Sv: boxbädd
Verkar lite som TS har bestämt sig men skriver lite ändå då jsag är väldigt nöjd med spånpellets.
Jag är nöjd med det. Använde halmpellets och hade då växelströbädd men fick det inte att fungera. Kan klart ha varit pga min mockning, men kände att det blev väldigt sunkigt och såg inte alls trevligt ut. Bytte sedan till spånpellets, som kostar ca 20kr mindre / påse, och är väldigt nöjd! Går snabbt att mocka, använder bädd och det blir inte sunkigt av det utan lagon torrt och ljust. Går åt ca 1 påse/vecka.
Dock om man inte blöter upp pelletsarna innan anväöndning går de nästan aldrig sönder. Halnpellets trampas lättare söndert och krävde inte lika mycket vatten.
Med spånpellets skär jag ett snitt i och häller en vattenkanna så jämt som möjligt. Sen kan man vänta i ca 5-15 minuter så har det svällt ordentligt och gått sönder och blivit till spån. Det är svårt att få alla pelletsarna att bli tillräckligt mjuka för att gå sönder, men det gör ingenting. Sen blir vädden väldigt ljus och sviktande.