Bötja rida Barock?!

S

_Smarties_

Hej!
Det är så att jag har funderat på att börja rida barock/klassisk ridkonst. Skulle vara roligt att testa. Finns et några riktlinjer om vilken häst man ska ha lr så??

Jag är ganska lång på min Connemara..spelar längde en avgörande roll?
Vart ska man vända sig?? Finns det någon bra tränare i Värmland/Närke trakten??
MVH Maria

Sv: Bötja rida Barock?!

Nu vet inte jag om jag är rätt person att svara. Det beror på om du vill rida klassisk dressyr, barock eller Akademisk Ridkonst.

Jag kan bara svara för den Akademiska Ridkonsten. Det andra lämnar jag till de som kan mer om det.

Inom AR spelar det ingen roll vilken sorts häst du har. Och inte heller utbildningsnivå på dig eller hästen. Det som räknas är att du vill lära dig.

Längden spelar sällan någon roll om nu inte ekipaget är totalt opropertionelligt (stavning?).

Jag kan tipsa som tränare m.m. i Värmland om det var AR du var intresserad av. Annars lämnar jag det, som sagt, till andra som kan de andra områdena.

Vill också gärna ha tips på tränare i AR, i Värmland!

Vi är ett gäng i norra värmland som rider AR, centrerad ridning och har körkurser varje månad nästan.:)
ntresserade av att komma och kika eller så???
Hör gärna av er till mig!

Inte heller inom klassisk dressyr spelar det någon roll vilken häst du har. Det viktigaste är att hitta en bra tränare och skita i alla atteraljer runt omkring. Skillnaden ligger bara i vad du som ryttare gör och inget annat.

Spider84 skrev:
Nu vet inte jag om jag är rätt person att svara. Det beror på om du vill rida klassisk dressyr, barock eller Akademisk Ridkonst.

Jag kan bara svara för den Akademiska Ridkonsten. Det andra lämnar jag till de som kan mer om det.

Jag måste vara totalt trög, för mig är det samma ridkonst oavsett påklistrat namn. Varför börja nischa in allting?

CillaW skrev:
Jag måste vara totalt trög, för mig är det samma ridkonst oavsett påklistrat namn. Varför börja nischa in allting?

:bow: Om CillaW är trög i denna fråga, så är jag också trög! Men det visste ni säkert redan om! :rofl:

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 617
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 917
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka