Boxleksak för pellets

N

nässla

Jag har hört talas om folk som gjort "pelletsautomater" som hästen kan pillra med i boxen, det kanske vore nåt för min tant som nog kommer att få äta lusernpellets till hösten.
Är det någon här som har något sådant? Hur har ni gjort och vad tycker hästen?

Sv: Boxleksak för pellets

Själv är jag mycket emot sånt då jag tror att det är väldigt stressande för hästen. Sen måste jag nog ifrågasätta din fundering att stoppa i lusernpellets, då det absolut bör blötas, om det inte finns någon annan variant av det jag aldrig hört talas om.

Det är ju inget man använder för att fodra hästen med, eftersom de inte får i sig så mycket av det som finns innuti. Det är mer för sysselsättning för uttråkade hästar.
Vi har gjort ngra lagomt stora hål i en PET flaska och lagt i pellets, slängt in i boxen. Det håller utråkade hästar sysselsatta ganska länge!

Vet en vän till mig som la in en sån boll man har till hundar och stoppar godis i, o la i kraftpellets- fungerade kanon!

Min häst gillar ju att pillra med saker, hon är en mästare på att knyta upp knutar och öppna kardborreband tex. ;)

Jag har tidigare gett kraffts pellets, som man helt klart måste blötlägga. Men eftersom jag ogillar att ge friska hästar gröt har jag troligtvis fått tag på nåt mellanting mellan pellets och lusernkuber som ska vara lösare i strukturen och ha längre fiber. Vet ännu inte riktigt hur dessa ser ut men enligt uppgift från importören sväller de inte vid blötläggning = kan serveras torra.

Får väl se hur de ser ut, och se om de går ner i hundens foderboll kanske :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
561
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 674
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar