Botulism, botemedel eller ej?

S

Snaret

Hej!
För ett par år sedan var jag valet till kvalet att vaccinera våra hästar mot botulism. Det var svårt att få höet torrt och arbetet skulle underlättas av att ge hästar ensilage/hösilage. Men då hörde jag att vaccinet som nu finns inte tog bort själva sjukdommen. Om hästen fick botulism och dog fick man försäkringspengar tillbaka än om den inte skulle ha varit vaccinerad. Stämmer detta eller kan jag vaccinera och vara rätt så säker på att mina hästar inte insjuknar? (Självklart gäller det att hålla koll på fodret också.)

Klurigt detta...
-Sara

Det finns 8 varianter av botulism, vi vaccinerar för den vanligasten typen. Den varianten kan finnas i foder med låg TS, och vaccinet ger ett visst skydd för den.

Har jag förstått saken rätt, så har de flesta försäkringsbolag en regel som innebär att är inte hästen vaccinerad och insjuknar uteblir ersättningen.

Jag tycker man ska vaccinera sin häst för säkerhets skull. Det är ju iaf bra mycket billigare än veterinärvård om hästen blir sjuk.
/Mitrolle med fullvaccinerad unghäst

Tja det är väl som med tuberkulos, man kan vaccinera sig eller riskera att få sjukdomen. DEn kan ju botas om man har tur. Botulism är inte så roligt för hästarna ,så om du kan vaccinera hellre. Men du kan ju chansa också, det är många som gör... :mad:

Liknande trådar

Foder & Strö Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder...
2
Svar
27
· Visningar
3 948
Senast: Snowball
·
C
Hästvård Kommer att byta stall på damen och i det nya stallet så ingår hösilage. Har för mig att man ska vaccinera hästarna mot botulism när de...
Svar
17
· Visningar
2 179
Hästvård Glömde texten:rofl: Varning för lite långt inlägg men nu behöver jag lite kunskap och idéer! Hittade ett torrt ormskinn idag när...
Svar
4
· Visningar
1 498
Senast: Masse
·
D
Hästvård Undrar lite över botulism. Har en häst som kommer att få hösilge istället för torrt hö till hösten och har hört att hästar bör...
Svar
16
· Visningar
1 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka