Sv: bra att avla på?
BeastieBabe skrev:
som sagt, det finns inte något som helst bevis för att moden verkligen är en skygg krake som borde steriliserats på direkten..
vad är det som hindrar dig att träffa tiken på nytt för att bilda dig en uppfattning?
Jag föreslog det tidigare och jag tycker att du skall göra det innan du ens överväger avel.
Om du träffar hundens mamma igen så kan du ju få bekräftat om hon är allmänt skygg eller om det verkar ha varit en engångsföreteelse.
Vidare hoppas jag att du kontrollerar hundens hälsa för hans skull, oavsett avelsplaner eller ej.
Det är synd att du är så envis om att just avla på din hund. Det finns många möjligheter för dig att ringa runt och hitta den perfekta kombinationen (åh, vad jag upprepar mig!

) och med engagemang och kunskap hitta en kull valpar som svarar mot din mammas önskemål.
Lägg nu din egoism åt sidan och ta dig en funderare på vilket slags liv du tycker att en hund är värd. Låt säga att bara en av valparna blir rädd av sig - det är ändå en för mycket (enligt min mening). För att vara räddhågsen och en liten hund måste vara riktigt plågsamt. För både matte och hund.
Jag kan berätta en liten historia om en dam som hade en liten yorkshireterrier. Hon köpte den som ensam och "överbliven" valp på 12 veckor. Hon fick inte träffa valpens mamma eftersom hon inte gillade främlingar.
Damen köpte sin hund och allt var frid och fröjd tills dess att valpen blev fyra, fem månader. Då visade det sig att hon var rädd för många olika saker - långa personer, mörka röster etc.
När nyår kom så brakade helvetet löst. hunden tuggade fradga och försökte krypa in i garderoben. Där grävde hon i hörnet så att tassarna blev skadade och hon var helt okontaktbar.
Den hunden hade ett långt och mycket plågsamt liv och fick medicineras varje gång det var dags fyrverkerier.