BoT, nybörjartråd

alice

Trådstartare
Jag funderar skarpt på att köpa mig ett par BoT paddar till hästen men känner att min kunskap är lite liten ang hur det fungerar. Har hört något om att hästen bör vänjas in på dom. Hur? Varför?
Hur mer exakt fungerar BoT? Berätta om era erfarenheter!

//Alice

Sv: BoT, nybörjartråd

Du kan läsa en del om BoT här: http://www.backontrack.nu/new_sw/index.html
Jag har använt ryggvärmaren på en ridtravare jag hade. Hon behandlades av Equiterapeut och hade spänningar i musklerna i ryggen bl a. Hon blev mycket mjukare och finare med BoT. Hon fick gallor av det i början eftersom cirkulationen ökade, så det var ett gott tecken. :idea:

Du ska börja med att använda dem udner max 4 timmar i 2-3 dagar, då ska du ha uppsikt över hästen så att du ser hur den reagerar. (Titta till den lite..) Hur du sen ska använda dem beror lite på varför du ska använda dem... Men du ska alltid göra uppehåll, jag använde ryggvärmaren nattetid när hon väl var invand med den, då hade hon den på nätterna i två veckor, gjorde uppehåll en vecka, använde två veckor, uppehåll en vecka osv.

Så här står det bl a i deras användningsråd för paddarna:
"När kroppen utsätts för värme skickar speciella värmenerver signaler till hjärnan om att det är varmt. Samtidigt blockeras då andra nerver, vilket kan minska muskelspänningar och även lite djupare liggande värk. Värme aktiverar också kroppens egna smärtlindrande system och frisätter endorfiner, ett kroppseget morfin."

Du kan läsa en del om BoT här: http://www.backontrack.nu/new_sw/index.html
Jag har använt ryggvärmaren på en ridtravare jag hade. Hon behandlades av Equiterapeut och hade spänningar i musklerna i ryggen bl a. Hon blev mycket mjukare och finare med BoT. Hon fick gallor av det i början eftersom cirkulationen ökade, så det var ett gott tecken. :idea:

Du ska börja med att använda dem udner max 4 timmar i 2-3 dagar, då ska du ha uppsikt över hästen så att du ser hur den reagerar. (Titta till den lite..) Hur du sen ska använda dem beror lite på varför du ska använda dem... Men du ska alltid göra uppehåll, jag använde ryggvärmaren nattetid när hon väl var invand med den, då hade hon den på nätterna i två veckor, gjorde uppehåll en vecka, använde två veckor, uppehåll en vecka osv.
Tack för länken! Ska gå in och läsa där vid tillfälle. :bow:

Ha uppsikt över hästen hur den reagerar? Kan du specificera? På vilket sätt kan hästen reagera negativt på så starka sätt att hästen behöver hållas under uppsikt?

//Alice

Jag vet inte säkert, det står mer på hemsidan och det är ett tag sen jag vande in.. Men jag tror de kan bli oroliga av att det värmer, det blev dock inte min som var rätt nervös av sig annars... Försäljaren sa i alla fall att jag skulle ha lite uppsikt på henne när jag började, men jag hittar inget om det i anv.råden på hemsidan så det kanske inte är så? (Fast det står i de anv.råd jag fick mailat till mig från dem, men itne varför...)
Prova det på dig själv först får du känna, det kan bli en lite konstig känsla, om än skönt, när det värmer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
978
Senast: Kakis
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"