boxvandring - pga smärta?

Sv: boxvandring - pga smärta?

A- tibia, skankbenet
T- talus, vet inte om det är ben eller brosk, den färgen brukar visa brosk
Mt 3- skenbenet
1-7- ligament
8 & 9- senor som fäster i muskler högre upp

lederna sitter mellan A & T, stora hasleden, sen finns det glidleder mellan T & Mt 3, dom syns på skelettbilderna utan senor och ligament.

cerrox skrev:
har ni kommit fram till varför eran är boxvandrare? eller är det bara när hon får byta ställe? hur länge håller hon på att boxvandra? hela tiden? på vilket sätt sliter det? är det lederna & så? på vilket sätt skulle b-vitamin funka?

nej igentligen inte jag har haft hästen i ca 4 veckor så det kan tänkas vara det att det är ett nytt ställe
men sedan om hästen har fått röra på sig så står hon sitlla
men får hon vila så ser det för:devil: ut i boxen
lederna slits och sedan går hon bar runt i ett varv så hon är mjuk och böjlig i hö varv men stel som en pinne i vä varv
hänger du med :confused:
hovarna ser ju inte heller bra ut
och jag får gämt skruva broddar :devil:
B-vitamin vet jag inte hur det funkar men det stod på falskan att det lindrar oroliga hästar som byter ställe
tror jag har flaskan på stallet
du kan ju pröva

A- tibia, skankbenet
T- talus, vet inte om det är ben eller brosk, den färgen brukar visa brosk
Mt 3- skenbenet
1-7- ligament
8 & 9- senor som fäster i muskler högre upp

lederna sitter mellan A & T, stora hasleden, sen finns det glidleder mellan T & Mt 3, dom syns på skelettbilderna utan senor och ligament.

ok. tack för förklaring! bra att veta. :bow: men vilket är liksom själva skelettet i hasen? jag vet jag är trögfattad. :smirk: borde ju vara t eller?

nej igentligen inte jag har haft hästen i ca 4 veckor så det kan tänkas vara det att det är ett nytt ställe
då kan det ju givetvis vara så som du skriver, nytt ställe. om du bara haft henne i 4 veckor, trodde att du haft henne längre.

lederna slits och sedan går hon bar runt i ett varv så hon är mjuk och böjlig i hö varv men stel som en pinne i vä varv
hänger du med
aha. japp jag hänger med, förstår vad du menar.

hovarna ser ju inte heller bra ut
och jag får gämt skruva broddar
varför ser inte hovarna bra ut? skuvas brodarna ur då hon vandrar runt?

B-vitamin vet jag inte hur det funkar men det stod på falskan att det lindrar oroliga hästar som byter ställe
tror jag har flaskan på stallet
du kan ju pröva
aha, ok. vad är det för b-vitamin du ger? har nämligen aldrig läst det. men visst det kan man ju alltid prova. kan ju inte skada iallafall, mer än plånboken. :smirk:

Cerrox - kom på att jag ju lovat visa hasbilder med liten kråka där V:s defekt sitter.

Här kommer de, den röda darrhänt ritade ringen är där hans defekt är.

http://hem.passagen.se/xyplex/has1.jpg
http://hem.passagen.se/xyplex/hasbild2.jpg

Förresten, ang det som är märkt 'T' (talus) på de andra bilderna du fick av megin och ang brosk eller ej så som man ser på t ex bild 5, så är det alltså brosk ovanpå benstruktur. Dvs 'ytte lagret' är brosk, och under det ben. Vision har i själva defekten (urgröpningen) inget brosk kvar utan blottat subchondralt (underliggande) ben.

tack för hasbilderna. intressant. :bow:

Förresten, ang det som är märkt 'T' (talus) på de andra bilderna du fick av megin och ang brosk eller ej så som man ser på t ex bild 5, så är det alltså brosk ovanpå benstruktur. Dvs 'ytte lagret' är brosk, och under det ben. Vision har i själva defekten (urgröpningen) inget brosk kvar utan blottat subchondralt (underliggande) ben.
aha ok. då fattar jag. :idea:

förresten inatt har han inte boxvandrat så mycket min pålle. boxen såg faktiskt helt ok ut idag. :) han hade inga gallor någonstans.

cerrox skrev:
ok. tack för förklaring! bra att veta. :bow: men vilket är liksom själva skelettet i hasen? jag vet jag är trögfattad. :smirk: borde ju vara t eller?

på alla bilder utom de tre första och även på alexandras bilder ser du bara skelettet, allt som är lite brunfärgat är skelett + talus (tack för förklaringen alexandra!) som är blå. i själva hasen finns alltså ett flertal små ben och flera leder.

hoppas det lösser sig med vandringen, det kan ju ha varit nåt helt annat det berodde på, och att du får bra svar på kliniken.

jag tycker du gör helt rätt som åker in, min blev gallig på framsidan av haserna och rörde sig stelt så jag åkte in, han hade bara en markering hb initialt men efter böjprov haltade han. behandlades och blev mycket bättre, förhoppningsvis snart helt bra.

jo det är så att hovaran slits mer åt det hållet hon vandrar
hänger du med
och broddarna bak skruvas upp

De flesta boxvandrar när de har ont. Tyckte det var konstigt att inte massören, trots alla behandlingar, inte reagerade på vad alla spänningar beror på. De blir ju inte av sig själv precis.:(
Hoppas de finner felet på kliniken.

De flesta boxvandrar när de har ont. Tyckte det var konstigt att inte massören, trots alla behandlingar, inte reagerade på vad alla spänningar beror på. De blir ju inte av sig själv precis.
Hoppas de finner felet på kliniken.
klart att hon reagerade på vad alla spänningarna beror på & givetvis tog hon/vi för givet att det beror på att han har gått & spänt sej i hagen pga all halka & därmed fått dessa spänningar i musklerna. för det är tydligen ganska så 'vanligt' att dom kan bli spända i dom musklerna som han vart pga av det.

jo det är så att hovaran slits mer åt det hållet hon vandrar
hänger du med
och broddarna bak skruvas upp
japp, hänger med, fattar vad du menar. förstår att det är jobbigt. men hoppas att hon vänjer sej snart vid den nya omgivningen.

på alla bilder utom de tre första och även på alexandras bilder ser du bara skelettet, allt som är lite brunfärgat är skelett + talus (tack för förklaringen alexandra!) som är blå. i själva hasen finns alltså ett flertal små ben och flera leder.
aha, ok. då fattar jag ännu bättre. ;)

hoppas det lösser sig med vandringen, det kan ju ha varit nåt helt annat det berodde på, och att du får bra svar på kliniken.
han boxvandrade ju två nätter, men nu har det vart lugnt två nätter. fattar inte vad som vart 'fel' dom två nätterna som han vandrade runt så. för nu har han inga gallor/svullnader heller.

jag tycker du gör helt rätt som åker in, min blev gallig på framsidan av haserna och rörde sig stelt så jag åkte in, han hade bara en markering hb initialt men efter böjprov haltade han. behandlades och blev mycket bättre, förhoppningsvis snart helt bra.
ok. vad vart det med din? inflammation i haserna? även fast min pålle verkar ok i benet nu så ska jag åka in & kolla upp honom ändå.

jodå det ska gå
fast det är tydligen ett mönster min häst har haft i hela sitt liv så det är svårt att bryta:devil:

cerrox skrev:
ok. vad vart det med din? inflammation i haserna? även fast min pålle verkar ok i benet nu så ska jag åka in & kolla upp honom ändå.

japp, hasledsinflammation m.m.
jag tycker det är bättre att åka en gång för mycket än en för lite, då vet man säkert om det är nåt eller inte, och alldeles oavsett kan du ju få tips och svar på frågor...

japp, hasledsinflammation m.m.
jag tycker det är bättre att åka en gång för mycket än en för lite, då vet man säkert om det är nåt eller inte, och alldeles oavsett kan du ju få tips och svar på frågor...
usch ok. men din häst blev väl frisk?

visst det är bättre att åka en gång för mycket. har inte fått tag på vet på kliniken ännu. :( fattar inte varför dom väljer att ha 'telefontid' hela dagen när dom ändå oftast inte kan svara då pga patienter. inte så lätt att ringa flera gånger dagtid när man har ett jobb där det är svårt att komma ifrån & ringa. suck. bara till att fortsätta att jaga dom. för jag ska in med honom & se om dom kan finna något. så man får svart på vitt & slipper fundera.

han är fortfarande under behandling, men är mkt bättre. ska på åb 23/3 å då hoppas jag att han blir friskförklarad...

han är fortfarande under behandling, men är mkt bättre. ska på åb 23/3 å då hoppas jag att han blir friskförklarad...
skönt att han är bättre. :) håller tummarna för er.

jodå det ska gå
fast det är tydligen ett mönster min häst har haft i hela sitt liv så det är svårt att bryta
trodde inte hon hade haft det hela livet, vad tråkigt, men hoppas att ni hittar ett sätt att bryta beteendet.

jodå det hoppas jag oxå
mycket för hästen skull
och min oxå
mår dåligt med henne

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 994
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar