Bot på istadig häst?

Sv: Bot på istadig häst?

Usch. jag skulle inte vilja vara din häst. :mad:
Visst hästar behandlar varandra rätt illa ibland i hagarna, men då är det förmodligen inte någon riktigt välfungerande flock.
Och även om hästarna är tuffa mot varandra så är de allihopa just hästar och de förstår varandras kroppsspråk osv.
Smäller du till hästen för att den inte gör som du vill, när den kanske inte förstår så kommer den bara att tappa förtroende för dig..

Jag försöker att alltid tänka på mitt kroppsspråk omkring hästar. Och det är otroligt hur känsliga de är. De är minst lika känsliga som hundar. Man måste bara se och lära.

Och jag kör samma metod som flera här när jag vill göra hästen medveten om att den gör fel, stampa med foten, ryta till göra mig stor, vifta med grimskaftet, då brukar hästen hajja till och försöka förstå vad jag vill. Sen om hästen bits eller sparkas så är det inte samma sak som att den är istadig. Att bitas och sparkas är absolut INTE acceptabelt, men då kan man visa på ett lugnt och självsäkert sätt, att hörrudu, du biter/sparkar inte mig. Genom att tex nypa den, som inte känns så mkt men påminner om ett "bett". Och även hota att sparka om hästen hotar. Men oftast om den hotar att sparka räcker det med att peka på den hästen, säga namnet och morra och ibland även stövla emot den och göra sig stor.

Nej nog med babbel. Jag blir bara så upprörd på folk som tar till pisken det första dom gör, och tycker det är en BRA metod mot nästan allt. Suck.

/fia- som lärt sin häst stanna och kom idag, med hjälp av kroppsspråk & en & annan morot ;)

Den här hästen varken bits eller sparkas eller är dum på något annat vis än att den är istadig när inte det inte passar.

anhe skrev:
Men i det här fallet räcker inte nej och stampande, inte heller ryck och tryck fungerar, hästen kliver över människan framför ändå (inte jämt alltså, men när det kommer till konflikt). Är det då inte befogat att ta till de metoder som krävs för att hästen ska stanna upp och reagera? Man måste ju få värja sig och markera att hästen inte kliver på en. Jag menar genom att sätta på något skarpare än en grimma, tex kedjegrimskaft, eller rappa till hästen en gång med ett spö, för att väcka upp den? Hästen måste ju vakna ur sin dvala när han bara kliver på! Jag vill då inte ha en häst som bara blundar, slutar tänka och kliver över allt.

Visst - självklart måste du anpassa graden av korrigering beroende på vad hästen "tar".... det viktiga är ju att du rår på metoden, dvs att väljer du en starkare metod så är det du som går vinnande ur situationen. skulle aldrig handgripligen våga gå på en häst med starkare metoder om den var så tuff om jag inte är SÄKER på att det biter på hästen. för väljer du strid så MÅSTE du vinna. annars har du inte en chans, och inte hästen heller dessvärre. :crazy:

Kan ju säga såhär att jag har aldrig haft en häst som inte haft förtroende för mig. Jag sätter gränser och det är tydligen elakt i vissas ögon. Jag använder väldigt mycket hästspråk i mitt och har aldrig haft problem med någon häst som är rädd för mig. Hästarna vet vem det är som bestämmer och behöver därför inte ifrågasätta mitt ledarskap stup i kvarten, det gör dom trygga i sig själva. Dom har en given ledare. Jag säger inte heller i mitt förra inlägg att jag tar till pisken vid minsta lilla, det händer faktiskt väldigt sällan! Andra metoder är i många fall överlägsna pisken. Men har jag en häst som är istadig pga av att den bara inte vill så anser jag det är ett oacceptabelt beteende och funkar inget annat, ja - då får man ju ta till andra metoder som pisken.

mackan skrev:
skulle aldrig handgripligen våga gå på en häst med starkare metoder om den var så tuff om jag inte är SÄKER på att det biter på hästen. för väljer du strid så MÅSTE du vinna. annars har du inte en chans, och inte hästen heller dessvärre. :crazy:
Det är just det, väljer man strid, så måste man ju vinna. Men hur får man en häst att sluta vara istadig utan att ta strid, och hur kommer man runt det? Hästen försvarar sig (oavsett reprimand) om man tar strid genom att bli sur, börja backa och sedan gå över den som råkar stå framför. Men det känns ju inte helt rätt på den här hästen att låta honom hållas, att han ska få stå och vägra gå in i stallet tex tills han tröttnat på det, för att sedan gå in när han har lust. Det känns som han vinner då varje gång (även om man iofs får honom dit man vill till slut, men det är på hans villkor). Sen när han tröttnat på den leken, då kommer han hitta på någon annan situation som han testar ungefär samma sak på. Börjar man ge honom en reprimand, oavsett grad, så blir han bara värre. Jag gissar att det är ett ökat trots som kommer klinga av om man kan vara säker på att vinna kapitalt över hästen, men jag vet inte?

Ja men då förstår jag lite bättre. Men det är svårt, du vet hur du menar och jag blev kanske lite väl upprörd och tolkade lite fritt, men det står ju inte rakt ut hur ofta du använder pisken så det är ju svårt att veta.. :angel:
Men skönt att du lägger vikt på att hästarna ska vara trygga och lita på sin ägare och alla som hanterar den för den delen, det borde fler göra.
Jag sätter också gränser, men det är även viktigt att lyssna på hästen och försöka att förstå varför den gör som den gör. Då är det lättare att lösa problemet permanent.
Sen är det inte alla hästar som går att övertala med våld, jag skulle gärna buffla till(med hela kroppen) min delfoderhäst när hon är knepig, men mina nästan 60kg mot hennes nästan 600kg..nä.. och smälla till henne, nej inte det heller, då ger hon tillbaka. Men hon har ändå sån respekt för mig att hon springer inte över mig, jag behöver inte flytta på mig. Hon gör aldrig något utan anledning..

Nej nu börjar jag virra bort mig.. ha en bra dag allihopa..

Elisha skrev:
våld löser ingenting, när våldet börjar slutar lärandet:crazy:

Jag kan hålla med dig på ett sätt.
Min häst är oxå en såndär trevlig individ som aldrig gör ngt dumt
(jaja, nu pratar vi från marken.. ;) )

Men det finns hästar som faktiskt är elaka.
Och, ja det beror på felhantering från människans sida..

Men på vissa hästar krävs det hårdare korrigering (eller bestraffning om man vill kalla det så..) - för att få bättre resultat.
Däremot får man aldrig låta det gå till överdrift.
Men det kan ibland behövas några rejäla smällar för att "sätta hästen på plats", sen brukar det oftast inte behöva många mer smällar alls.

(dock kan jag ju säga att jag inte är den personen som ställer mig och slår en häst, det överlåter jag hellre till dem som kan göra det.. :crazy: )

Personligen skulle jag nog inte behålla en häst som jag inte klarade av...

Det viktigaste är ju egentligen att man från början ser till att hästen vet att människan bestämmer, och aldrig låter den ta makten.
Och tar den makten så ber man nån om hjälp!

Om alla kunde svälja sin stolthet och be om hjälp så skulle det inte förekomma så mycket sådana situationer...

Kan ju ändå skriva lite tips...
Det du - och de som hanterar hästen måste vara är snabba!
Ni måste alltid kunna vara steget före hästen, ni måste försöka lära er att se om hästen tänker springa över er om ni gör något.
Ni måtse lära er hur ni ska göra i olika situationer.
Det är egentligen ingen här inne so mkan svara på, utan det är bara ni som vet hur hästen fungerar och hur den använder sitt kroppsspråk.
Studera den gärna mycekt i hagen om du/ni har möjlighet till det.

och ja, jag förstår att det kan vara svårt att förutse när häsetn ska göra något eftersom den gör så olika..
Det är där känslan och "seendet" kommer in.
Känner man hästen tillräckligt väl, brukar man oftast kunna veta hur man ska reagera på dens "tricks"...
När hästen väl börjat bråka måste ni vara snabba på att reagera. den FÅR inte backa.
Och absolut inte springa över någon, eller göra nått som kan skada en människa.
Bestraffning och beröm måste alltid komma i rätt ögonblick, aldrig två sekunder för sent eller för tidigt...

Klarar du/ni inte ut det så ser jag faktiskt inte nån annan möjlighet än att ta bort hästen eller möjligtvis sälja den... :crazy:

till både blandrastik och mackan:

okej, då är jag med lite bättre, ibland undrar man när man läser på buke hur folk menar nämligen :crazy:
min egen hästhantering påminner om det ni skriver, problemet är väl att jag ibland brister i konsekvens/inte vågar reagera etc, men det är väl bara att träna...

/Feather - slutar omedelbums sno tråden från trådskaparen..

Nej, jag tycker väl inte det är någonting att hålla på med heller om jag ska vara ärlig. Finns så många hästar som är bra i huvudet.

Det är inga som helst problem att läsa av den här hästen, man ser direkt vad han tänker göra. Jag tror själv att hästen är i behov av en rejäl åthutning, uppenbarligen verkar det krävas tuffare metoder (tillräckligt tuffa så han lyssnar). Det är egentligen inte så illa att hästen är en fara för folk på det stora hela, men han har inte klart för sig vem det är som bestämmer. Problemet (för matte) är att han blir än värre om man går på honom hårt (vilket jag ändå tror är det rätta, att tydligt markera att det är en obehaglig situation att göra fel), matte tycker då att det inte ska behövas tuffa metoder, och väntar hellre ut hästen (med följden att han oftast gör saker och ting, men han gör dom när han själv har lust). Jag vill ta en rejäl strid med den här hästen (eftersom det verkar vara det enda som hjälper) men hur är man säker på att vinna den striden. Inte så lätt att flytta 500 kg häst dit man vill ha den.

Får man fråga hur gammal hästen är?

Blir 5 år i år, men till saken hör att han aldrig fått den normala uppfostran som en unghäst får (så man kan ta lite mindre bataljer med mycket mindre häst), han har gått på lösdrift helt utan krav tills han var två.

Om den bara har blivit "behandlad" i tre år så tycker jag det visar på stor okunnighet hos den som har haft hand om hästen dessa tre år...
:crazy:

Då är det nästan bäst att börja om från början, låta hästen få vila några veckor/ o ta dit nån som verkligen kan det där med unghästar som kan lära hästen grunderna!

Vaddå bara tre år, i min värld är tre års behandling (och träning) lång tid och en femåring är en vuxen rutinerad häst. Hästen var ju inte ohanterad innan den blev två, men hade levt en kravlös tillvaro med mina mått mätt (strosa runt på lösdrift, borstas, verkas och en del tömkörning). På vilket vis skulle det visa prov på okunnighet hos ägaren att den "bara" blivit tränad tre år? Problemet som jag ser det är att hästen är istadig till sin natur (eller egensinnig, beror på tolkningen), normalt slipper man bekymmer även med istadiga hästar, för att man kan ta sånt medans man rår på dom. Denna här har tonårstrotsen nu, plus att han är sådan till sin natur.

Vilken nytta skulle det tjäna att ställa av hästen i några veckor och sen börja om? Det gör honom möjligtvis ännu mer kaxig eftersom han då dessutom lider av överskottenergi (ägaren hade honom stod förra vintern, och då blev hästen rätt odräglig). Ägaren är inte heller orutinerad vad gäller hästhantering, jag har själv dagligdags hanterat unghästar från fölålder och uppåt de senaste tio åren, så jag känner att jag vet vad jag talar om.

Hästen är inget problem i vardagssituationer utan tvärtom väldigt stabil men när han får för sig att vara uppstudsig så är det inte lätt att manövrera ut en sån här häst. Hästen kan grunderna och vet mycket väl vad man vill. Men när han inte har lust med något svarar han med att bli istadig.

Om du nu vet hur hästen är att hantera o blablabla, så behöver du ju inte sitta här o fråga vad man ska göra, eller hur?!

Vad jag menade med att ägaren är "okunnig";
Om hästen gått på lösdrift de två första åren, och inte blivit hanterad mycket då, och sen tar ni in den o ska börja arbeta med den mer..
En häst som är två år är ganska "gammal" och vissa hästar i den åldern protesterar ännu mer än de yngre om man börjar jobba med dem då, utan att göra något från början. Det är inte så med alla hästar men vissa är så. Allti mycket tuffare att "börja" jobbas med en tvååring än ett föl.

Och om det bara (?) är du och ägaren som har hanterat hästen så visar det ju på att ni har okunskap i att ta hand sådana hästar, eftersomdet är i eran ägo den har blivit som den blivit.
Jag ser det inte som att häsrtar är istadiga i naturen, utan det beror alltid på uppfostran från oss människor.
Sen finns det alltid tuffare individer men de kräver bara helt enkelt tuffare människa.

Och jag har märkt på många hästar som ska föreställ istadiga som bli mycket bättre om man låter dem stå några veckor eller månader - beroende på problemet - så att hästen får tänka lite i lugn o ro, utan massa bråkande människor i närheten...
Det brukar faktiskt vara ett väldigt effektvit sätt om man vet vad man sysslar med...

Jag menar inte alls att jag är allsvetande, men jag ville bara påpeka att det inte är någon förstahäst det handlar om, varken för mig som står vid sidan om, eller för ägaren.

Jag håller med dig om att en häst på två år är ganska gammal, det är precis det jag menar med att man säkert skulle sluppit en del protester om man fått haft hand om hästen redan som föl, ändå var hästen inte ohanterad utan säkerligen ganska normalt hanterad i jämförelse med många andra.

Hästen ger på inget vis intryck av att "stänga av" som en del hästar gör när kraven blir för stora, om det är det du är ute efter. Jag tror fortfarande inte hästen skulle bli ett dugg bättre av att ställas av, eftersom det till synes inte är för stora krav som hästen reagerar på, utan hästen verkar testa gränserna. En häst som utsätts för för stora krav reagerar inte på det här viset. Hästen är snäll och relativt lydig 99% av tiden, men när han ska testa något är han envis som en åsna, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Hästen har blivit ljusår bättre (mindre istadig och ifrågasättande om allt) under de här tre åren. Håller med dig om att det finns tuffare individer, den här är en sådan. Matte vill bara inte riktigt inse det utan låter hästen hållas till han tröttnat, vilket han gör, men det tar onödigt lång tid och leder bara till att hästen testar igen när det blir något nytt. Hästen utsätts inte för något speciellt bråkande alls och stressas inte till beslut. Han vet mkt väl vad som menas och det är inga oöverstigliga krav som ställs.

Jaja..
Men om det nu är som du skriver så vet (?) ni ju hur ni ska göra, så då förstår jag faktiskt inte varför du frågar här... :crazy:

För enligt mej verkar det inte som att du tar emot svaren du får som en hjälp; utan du verkar mest ta allting som pikar...

Jag var intresserad av vad andra har för åsikter i frågan och tar inte alls förslagen som pikar. Men om jag ska göra en summering av vad jag fått för förslag:

*Spöa upp hästen när den är istadig - kan fungera, men då måste man vara helt säker på att vinna och dessutom ligga helt rätt i timingen enligt min mening. Ägaren tycker det är ett väldigt tråkigt alternativ, hon vill inte behöva bruka våld på sin häst för varje situation den ifrågasätter. Jag tror på sätt och vis att hästen är så tuff så den kan behöva en stark markering, eftersom den inte verkar "ta" mildare markeringar. Problemet är dock att hästen är totalt orädd för spö, så det gör inte heller alltid någon nytta. Bäst nytta verkar det göra om man ignorerar istadigheten och sen ser till att få hästen dit man vill, utan prut. Man att bära runt en fullvuxen häst är ju inte så lätt.....

*Sänka sin toleransnivå och höja konsekvensnivån - bra förslag tycker jag, vilket redan praktiseras i hög grad på den här hästen, han är typen så ger man lillfingret tar han hela handen. Men....konsekvensen...för då j****r.....kanske rent av måste kombineras med ovanstående för att ha effekt?

*Göra många små vardagliga övningar, kombinerat med ovanstående - det görs redan, hästen kan utföra allt man ber honom om, när han har lust, vilket han oftast har. Men rätt vad det är kommer han på något som ska protesteras mot. Hur, jag vill egentlkigen inte säga tvingar men ok, hur tvingar man då hästen att helt sonika göra som man vill. När den förstår vad man vill, men vägrar?

*Ställa av hästen och ta in en unghästtränare - tvivlar på att du själv skulle tro att det behövdes om du träffade hästen. Enda sambandet som jag ser det med hans unghästtid är att eftersom hans personlighet är som den är så är hans istadighet eller ifrågasättande starkare än det kanske varit om man haft hästen som riktigt liten. Uppfödaren är en av sveriges största, och de allra flesta andra som kommer därifrån är inte dumma på något vis utan högst normala. Skulle säkert vara till nytta att ta in någon som var van att hantera istadighet, eller svårkommunicerade hästar, just därför har ägaren gått med hästen på såna kurser.

Ber om ursäkt om du tycker jag är obstinat, det är inte min mening. Jag har även överdrivit problemet, vilket kanske gör att hästen framstår som nästan ohanterbar, vilken inte är fallet. Men jag är intresserad av att lösa de situationer som är problem, därför har jag beskrivit det mer.

:confused: Oj,oj oj vilken hönsgård!! Jag bara tycker att det låter helt otroligt att man går ut här o "hänger ut" häst o matte,för mig låter det som att hon klarar av hästen, men att du har mer problem?? Det står sedan att du har överdrivit problemet med hästen,det låter ju också hel konstigt!! Har du hittat på allt? Jag fastnade helt i tråden när jag började läsa de första svaren, men sedan bar den ur...:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 521
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka