera tränare eller ska man hålla sig till en?

motivera gärna erat svar

jag har ridit för några olika nu på senaste tiden å märkt att de iaf tänker lika för att "få " hästen att göra si eller så. men de ser olika saker på mig elle rhur man ska säga. jag tycker att de har varit positivt för mig. den ena tex ser mer på hästen å hur den är å den andra på hur jag är..

men vad tycker ni?är de nåt jag kan fortsätta med eller borde jag välja ut enbart en?

det beror väldigt mycket på ryttaren och den nivån man befinner sig på skulle jag vilja säga.
Om det handlar om grunder så tycker jag sällan att ryttare gynnas av att rida för flera olika tränare utan där handlar det mer om att hitta en tränare man tror på och kan arbeta med, att blanda in flera olika ger inte så mycket.
Har man kommit lite längre kan man gynnas av att träna för olika lite då och då. men det beror som sagt på vart man befinner sig och om tränarna har ett liknande koncept.

motivera gärna erat svar

Rida för flera är bra. Bara att så till så att tränarna passar dig och din häst.

Jag hade en specifik jag ville träna hoppning på på min förra. Hade jag haft en annan typ av häst hade jag nog valt en annan tränare dock.

motivera gärna erat svar

Jag tycker egentligen det ger mest att rida för en tränare. Jag håller med föregående talare om att såna dock är otroligt få.

Men jag tycker man utvecklas bäst som ryttare och häst om man följer en linje. Det blir för bladdrigt och för små resultat om man inte tydligt arbetar med vissa saker tills de sitter innan man fokuserar på annat.

Däremot tycker jag att man som ryttare bör se till att bredda sina referensramar och läsa på och lära om lite olika läror/inriktningar/hjälpgivningssystem/etc etc för att sen kunna välja den linje man vill gå på.

Ska man ha fler tränare bör man se till att de har samma hjälpgivningssystem och vill ha samma respons från hästen på de hjälperna. Just för att det ska bli tydligt och konsekvent för hästen. Då utvecklas man snabbast utöver att hästen slipper bli förvirrad över att A idag betyder A och imorgon betyder det B.. Det blir svårt att skriva när man inte ens kan bokstäverna liksom..

Jag har två tränare. Men de är gifta och tränar för varann. Så de tänker väldigt lika även om de så klart är människor och därav lite, lite olika.
Numer har jag hittat ett system för hur jag vill utbilda hästar och gjort det en del iom jobb med det.
Då tycker jag att man mer kan plocka russinen ur kakan sas hos olika tränare. Innan man har ett eget system(vilket man ju inte har om man inte utbildat så mycket hästar) så blir det svårt att greppa innebörden av de där plockade ingredienserna och se hur hela receptet på kakan kan stå eller falla med just de där plockade delarna.

Jag ser fördelar med att rida för lite olika tränare, eftersom det breddar mina kunskaper som ryttare. De kanske uttrycker sig på olika sätt och på så sätt får mig att förstå bättre. Dessutom används övningar på lite olika sätt och med olika syften inom olika riddiscipliner.
För närvarande rider jag för en dressyrtränare/centrerad ridning, och en westerntränare.

I den bästa av världar vill jag rida för en tränare i både hoppning och dressyr, men har nästan alltid haft en för hopp och en för dressyr iom att jag gått många år på ridskola i greninriktade grupper och ridskolan haft en mer dressyrinriktad instruktör och en mer mot hoppning.

Om du tycker det fungerar bra ser jag ingen anledning alls till att tänka om.
Det är ju viktigt att du känner att du är på en och samma väg hela tiden oavsett om det är flera tränare.

Jag rider bara för en tränare, hon är så bra att jag inte känner behov av att rida för någon annan. Hon tränar oss i både hoppning och dressyr. Jag gillar att det blir konsekvent träning och en tydlig utveckling och plan för mig och hästen. Om jag skulle rida för någon annan hade det nog varit för att testa på någon annan disciplin isf.

Jag föredrar att bara rida för en tränare, men åker gärna på t ex en helgkurs hos någon annan tränare ibland.

Jag rider för två tränare. Den ena rider jag för hemma 1-2 gånger i veckan och den andra åker jag till varannan vecka. Hon jag tränar för hemma åker till min andra tränare och rider hon med, så vi har typ samma system allihopa. Anledningarna till att jag har fler tränare är att de är bra på olika saker och att hästen beter sig olika hemma och borta. Den jag åker till är bra för självförtroendet och helheten. Och min hemmatränare har ett fantastiskt öga för detaljer.

Jag tycker att det kan vara nyttigt att ha mer än en tränare. Jag har en i dressyr och en "vardagstränare" i hoppning som jag trivs väldigt bra med. Tränar hoppning för en annan tränare (som min tränare själv har rekommenderat) ett par gånger per termin för att få ett par andra ögon på mig. Eftersom den tränaren ser mig så sällan uppmärksammar hon annat än det som min vanliga tränare ser. Tror däremot att det är viktigt att tränarna följer samma system (i brist på bättre ord). :)

Jag har inget emot att rida för olika tränare av princip men ibland blir det tydligt att det inte går. Jag red tidigare för en (dressyr)tränare 2 dagar/månad och var mycket nöjd med denna. Sedan i våras åker jag jag iväg ca 3 dagar varannan månad och tränar för en "ny" tränare. De är i princip på samma nivå men har helt olika strategi, så kombinationen funkar helt enkelt inte. När jag varit iväg hos den nya tränaren och kom hem och red för den "gamla" blev det bara knas och frustration, så jag har skippat den gamle.

Jag letar fortfarande efter en hopptränare som passar för vår nivå.. det är svårt :grin: Har ridit för flera och inte varit riktigt nöjd med någon.

Jag rider för 3 tränare mer eller mindre, men i olika grenar och alla har samma tänk och har likartade medel för att nå till samma mål.

Vill inte rida för flera om de har ett allt för spretigt sätt att lära ut. Blir bara förvirrande när man ska blanda ihop allt till sitt eget.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: lirco11
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka