Boutulism - Vaccinera?

Sv: Boutulism - Vaccinera?

Vi vaccinerar inte ridskolanshästor mot boutolism då vi har haft hästar som har reagerat och det är fatksitk väldigt få som blir sjuka och det behöver ju fatkiskt inte bara vara hö som har legat på marken ute som de blir sjuka av utan även hö som du ger inne om det har kommit för mycket jord med där.
Kan även tala om att jag vet ett par hästar här i närheten som dog för 2 år sen där hon skyllde på ensilaget men där det sen visade sig att hon hade gett ny havre som inte hade legat tillräckligt länge efter skörd och det ger typ samma symptom son när de får boutolism, så det kanske är felr hästar som har dött av det också som man int tänker på kanske, jag ger ockås mina ensilage (höensilage) och jag vaccinerar inte mina heller mot det, utan jag vaccienrar bara mot stelkramp och influensa och de försäkringsbolag jag har pratat med kräver inte att man vaccienrar i allafall mot det , det är bara stelkramp de kräver att man ska ge dem.

stod i ett stall med 25 hästar..och vi hade alla olika uppfattning om vi skulle vaccinera eller inte..några vaccinerade några inte..efter ett par månader började några av unghästarna bete sig konstigt..tappade bakdelen ,rasade i hopp med kramper,några av dom äldre började också tappa bakdelen..efter någon månader va det 5 hästar som hade strykit med av boutolism...både vaccinerade och icke vaccinerade hästar..

Vi har alltid, enligt veterinärs rekommendationer, vaccinerat mot boutulism när vi fodrat med hösilage (dock inte de hästar som enbart ätit hö). Men nu har dom (forskarna) tydligen kommit fram till att det inte alls finns någon säkerhet i om vaccinet över huvud taget har någon som helst verkan mot boutulism. Detta var i alla fall vad min veterinär berättade för mig sist jag pratade med henne. Hur det ligger till egentligen har jag faktiskt ingen aning om men man blir ju lite kluven i frågan om man ska vaccinera eller inte.

Hej!
Jag undrar bara av vilken anledning man skulle vaccinera hästar som äter hö? Har inte hästar alltid ätit hö? Hur många fall av botulism har det funnits då? Kan dom överhuvudtaget få det av hö?

Hösilage - då är det ju en helt annan sak.

Jag har då aldrig hört någon som vaccinerar höätare.

Det är det jag också funderar över.

(inte rikta till dig)
Jag tycker absolut att man ska vaccinera om hästen äter ensilage. Min tvekan ligger i hurvida man bör göra med en häst som endast äter vanligt hö?

kopparberg skrev:
Att vaccinera mot botulism när hästen endast äter hö, det är ju inte farligt, men slöseri med pengar.

Men kan inte hästen reagera på vaccinet?

Pyrusan skrev:
Det är det jag också funderar över.

(inte rikta till dig)
Jag tycker absolut att man ska vaccinera om hästen äter ensilage. Min tvekan ligger i hurvida man bör göra med en häst som endast äter vanligt hö?

Hej!

Man behöver inte vaccinera om hästen äter vanligt hö. Att man vaccinerar en häst som ska äta ensilage/hösilage är för att det ju är en process som gräset går igenom i plastförpackningen och om det tex. skulle finnas döda djur eller komma in luft i förpackningen så rubbas denns process och det är då det är risk för att den farliga Clostridium botulinumbakterien utvecklas. Denna process finns ju inte i vanligt hö.

Att vaccinera eller inte är ju inte det viktigaste i den här debatten. Det absolut viktigaste är att se till att minimera att hästen utsätts för risken att träffa på botulinumbakterier!!
Som sagt, ett vaccin är inte ett hundraprocentigt skydd. Och om hästen behöver vaccinet så har det ju egentligen redan gått för långt..
Om fem hästar i samma stall insjuknar i botulism så får det åtminstone mig att misstänka att hanteringen av fodret inte skötts på ett bra sätt. Botulism är en väldigt ovanlig sjukdom och man kan göra väldigt mycket själv för att undvika den.
Fodra inte på backen ute. Ge aldrig av en hösilage bal som är dålig, trasig, innehåller jord eller döda djur. Det finns mycket "skit" som inte syns med blotta ögat och därför bör hela balen kasseras och inte bara den bit som är dålig. Lägg inte ut hela hösilagebalen i hagen och se till att den bal du fodrar med går åt inom några dagar. Ju varmare det är, desto kortare hållbarhet. Håll noggrann koll på lukt och utseende. Vid skörden och inplastningen är det också viktigt att tänka på hygienen (men den biten sköter ju vi hästägare sällan själva). Slå inte gräset för nära backen till exempel, det ökar risken för att få med jord i balen.
Foderhanteringen är 100 ggr viktigare än vaccin/inte vaccin!
Och det gäller så klart allt foder.

Tjing!

Jo, allt detta vet jag, men det finns vissa som menar att man ändå bör vaccinera mot botulism även om hästen bara äter vanligt hö?
Det här är något jag har hört i år och aldrig förr, varför jag ställer mig tveksam.

Pyrusan skrev:
Jo, allt detta vet jag, men det finns vissa som menar att man ändå bör vaccinera mot botulism även om hästen bara äter vanligt hö?
Det här är något jag har hört i år och aldrig förr, varför jag ställer mig tveksam.

Okej, då förstår jag :idea: . Har själv inte hört någonting om det och tror inte att du ska behöva vaccinera om din häst äter vanligt hö. Kontakta din veterinär för ett korrekt svar om du är fortfarande känner dig osäker. Själv kommer jag inte att vaccinera så länge min äter vanligt hö. Blir i så fall bara om jag måste fodra med hösilage en period. De där bakterierna bildas ju inte i vanligt torkat hö :smirk: .

Det finns ingen som helst anledning att vaccinera en häst som bara äter hö mot botulism. Det vore ju fullständigt bortkastat, risken att drabbas lär ju vara lika med noll.

Vad gäller hästar som äter hösilage eller kanske framförallt ensilage så är det upp till varje hästägare att bilda sig en uppfattning i frågan.
Vaccinet fungerar, det tvivlar inga forskare på. Däremot tjafsas det i diverse oseriösa hästmagasin om att det bara har effekt mot en viss typ av botulism - den enda typ som påvisats i Sverige. Duger gott för mig, mina hästar betar sällan i USA.

Enligt vaccintillverkare och försäljare (SVA) är det väldigt låg biverkningsfrekvens på Botvax. Lokal rekation på stickstället, ja jisses så allvarligt, vilket gift!!!

Anledingen att inte vaccinera bör snarare vara "jamen det har ju fungerat i årtionden utan vaccin" eller "dyrt". Vad veterinärkåren kan tillföra diskussionen är väl mest sina personliga åsikter. För någon egentlig statistik finns inte, efter vad jag förstår, detta pga att toxinet måste påvisas för att diagnosen botulism ska kunna ställas. Hos levande (eller för den delen döda) djur är det ytterst svårt att påvisa, i angripna foderpartier lättare men dessa är vanligen uppätna då provtagningar kommer på tal.

Om jag har svarat någon speciell person så beror det på att jag inte riktigt begriper mig på nya forumet, jag hittar bara en svarsknapp och den använder jag! Så att nu ingen blir personligt förolämpad av min, kanhända, beska ton.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka