vildvittra

Trådstartare
Har torvströ i mina boxar och tycker egentligen det är helt super!,,men har börjat fundera på det här med pellets..någon som har åsikter?, Hur gör man, har förstått att det ska till ganska mycket i början och vattnas, men sedan då? Tacksam för olika åsikter!

Sv: boxbädd

Jag hade halmpellets i boxen under en period. Min häst är mycket renlig och drar endast 3 spånbalar i månaden.

När det väl ligger så är det väldigt bra svikt i boxen, men att mocka tog enormt lång tid och var oerhört omständigt. Det tog lång tid för pelletsen att falla sönder och när man mockade ur var man tvungen att byta halva boxen då det var genomsurt. Är du nöjd med torv tycker jag att du ska behålla det, för halmpellets är väldigt dyrt.

Hej!

Det tror jag beror på häst och hur man mockar.

Jag har haft min pålla på halm, spån och torv och på alla strösorter har jag fått mocka minst 20 min/dag och ändå har det varit enormt grisigt dagen efter. Jag har fått lägga in mängder med strö för att ändå leva med att det är lika grisigt dagen efter.

Nu har vi halmpellets och det går fortare att mocka och är klart renare. Det enda jag märkt som är problem är att om det väl blivit skitigt är det helt hopplös att få rent igen, då är det bara att kasta ut mer eller mindre allt.

Men jag hade samma strö i 4 veckor utan att behöva lägga in nytt, sen var jag tyvärr bortrest i 3 dagar och när jag kom tillbaka var det totalkaos- som på tiden innan halmpelletsen.

Halmpellets kan inte jag få att funka som "permanentbädd" vilket är det jag är van vid, men nu när jag växelströbäddar den funkar den super igen. Jag lägger in max en bal/vecka att jämföra med minst 2 kärror vanlig halm eller minst 2 balar spån/vecka (snarare 3).

Det viktiga är att man tar ut det blöta- iaf på min blir det tokgrisigt om man låter det ligga kvar.

Jag gillar min halmpellets massor:-)

Vi blöter den btw inte och den faller sönder så fort häst går på den.

/Lavinia

Verkar lite som TS har bestämt sig men skriver lite ändå då jsag är väldigt nöjd med spånpellets.
Jag är nöjd med det. Använde halmpellets och hade då växelströbädd men fick det inte att fungera. Kan klart ha varit pga min mockning, men kände att det blev väldigt sunkigt och såg inte alls trevligt ut. Bytte sedan till spånpellets, som kostar ca 20kr mindre / påse, och är väldigt nöjd! Går snabbt att mocka, använder bädd och det blir inte sunkigt av det utan lagon torrt och ljust. Går åt ca 1 påse/vecka.

Dock om man inte blöter upp pelletsarna innan anväöndning går de nästan aldrig sönder. Halnpellets trampas lättare söndert och krävde inte lika mycket vatten.
Med spånpellets skär jag ett snitt i och häller en vattenkanna så jämt som möjligt. Sen kan man vänta i ca 5-15 minuter så har det svällt ordentligt och gått sönder och blivit till spån. Det är svårt att få alla pelletsarna att bli tillräckligt mjuka för att gå sönder, men det gör ingenting. Sen blir vädden väldigt ljus och sviktande.

Jag har halmpellets till min häst.

Vi vattnar pelletsen, den faller sönder lätt då, jag oroar mig för att min ska äta pelletsen annars.
Min står i en box som är 16 kvadratmeter eller större, hon får en påse pellets i veckan.

Mycket, mycket lättmockat.

Det finns flera tidigare trådar om detta, kika på dem.
jag har gått från torv till halmpellets och jag kommer inte byta tillbaka.
Har två renliga ponnyer och en grisigare. Oavsett är det superenkelt att mocka. Jag har bädd till mina, två till i stallet har halmpellets, men ej bädd och de är också supernöjda, lätt att ta ut kiss-högarna då det binder bra.
Jag vattnar lite så det sväller upp lite, resten trampas sönder.
Efter årsskiftet har dock gamlemannen börjat äta pelletsen som ej svällt, så han fick faktiskt kutterspån istället när han behövde mer strö.
Det går inte åt mycket strö, så´det är billigare i längden. Åtminstone för mig :D

Jag har vänner som använder värmepellets och är sjukt nöjda med det.
Nära nog halverad strökostnad, det är drygt rent och lätthanterat både mockningmässigt och hanteringsmässigt.

Anänder det inte själv men hade jag behövat ordna med strö själv hade jag def sett över det som alternativ!

använder halmpellets och är helt nöjd. Har permanentbädd. När kissområdena börjar fukta igenom, så att det blir mörka fläckar på ytan, tar jag bort fläckarna en bit ner, strör på kalk och lägger upplöst halmellets ovanpå. Strör mycket när jag väl "stormockar" - ca. 1 gång/månad. Mitt tips: Vattna inte för mycket. Jag vattnar betydligt mindre än rekommendationerna. Tycker att hela bädden blir blöt redan från början annars.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 689
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka