boxnät/galler

jklirla

Trådstartare
Hej, jag ska flytta min häst till ett annat stall och där har de inte galler till boxarna. Jag vill ha det och får sätta in för stallägarna, men ska fixa själv, stallet är liksom inte standardiserat i sina mått utan hemmsnickrade boxar. Jag behöver därför tips på hur jag kan få till detta, jag vill helst ha sådant där boxnät, vet någon vart man kan få tag på sådant eller likvärdigt. Min pappa har svets så vi har planer på att göra en ram och sen sätta nät i den, men som sagt vart får man tag på detta nätet? Tips mottages tacksamt.

Sv: boxnät/galler

Nån stalltillverkare borde ha. Prova att googla på "stallinredning" så hittar du olika.

Googla på armeringsnät. Finns i alla möjliga olika storlekar på rutorna. Enligt Att bygga häststall- boken så är stl 25 x 25 mm på rutorna och 3 mm diameter på tråden exempel på lämpligt mått. Detta har vi, och vi är mkt nöjda!

Tack för svaret, har nu googlat så jag fått ont i huvudet;)
Är det någon fara att hästen fastnar med skon om den tex skulle resa sig? Läste någonstans att armeringsjärn inte var starkt nog för häst och godkändes inte av länsstyrelsen, men det kanske gäller inte gäller näten utan när man gör galler av armeringsjärn?

Jag vill med bestämdhet minnas att armeringsnät INTE är godkänt för hästbox.

TS; jag rekommenderar Jordbruksverkets olika föreskrifter, de skriver bl a så här:
---
Ytterligare ett alternativ är rutgaller (trådgaller). Utformningen av rutgaller är mindre beroende av storleken på hästarna och ger ett luftigare intryck. Rekom- menderade dimensioner är 25/3 (maskstorlek, mm/trådtjocklek, mm) för små hästar (ponnyer) och 50/4 för större hästar.
---
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf

Hm, dimensionerna på rutorna och tråden är ju samma på armeringsnätet som flipthefrog nämner och det som står i Jordbruksverkets skrift, vet någon om det är olika material i dessa då eller? Om man ska svetsa galler istället, är det någon som vet vilken typ av rör man kan använda? Tack alla som svarat!!!

Hej, jag ska flytta min häst till ett annat stall och där har de inte galler till boxarna. Jag vill ha det och får sätta in för stallägarna, men ska fixa själv, stallet är liksom inte standardiserat i sina mått utan hemmsnickrade boxar. Jag behöver därför tips på hur jag kan få till detta, jag vill helst ha sådant där boxnät, vet någon vart man kan få tag på sådant eller likvärdigt. Min pappa har svets så vi har planer på att göra en ram och sen sätta nät i den, men som sagt vart får man tag på detta nätet? Tips mottages tacksamt.
Om du söker på krenelerat galler alternativt svetsat galler (båda funkar till häst) får du fram tillverkare som man kan beställa det från. Säkerligen billigare än från stallinredningsföretagen... Du ska ha rutor som är max 5*5 cm och godset (alltså trådarna) ska vara minst o,5 cm. Sedan är det bara för papsen att svetsa fast gallret i en ram :) Lycka till!

Hm, dimensionerna på rutorna och tråden är ju samma på armeringsnätet som flipthefrog nämner och det som står i Jordbruksverkets skrift, vet någon om det är olika material i dessa då eller? Om man ska svetsa galler istället, är det någon som vet vilken typ av rör man kan använda? Tack alla som svarat!!!
Jag har för mig att armeringsjärn är gjutna och inte "smidda"= de går av lättare.

Men åh tack snälla för svar, nu ska jag "bara" hitta någon i närheten som säljer krenelerat/svetsat nät:D i rätt mått, man lär sig mycket mysko grejer när man har häst...

gjutet är mycket "sprödare", t ex min kära häst lyckades enkelt sparka av en spröjs i stallfönstret som är gjutjärn, men box gallret som är smitt(hur tusan böjer man smidda?!) böjer sig bara vid en häst spark. ja >_< min häst är lagom rolig i stallet...

Vad innebär skillnaden gjutna och smidda?

Är ev på väg att lära mig ngt nytt här - och hoppas förstås att vår smed valt rätt nät till våra galler.. =/
Om man tänker på hur en smed arbetar med järnet dvs bankar det, viker och bankar igen så blir det liksom segt (ett otuggat tuggummi går att bryta sönder, medan ett tuggat är segt om du förstår hur jag menar) Gjuter man så bearbetas inte järnet utan det får stelna i en form. Det blir inte "segt" utan kan istället gå av. jag vet inte hur jag ska förklara det bättre, för jag kan inte fackorden för det...

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 503
Senast: Tuggben
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 040
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar