BoT mot Nikken?

Pilo

Trådstartare
Min häst har en öm punkt på ryggen och jag har tänkt skaffa ett BoT täcke till honom, men min veterinär tipsade om Nikken, aldrig hört talas om det innan.

Vilka erfarenheter har ni?

Sv: BoT mot Nikken?

Använder en del Nikken produkter själv och har även två Nikken täcken till mina hästar. Men jag har ju ingen erfarenhet av BoT så det är svårt att jämföra.

Nikken är magnetprodukter va? Är mycket skeptisk till sådant eftersom det inte finns några som helst vetenskapliga bevis för att det skulle påskynda läkning eller vara smärtlindrande vad jag vet. Men ska säga att jag bara sett studier på människor och inget på häst.
Värme är där i mot väldokumenterat för att öka blodcirkulation och påskynda läkning för vissa typer av skador. Vet dock inte om det finns några studier på just BoT men varmt blir det i alla fall och jag är jättenöjd med min BoT ryggpad till hästen.

Senast ändrad:

Jo, jag har en BoT pad till min andra hästs ben och är nöjd med den. Så jag tror det lutar åt ett BoT täcke.

Min förra häst var ett hbl som var 25% förlamad i bakdelen, honom "masserade" jag med en massage grej från nikken, det fungerade utmärkt på honom, han fick bättre rörlighet o vart mjukare o ingen smärta. Detta gjorde jag dagligen hela hans liv o det vart som sagt en avsevärd skillnad.

Däremot hade jag BoT skydd till mitt fbl efter en senskada o det hjälpte honom att minska vätskan runt senan o bli kallare i benen så att säga.

Så jag är absolut för båda två.

Även en god vän till mig, det var han som rekommenderade Nikken till mig hade ett täckte därifrån till hans stora trasiga fullblod o han mådde bättre utav det, han fick ha det före o efter varje träning o hans ryggsmärta försvann o han vart mkt villig att arbeta rätt. Så även det täcket fungerade jättebra! (jag tränade detta fbl en lång tid därför märkte jag skillnaden)

Syrran har dock ett BoT täcke till sin hund med Osteoporos o det är skillnad..ja ni märker ju att jag gillar effekten..o tror på dessa metoder.. :love:

jo det finns bevis för att magneter ökar blodcirkulationen. det säger sig ju själv, alla som känt smaken av blod vet att det innehåller järn. och magneter drar till sig järn. därav ökad blodtilströmning till området där magneter finns.

ang bot så kommer man enl min erf lika långt med extra varmt annat täcke.

Jag använder bot själv till mina knän, och även om jag är nöjd med produkten så inte tusan blir jag varmare! tvärtom så är mina knän betydligt kallare än resten av benet när jag tar av dem :crazy:

Ja, ditt enkla svar gjorde allt väldigt logiskt just nu!

Fast nu har beställt en BoT ryggvärmare som man kan sätta under vanliga täcken. Jag fick 10% rabatt så jag kunde inte tacka nej. Fattig student.

Sen kanske jag kan kolla om nån jag känner har ett Nikken.. Det vore ju kul att kunna pröva båda och se vad som har bäst effekt.

jo det finns bevis för att magneter ökar blodcirkulationen. det säger sig ju själv, alla som känt smaken av blod vet att det innehåller järn. och magneter drar till sig järn. därav ökad blodtilströmning till området där magneter finns.

ang bot så kommer man enl min erf lika långt med extra varmt annat täcke.

Dom studierna skulle jag gärna vilja se! Vore intressant om det fungerade.
De enda studier jag hittar om magnetfält som gett märkbar påverkan är att starka fält ökar risken för cancer.

Ditt argument att blodgenomströmningen ökar bara för att järn som finns i hemoglobinet i blodet är magnetiskt är tyvärr helt felaktigt dessutom. Syrebärande hemoglobinkomplex är inte speciellt magnetiska (enkelt sagt så järn + syre = järnoxid dvs rost som inte är magnetiskt).
Om hemoglobinet inte bär syre blir det lite mer magnetiskt pga av strukturändringen men inte såpass att ett så svagt magnetfält som blir av "vanliga" magneter kan påverka det vad någon kunnat bevisa. Och om det skulle gå, på vilket sätt skulle det i sådana fall hjälpa att till ett område "dra till" mer blod utan syre och som bär på koldioxid och slaggproduker?

På vissa individer fungerar bot bäst och på andra fungerar magneter bäst.
Jag själv använder bot och magneter fungerar inte alls på mej.

Dom studierna skulle jag gärna vilja se! Vore intressant om det fungerade.
De enda studier jag hittar om magnetfält som gett märkbar påverkan är att starka fält ökar risken för cancer.

Ditt argument att blodgenomströmningen ökar bara för att järn som finns i hemoglobinet i blodet är magnetiskt är tyvärr helt felaktigt dessutom. Syrebärande hemoglobinkomplex är inte speciellt magnetiska (enkelt sagt så järn + syre = järnoxid dvs rost som inte är magnetiskt).
Om hemoglobinet inte bär syre blir det lite mer magnetiskt pga av strukturändringen men inte såpass att ett så svagt magnetfält som blir av "vanliga" magneter kan påverka det vad någon kunnat bevisa. Och om det skulle gå, på vilket sätt skulle det i sådana fall hjälpa att till ett område "dra till" mer blod utan syre och som bär på koldioxid och slaggproduker?

Precis! och därför skulle jag aldrig använda sådana produkter, tror inte att det är speciellt bra för kroppen. kanske har jag fel, men som du säger så är ju magnetiska strålningar ökar risken för bla. cancer.

En fråga bara. Vad betyder "hemoglobinkomplex"? hängde inte riktigt med där...

Vad betyder "hemoglobinkomplex"?
Komplex för att strukturen är ett komplex... Hemoglobin är ett samlingsnamn för proteinkomplex som används för syretransport. Den hemoglobin man vanligen "pratar om" består av fyra proteiner; två α- och två β-proteiner. Alla fyra innehåller en hemgrupp, som är en porfyrinring med en järnjon i mitten.
Se mer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemoglobin
http://en.wikipedia.org/wiki/Hemoglobin
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemgrupp
http://sv.wikipedia.org/wiki/Porphyrin

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg