Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Okej är det föf därifrån det kommer smittan? Tack!Om de äter hösilage, ja - annars nej.
Jag gör det ja.
Jag gör det trots att botulism int eär speciellt vanligt vad jag förstår, även om det tros finnas ett mörkertal.
Om de blir sjuka i botulism så kan det bli en väldigt plågsam död.
För mig känns det verkligen som något jag vill vaccinera mot, en onödig om än liten risk annars.
Länkar lite info om botulism ifall du inte redan läst där.
https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/botulism-hos-hast/
https://www.agria.se/hast/artiklar/sjukdomar-och-skador/botulism-och-hosilage/Okej är det föf därifrån det kommer smittan? Tack!
Nja hösilage är väl vanligaste smittokällan, men inte den enda...Ju jag har läst och det verkar hemskt. Är ovan vaccinationer och allt det där (behövs inte hemma) och nu ska jag vaccinera min nya fina fyra åring. Vill ta den vanliga mot influensa och sedan läste jag att detta ska också vara bra men om det är något som bara händer där det är typ ruttnande kadaver ute i fälten haha eller helt förstört hö, tja det visste jag ej
Det blir ganska många laddningssprutor...
Jo, botulism är ju tre sprutor grund och sen en årlig. Om de inte ändrat grundningen på det då...Ju jag har läst och det verkar hemskt. Är ovan vaccinationer och allt det där (behövs inte hemma) och nu ska jag vaccinera min nya fina fyra åring. Vill ta den vanliga mot influensa och sedan läste jag att detta ska också vara bra men om det är något som bara händer där det är typ ruttnande kadaver ute i fälten haha eller helt förstört hö, tja det visste jag ej
Det blir ganska många laddningssprutor...
Ja, så länge han äter hösilage gör jag det!Hej jag undrar, har islandshästar men är ny i Sverige (från Island) - brukar ni vaccinera era hästar mot botulism? TACK
Men merkostnaden om man vaccinerar samtidigt som influensan är minimal.Jag gör det inte, har 8 hästar, och jag tror ingen jag känner med fler än 5 vaccinerar mot botulism. Det är väldigt liten risk och det blir helt enkelt för dyrt.
Hade jag bara haft 1 häst hade jag tänkt annorlunda.