Bra after sun

Blir inte det väldigt, väldigt kladdigt? :o
Funkar fil?
Kladdigt blir det men det kyler fantastiskt, man kletar på ett lager o i bästa fall förhindrar det att man fjällar av o får känsligare "ny" hud.
Vet inte, fanns ingen fil i Mellanöstern när jag var barn.

Ok, Aloe Vera går bort för mig. Fy faen vad det kliar! Så nu både svider och kliar det, mycket dålig kombo..

Provat ställa min vanliga hudkräm i kylen, ska testa om det svalkar och lindrar lite.

Jag tål heller inte aloe vera om det inte är direkt från växten. Har du testat att ha på lite olivolja?

Så kan det bli om man är väldigt kraftigt bränd, då svider även ren aloe vera. Så det behöver inte vara parabener du reagerar på. En bra aloe vera är tex Avivir. Kortisonsalva lindrar smärtan och inflammationen i huden om du har bränt dig kraftigt.

Jag har aldrig bränt mig då jag har fel hudton för det, men min mamma är hud-ssk sedan 27 år och får man väl ändå säga hyfsat kunnig inom området.
Hon rekommenderar mild kortisonkräm (typ hydrokortison) när man bränt sig i solen.
Är det typ "på gränsen till bränna" kan man absolut använda en sval mjukgörande kräm, men har man verkligen bränt sig riktigt är det kortison som gäller enligt henne.

Det här är den bästa jag har haft:
evy_aftersun.jpg

Ah! Den fick jag hem igår. Ser fram emot att prova! :D (har 10,20,30 & 50 som solskydd också, haha)

Verkar den ekologiska bättre än den ickeekologiska?

Nä men jag vill gärna tro att hur den produceras är liiite bättre för miljön än icke ekologisk

Lite som tex palmolja som är populär bland veganer har visat sig vara bland det absolut värsta för miljö och klimat att producera

Så kan det bli om man är väldigt kraftigt bränd, då svider även ren aloe vera. Så det behöver inte vara parabener du reagerar på. En bra aloe vera är tex Avivir. Kortisonsalva lindrar smärtan och inflammationen i huden om du har bränt dig kraftigt.

Jag tror inte det är paraben jag reagerade på, gelen är parabenfri.
Kortison använder jag bara i yttersta nödfall, fått otäcka biverkningar av det med. Fått det utskrivet i mängder mot eksem.

@Seabaz Kokosolja hjälper inte. Palmolja är inte poppis bland veganer, men det är en helt annan diskussion.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 306
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar