A

Anouck

Jag har bytt från spån tilkl spånpellets och undrar och jag behöver köpa gummimatta till boxen. I så fall vilken sort ? De är dyra och jag vill köpa rätt. Kan någon hjälpa mig ? Finns i Stockholmstrakten.

Sv: Boxmatta

En vanlig orsak bakom önskan om matta i hästbox verkar vara ekonomi, man vill spara pengar på att använda mindre strö..

Jaha...

I mitt fall är det ekonomi i att ha massor med strö. Jag är en extremt petig mockare och det åker inte ut mer än skit och piss om jag inte har bädd (vilket jag oftast har) och där är det väldigt mycket mer ekonomiskt (och hästvänligare) att slänga in mycket strö till att börja med.

Har provat med mattor också (+ mkt strö då) men det blev så äckligt undertill tyckte jag.

Så tänker jag också, men alla gör inte det.
Det verkar dessutom vara ett vanligt säljande argument hos de som säljer mattorna, att man inte behöver ha mkt strö.

Huruvida det argumentet stämmer har jag tyvärr ingen personlig erfarenhet av och jag är alltför konservativ för att frångå mina halmbäddar. Jag tycker det är mysigt med en djup bädd, oavsett uppbyggnadsmaterial :)

Håller med! Matta eller ej vill jag ha en bädd som är så torr och tjock att jag när som helst handlöst kan slänga mig ner med min älskare utan att få ett blåmärke! Rent hypotetiskt naturligtvis!

Jaha...

I mitt fall är det ekonomi i att ha massor med strö. Jag är en extremt petig mockare och det åker inte ut mer än skit och piss om jag inte har bädd (vilket jag oftast har) och där är det väldigt mycket mer ekonomiskt (och hästvänligare) att slänga in mycket strö till att börja med.

Har provat med mattor också (+ mkt strö då) men det blev så äckligt undertill tyckte jag.
Man mockar då helt rent var dag.

Hela vitsen med boxmattor är att man kan hålla det helt rent o mjukt utan pissbädd:p

Man kan inte strö med lite bara för att man har mattor, men slipper bädden.

Pratar nu inte om tunna gummimattor som kan bli hala.
Har man inte 5 m i takhöjd så funkar det inte med att ha en 40 cm hög bädd;)

Jo jag har sett såna.

Där min häst ska stå har de boxmadrasser. jag har själv "testat" och det är helt annorlunda. Nu kanske du inte menar sådana. Dessa madrasser sätts in av ekonomiska skäl, dessutom är det inte stumt som betonggolv är. Det sägs att madrassen är det samma som 15 cm spån (ska kolla exakt), vi har alltså madrass, spån och även halm men i mycket mindre mängder än som skulle behövas på vanligt betonggolv. Halm är mer för sysselsättningen.

men jag antar att det inte är en sådan madrass du menar utan vanlig gummimatta eller så?

Min stallvärd har boxmattor från R* till sin ena häst. Dessa hakas fast i varandra på ett sätt så att det inte blir några skarvar mellan dem. När hon tog ut dem i somras så var det helt torrt och fräscht under dem. Lite fukt och äckel längs boxväggarna där det kunnat kila ner sig lite strö mellan matta, golv och vägg.

Det viktigaste med mattor tror jag är att skaffa tjocka, halkfria mattor som hakas fast i varandra enligt ovan. Jag har sett varianter som bara läggs intill varandra och då kommer det mycket lättare ner snusk mellan dem.

Det är ju zigzagmönster som håller ihop mattorna- som blixtlås o sen måste man lägga intill boxväggarna.

Jag tar inte ens ut mattorna var sommar om de nu inte har hakat loss från varandra.
det är inte meningen att kisset ska rinna inunder. Man måste ha tillräckligt mkt strö för att det ska suga upp även det värsta tioliters kisset

Det är nu ca två veckor jag bytte till spånpellets och jag tror inte längre att jag behöver någon boxmatta. Det har blivit jätte"fluffigt".Catherine, det är inte av ekonomiska skäl jag undrade om behovet av boxmatta, det var för att det verkade hårt för hästen att ligga på spånpellets när jag precis hade bytt.

Helt ot, men hur trivs du med spånpellets? Funderar på att prova det, men undrar om det ligger lika still som halmpelletsen gör?

Iliaca; jag är jättenöjd med spånpellets. Har haft det nu sen augusti och behövde fylla på först efeter 6-7 veckor. Nu blir det en säck i veckan, det är superlätt att mocka. Det blir något slags hälvbädd. Där Randu kissar tar jag bort hela, annars mockar jag bara bajset. Snabbt, enkelt och rent. Det är flera i vårt stall som blev nyfikna och byter nu.

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
983
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 470
Senast: Brynja
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur