Q

qrusbär

Jag ska köpa en häst som är 1,76 cm. Stallet jag vill stå i har 3*3 boxar.. är det för litet?

Han står nu på ridskola där han enbart står i boxen hela dagarna (då han inte rids) i mitt stall får han vara ute minst 8 timmar, längre desto ljusar det blir.. Är boxen ändå för liten?

Sv: Box mått

Jag tycker det blir litet. Har själv en på 158 cm. Boxmått 2.90*3. Det är i minsta laget till henne.

I stallet där jag är finns en häst som är ca 172 cm hög och lång dessutom. Han får plats i 3x3. Sedan vet jag inte om det finns några regler eller rekommendationer från Jordbruksverket som säger att hästar över 1XX cm ska ha större box än 3x3. Du kan ju kolla på verkets hemsida.

Även om boxen skulle bli i minsta laget för hästen så låter det som om han totalt sett får det mycket bättre ändå jämfört med ridskolan.

Senast ändrad:

Tycker det är väldigt trångt. Du måste tänka på att hästen ska kunna ligga ner bekvämt utan att stöta i väggar/fastna mellan väggar.... Min häst är 1,70 och står i 4X4. Mindre skulle jag inte vilja ha till honom.... ( 8timmar utevistelse varje dag som du säger att ni har är ju inte något sensationellt, ganska standard, dvs det är många timmar hästen står inne.)

Förstår att du gärna vill stå i just det stallet etc. Finns det nån möjlighet att på sikt få bättre box där, om du står ut ett par månader med den lilla osv? Isåfall är det ju kanske acceptabelt.

Senast ändrad:

Nej, det finns ju tyvärr inte större boxar, det är ett litet stall där de andra boxarna är mindre. De stora boxarna kan ev. vara 3,5 *3 men det är ju inte så stor skillnad. Utevistelsen är inte sensationell jag vet, men det är vad som går just nu p.g.a. mörkret. Men de får ju vara ute längre desto ljusare det blir.

Anledningen till att jag vill köpa honom är just att han vantrivs ontroligt på ridskolan, aggressiv o.s.v. Helt annan häst än när han kom med andra ord. Det känns lite som att det är bättre med mindre box och mycket utevistelse än enbart box dagen lång och olycklig häst? Är det stor risk att han fastnar och skadar sig? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Kravet för en häst på 176 är 10 kvm. Så 3x3 är inte tillåtet. Själv skulle jag aldrig i längden ställa min häst (172) i en box på 10 kvm. Har du inte möjlighet till en laglig uppstallning skall du inte köpa hästen.
PL

Jag förstår helt ditt argument och att du verkligen känner för hästen och vill rädda den. Men som du ser från Peter L's inlägg nedan så är somsagt 3X3 inte bara lite trångt, utan ganska jätte trångt...... det andra förslaget om att hyra två boxar är ju bra om du absolut måste stå i det stallet, men det är klart, det blir ju dyrt för dig. Slår mig att et faktiskt finns många stall som har betydligt större boxar än 3X3 så kanske är det så att du faktiskt trots allt får göra avkall på just det stallet och ta ett annat i utbyte mot att du då kan köpa hästen.

önskar dig verkligen lycka till! :crazy:

angelaL skrev:
varför går det inte att ha ute hästarna längre pga av mörkret, hästar är nte mörkrädda :D

Kanske för att det inte är praktiskt lösbart for oss människor att ta in dom i beckmörker :idea: ...

kristel skrev:
Kanske för att det inte är praktiskt lösbart for oss människor att ta in dom i beckmörker :idea: ...
Hästar har mörkersyn och vi människor kan komplettera med pann/ficklampa så med andra ord går det att hästarna ute längre :D

Jag är ganska säker på (tills nu... :confused: ) att det är dessa mått som gäller:
A- ponny= 4 m2
B- ponny= 5 m2
C- ponny= 6 m2
D- ponny= 7 m2
Liten häst= 8m2 (upp till 1.60 cm.)
Stor Häst= 9 m2

Men kanske det finns ett mått för "extra stor häst" som jag missat? Fast på vår nybyggda ridskola är alla boxar med standardmått, alltså 9 m2., och det finns flera hästar där som är över 1.70cm.
Jag tycker att en box på 9 m2. är i minsta laget till en häst på 1.76, men jag tror ju att hästen hellre har den boxen och får vara ute 8 h./dag än att stå inne hela dagarna i en box på 10 m2.
Mvh. Matten

Minimistorlek för boxyta till häst över 1.70 räknas ut så här (1,8 x mankhöjd)² vilket ger +/-10m² beroende på hur mycket större än 1,70cm hästen är.

qrusbär skrev:
Jag ska köpa en häst som är 1,76 cm. Stallet jag vill stå i har 3*3 boxar.. är det för litet?

Enligt djurskyddsbestämmelser för häst är 3x3 boxar för hästar upp till 170 cm. För större hästar räknas (mankhöjd x 1,8)2. Så för en 176 cm häst blir det 10,036kvm, vilket jag tycker är litet. Observera att detta är minimimått!!! Jag byggde enligt mått till min lilla D-ponny (1,45) men när hon väl flyttat in så tyckte jag det var för trångt så då byggde jag om igen. Nu har hon ca 8,5 kvm och det är OK.
//marti

Senast ändrad:

:p :p :p till dig och Moniq :D .
Jo det fattar ju till o med jag, det var mest en liten reflektion om varför vissa plockas in tidigare än andra.

//kristel, vars häst är ute till efter mörkrets inbrott :eek:

Senast ändrad:

Jag var inne på djurskyddsmyndighetens sida och kom fram till att han ska ha minst 10,09 m², med kortaste sida 2,64. Djurskyddsmyndigheten är ju inte särskilt extrema i sina angivelser heller.hm. Så det är väl bara o leta nytt stall eller helt enkelt inte köpa häst. :(

tack för hjälpen iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 484
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 112
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit