Botulism vaccsinerar ni mot det???

Gullan86

Trådstartare
hur? när? och varför? vaccsinerar ni eller inte mot Botulism? ni som har era hästar ute dygnet runt med fri tillgång på foder vaccsinerar ni mot det? ni andra då?
varför tycker ni det är bra eller e det något onödigt som endå inte hjälper?
tacksam för svar.=) :bump:
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Om detta tvistar ju "de lärde". Det finns en massa trådarom det också.

Själv vaccinerar jag mot Botulism. Det ger visserligen inte 100% skydd, men eftersom det kanske skyddar någon gång, och mina hästar är värda mer än de hundralappar det kostar, så gör jag det.

Det är väl ungeefär som att vaaccinera sig själv mot gula febern när man åker utomlands - troligen får man ingen smitta, men f-n så trist om man skulle bli smittad. Kan vara värt en spänn att slippa risken ...
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Det är ju det som börjar bli ett problem. Det är fler och fler saker man kan "vaccinera sig mot" försäkringar, spara navelsträngsblod åt sitt barn för framtiden, se vilka sjukdomar man ev bär anlag för, etc etc. Och företagen, ex det norska företaget som förvarar navelsträngsblodet i x antal år för den blygsamma kostnaden av 20000 kr... Men vem vill inte ge sina barn allt? och tänk om barnet sen blit sjukt och verkligen hade behövt de där stamcellerna...

Visst är det bra att vi kan vaccinera mot det ena och det andra men kanske man också skrämmer upp folk i onödan.
Bara en tanke.


Som svar på frågan.
Jag hade tänkt vaccinera men eftersom nyttan är omtvistad och det blir ganska många hundralappar så avstår jag faktiskt.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Nej jag vaccinerar inte. Fri tillgång på hösilage både inne och ute.

HUVUDANLEDNINGEN är att det förbenade vaccinet säljs i doser om FEM.. och ingen annan här vill vaccinera så jag måste då köpa fem doser och kasta tre. Dyrt blir det.

Sen, jag forskade grundligt i frågan, terroriserade X veterinärer och kliniker och kontaktade SVA och hade ett långts amtal med dem.

Och grundkontentan är att med hösilage med hyfsat hög TS är risken för botulism väldigt liten och biverkningsriskerna är större. DOCK,d e DÖR sällan av biverkningarna vilket de gör av botulism i nästan 100% av fallen.

Och jag skulle nog ha SVÅRT att leva med mig själv om någon av mina dog o botulism och jag kunde förhindrat det. Men sålänge jag inte kan vaccinera till vettig kostnad så tar jag risken. Den är trots allt större att de bryter benet i hagen..
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Jag vaccinerar, men började fodra med hösilage innan vaccinationen var klar.
Har sett hur butolism dödar så jag är rädd.

Lika rädd som för att de ska skada sig i hagen.

Lika rädd är jag numer att själv spruta penicillin efter att unghästen chockade i höstas.

MEN vi kan inte skydda våra vänner från alla "faror som lurar", ibland måste man chansa men får då okså stå för konsekvenserna
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

normalt gör jag det inte men i år har jag gjort det pga den enorma mängd sorkar som fanns vid skördetiden.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Jag var i valet och kvalet om jag skulle vaccinera. Anledningen till att jag tvekade var att det blir rätt dyrt i kombination med att det inte ger ett heltäckande skydd och att det finns risker med själva vaccinationen.
Jag diskuterade med vet som varken sa bu eller bä men gav antydningar om att h*n skulle nog vaccinerat (hade sett hästar som dött av botulism). Tog beslutet om att vaccinera trots min tveksamhet. När jag strax efter första sprutan hittade ett par små lerklumpar i silaget så fick jag panik och insåg att jag valt rätt. Givetvis slängde jag den balen men hon hade fått ett kilo innan jag hittade jorden :crazy:. Den ångest och maktlöshet jag kände då jag visste att hon kanske fått i sig något väldigt farligt och att det bara var att vänta och se var avskyvärd. Hade det hänt något då så hade jag aldrig kunnat förlåta mig själv för att jag inte vaccinerat tidigare.
Min häst betyder oerhört mycket för mig så i fortsättningen så kommer jag att vaccinera henne. Jag vill aldrig mer behöva känna den ångesten pga något som det trots allt till stor del går att skydda sig mot. Dom ynka hundralappar det kostar är ingenting.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Vaccinerar ja, dygnet runt ute men inte riktigt fri tillgång. Kostar inte så många kronor och jag skulle känna mig bra dum om jag snålat in på det.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Sparvoga skrev:
Nu finns det dom i förpackning med 1 dos :bump:

Jo, hörde det tidigare i vintras. Inte kollat upp det än, men ska göra till våren (ingen ide att vaccinera nu iaf, de hinner inte så skydd innan hösilagesäsongen är slut i alla fall). Men om det finns och jag kan få tag i det här (men det borde ju gå) så blir det vaccinering till nästa säsong utan tvekan! :)

Men som sagt, för sent att vaccinera nu om jag ska ha skydd den här säsongen så tar det till våren!
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Jag har inte vaccinerat.
Dels för att det inte var meningen att hon skulle äta hösilage alls, men nu blev det tvunget (höet innehåller 10 g smrp...) och jag hade tvingats börja ge silage utan att ha gjort färdigt grundvaccinationen.

Dels för att jag faktiskt inte tror att det är någon större fara. Vi har ett torrt hösilage, och ute i hagen äter de hö.

Jag ska dock inte säga att jag aLDRIG kommer att vaccinera, om höet är såhär dåligt kommande år också kanske jag gör det? Vi får se...
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Nej, Risken är inte stor om det är bra TS Jag har fodrat med hösilage i 15 år. Risken för att förstöra hästens lungor är mycet större vid höanvändning
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Förstår inte var alla fått uppfattningen att det inte ger fullgott skydd???Det är lika säkert som att ge stelkrampsvacc. det är för övrigt besläktade med varandra.Man tror att det finns ett stort mörkertal ang. hur många hästar som drabbas pga. att det inte alltid tas reda på noggrannt vad hästen dött av,( läst i ridsport).Det är som jag ser det en dålig ursäkt att säga att det inte ger fullgott skydd det är nog mer pengarna som svider...Utfodrar men med hösilage tycker jag att det är en skyldighet att skydda hästen för det är inte särskilt trevligt att se sin häst kvävas till döds och veta att man kunnat förhindra det.Dessutom finns det andra vacc. som inte ger fullgott skydd tex. influensa och det ifrågasätts ju sällan!Det vacc. bör man ge en gång halvåret för att det ska vara riktigt verksamt, hur många gör det?
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Leroy skrev:
Förstår inte var alla fått uppfattningen att det inte ger fullgott skydd???Det är lika säkert som att ge stelkrampsvacc. det är för övrigt besläktade med varandra.Man tror att det finns ett stort mörkertal ang. hur många hästar som drabbas pga. att det inte alltid tas reda på noggrannt vad hästen dött av,( läst i ridsport).Det är som jag ser det en dålig ursäkt att säga att det inte ger fullgott skydd det är nog mer pengarna som svider...Utfodrar men med hösilage tycker jag att det är en skyldighet att skydda hästen för det är inte särskilt trevligt att se sin häst kvävas till döds och veta att man kunnat förhindra det.Dessutom finns det andra vacc. som inte ger fullgott skydd tex. influensa och det ifrågasätts ju sällan!Det vacc. bör man ge en gång halvåret för att det ska vara riktigt verksamt, hur många gör det?


För det inte ger ett fullgott skydd, helt enkelt. Precis som influensa så garanterar inte vaccinering att hästen inte får botulim, men den får ofta lindrigare variant med vaccinering än utan.

Att influensa inte ifrågasätts är antagligen för det är ett krav för att få tävla inom ridsporten, ofta ett krav för att få komma in i ridhus, på träningar etc och många inackstall kräver A2-vacc.

Värt att nämna är att TRAVET som var först med krav på A2-vaccin har slopat det just för det gav så dåligt skydd..

Botulismvaccinet har dessutom MER biverkningar än andra vaccin.

Botulismvaccin är faktiskt ett av få vaccin till och med SVA och andra 'tungviktare' på området inte klart går ut med någon rekommendation kring, utan de går ut med information och sen får man avgöra själv.

De flesta veterinärer anser att det där är något man själv måste besluta om och går inte ut och rekommenderar generellt (även om det såklart finns de som både utan tvekan är FÖR att vaccinera undantagslöst, och de som anser att mans ka ge FAN i att vaccinera över huvudtaget pga den höga biverkningsrisken sett till den låga smittrisken)
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Mina hästar har fri tillgång till hösilage inne i stallet. Ute i hagen äter de hö.
Jag har inte vaccinerat mina 2 hästar. Det var inte meningen att jag skulle fodra med hösilage men höet började ta slut så jag hade inget val. Om jag ska fodra med hösilage nästa år så kommer jag ev att vaccinera dem då.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

HannaZ skrev:
Det är ju det som börjar bli ett problem. Det är fler och fler saker man kan "vaccinera sig mot" försäkringar, spara navelsträngsblod åt sitt barn för framtiden, se vilka sjukdomar man ev bär anlag för, etc etc. Och företagen, ex det norska företaget som förvarar navelsträngsblodet i x antal år för den blygsamma kostnaden av 20000 kr... Men vem vill inte ge sina barn allt? och tänk om barnet sen blit sjukt och verkligen hade behövt de där stamcellerna...

Men hallå!
Det är väl viss skillnad att vaccinera sin häst för några hundralappar mot en risk som faktiskt är en realitet, jämfört med att spara navelsträngar för 20.000!?

Proportioner, lilla du. Proportioner.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Jag vaccinerar mina! :) Billig livförsäkring, även om jag har ganska torrt ensilage så kan de hitta nån bakterie i jorden...
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

jag tycker det är en självklarthet att man vaccinerar mot botulism om mna använder silage.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

okej tack så mkt för alla svaren men då skulle jag vilja ha råd ifrån er och se vad ni tycker att jag ska göra me min pålle.
okej. han äter just nu hösilage och går in i stall på kvällarna. ibland får han hö om det är slut på det andra. jag kommer troligen att flytta honom i början på januari (ca 10e). till ett nytt ställe med stora hagar och fri tillgång på ensilage. tycker ni att jag bör vaccsinera honom mot botulism då? när ska jag i så fall göra det och vad finns det för RISKER med att vaccsinera mot botulism?.
vad tycker ni mer jag behöver tänka på när jag flyttar honom?.

sen lite vaccsinations frågor. han är vaccsinerad mot stelkramp men inte mot influensa tycker ni att jag bör göra det innan han flyttas?.
hur ska jag då lägga upp vaccsinations schemat? om han kommer få årssprutan på vinterhalvåret typ nov-dec NÄR ger NI era hästar årrsprutan och hur lägger ni upp schemat?.

att vaccinera e ju upp till var och en men lite hjälp skadar ju inte *Thihi*
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Gullan86 skrev:
okej tack så mkt för alla svaren men då skulle jag vilja ha råd ifrån er och se vad ni tycker att jag ska göra me min pålle.
okej. han äter just nu hösilage och går in i stall på kvällarna. ibland får han hö om det är slut på det andra. jag kommer troligen att flytta honom i början på januari (ca 10e). till ett nytt ställe med stora hagar och fri tillgång på ensilage. tycker ni att jag bör vaccsinera honom mot botulism då? när ska jag i så fall göra det och vad finns det för RISKER med att vaccsinera mot botulism?.
vad tycker ni mer jag behöver tänka på när jag flyttar honom?.

sen lite vaccsinations frågor. han är vaccsinerad mot stelkramp men inte mot influensa tycker ni att jag bör göra det innan han flyttas?.
hur ska jag då lägga upp vaccsinations schemat? om han kommer få årssprutan på vinterhalvåret typ nov-dec NÄR ger NI era hästar årrsprutan och hur lägger ni upp schemat?.

att vaccinera e ju upp till var och en men lite hjälp skadar ju inte *Thihi*

Du hinner inte få skydd mot botulism förrän långt senare i vår, så frågan är - vad ska han äta till hösten?

Grundvaccineringen är 3 sprutor med minst 4 veckors mellanrum, dvs det tar minst 12 veckor att grundvaccinera. Det innebär att vi är inne i minst mars innan hästen har skyddet. Nu vet jag inte var du bor, dvs när betessäsongen börjar och så och hur långt det i mars är kvar på hösilageätardagarna.

Men du kan alltså inte skydda dig direkt, utan han kommer utsättas för risken tre månader iaf.

Så, bedöm själv tycker jag.

Men, om du nu grundvaccinerar, så har du en årlig revaccinering sen (som kommer hamna på VÅREN om du börjar vaccinera nu) och då har du skyddet sen. Vaccinerar du till nästa säsong (dvs vaccinerar i sommar) kommer den årliga sprutan att hamna på hösten.

Men, hur DU ska göra kan bara DU avgöra.

JAG väljer att (jag har inte vaccinerat och har fodrat hösilage i flera år, men finns det nu endosspruta ska jag vaccinera) vaccinera till nästa säsong, och få årsvaccineringen på HÖSTEN, så den går in ihop med influensan (och stelkrampen) som jag vill ha på hösten. Nu ligger mina hästar tyvärr inte på samma intervall, men jag håller bit för bit på att ser till att de hamnar samtidigt. Lilldamen har revacc i oktober, valacken i februari. Så nu så revaccinerade jag valacken i december, och nästa år kommer bägge få i oktober.

Men det är en smaksak när man vill ha sin årliga vaccinering, JAG vill ha den på senhösten/tidig vintern när hästarna i alla fall är i en 'lågperiod' och inte går mer än på halvfart iaf.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp