Borttappad sadel

superstar

Trådstartare
Lämnade i mars i år in två sadlar för värdering och försäljning hos en ridsportaffär i min närhet. Fick dressyrsadeln värderad till 5500 kr och hoppsadeln till 6500 kr, godkände detta och de sattes ut till försäljning. Sen har inget mer hänt. Jag ringde för ett tag sen (kanske en och en halv månad sen) för att höra om de tyckte att man skulle sänka priserna eftersom de inte verkade bli sålda, och de skrev då ut att det var OK att pruta på sadlarna.

För två veckor sedan började min kompis prata om att köpa ny dressyrsadel, så jag beslutade mig för att ta hem min så att hon kunde pröva den, och i samma veva ta hem hoppsadeln och i stället försöka sälja sadlarna själv eftersom jag är i ganska stort behov av pengarna.

Förra lördagen (24/11) åker jag in till affären för att få hem sadlarna. Då hittar de inte dressyrsadeln! Hmm... konstigt att den aldrig blir såld om den inte ens hänger ute till försäljning? Tjejen som jobbar i affären ringer sin chef, som i sin tur lovar att komma in på måndagen (26/11) och kolla upp saken, så ska jag höra av mig i veckan.

Torsdag (29/11) åker jag dit, tjejen som jobbar ringer återigen sin chef som "hälsar och ber så hemskt mycket om ursäkt, men hon har glömt bort att leta efter sadeln, men hon ringer dig i morgon". Hela fredagen går, ingen chef har ringt. Skulle åkt dit igår men har fullt upp med jobb, studier och flytt just nu så det är lite körigt.

Hur ska jag gå till väga? Om sadeln nu är borta så ska ju jag såklart ha pengar för den, men jag undrar hur mycket. Den är som sagt värderad till 5500, men vid en föräljning skulle de ha 15% av priset. Har jag nu rätt till hela sadelns värde, eftersom den ju faktiskt inte är såld, eller är såld utan att någon vet om det? Eller ska jag ha sadelns värde minus de 15 %?

Börjar kännas lite irriterande...

Sv: Borttappad sadel

Fy sjutton vad dålig stil!

Har du något skriftligt på att de tagit emot dina sadlar?

Kan de inte hitta din sadel ska du ha dina 5500 - deras 15%, tycker jag iaf. Det hade JAG krävt.

Ja, har kvitto på att de har sadlarna. Ska åka dit igen så fort som möjligt (har verkligen fullproppade dagar just nu) och säga att jag ska ha pengar eller sadel, annars ockuperar jag butiken :mad: :( :crazy: eller nåt...

Jo, jag ska ha minst 5500, minus 15 %...

Grr...

hela beloppet på 5500kr, då de inte ska ha 15% för att de har gjort fel!
jag hoppas att du fick ett kvitto när du lämna in sadlarna?
Tyvärr om du inte får tillbaka din sadel eller pengar så får du nog polisanmäla affären
De borde ha en försäkring som täcker detta:confused:
kolla med ditt försäkringsbolag och hör med dem vad de tycker?

Det är det jag också funderar på, om jag inte borde kunna kräva hela beloppet? Men jag vet inte...

Min pappa har en bekant som är affärsjurist, ska kanske kolla med honom...

Ullis

Du ska ha dina 5500 kr - de ska inte ha några pengar, då de inte gjort nåt jobb med att sälja din sadel som var poängen. De 15% kan de ju glömma när de slarvar bort sadeln, och är de lite vettiga så gör de det också, annars tror jag ingen lämnar in en sadel där igen..

Du ska ha dina pengar som dom har värderat sadeln till dom ska inte ha ett öre dom har inte skött sitt jobb, Fy fan va pinsamt och jobba i den affären att dom inte skäms.:devil::eek:

Du ska ha dina 5500 kr - de ska inte ha några pengar, då de inte gjort nåt jobb med att sälja din sadel som var poängen. De 15% kan de ju glömma när de slarvar bort sadeln, och är de lite vettiga så gör de det också, annars tror jag ingen lämnar in en sadel där igen..

Håller fullständigt med Mumin dom har inte gjort sitt jobb och ska inte ha någon provision på 15% Du ska ha dina 5500kr som dom värderat sadeln till och inte ett öre mindre .

Mia

Du har rätt till 5 500 kr minus deras provision (d v s 4 675 kr).

Om det är butiken som betalar eller en annan kund spelar ju inte dig någon roll, i det här fallet får du förmodligen mer för sadeln än om de hade sålt den, det är ju troligt att en spekulant hade prutat.

Tycker att du ska få hela summan, som plåster på såren när de faktiskt har klantat till det. Du kan ju alltid begära hela summan, du har ju inget att förlora, eller hur? ;)

Tycker du skall få tillbaka hela summan av affären, sedan tycker jag att du skall plock hem båda sadlarna som du lämnat till de för försäljning.

Har de inte bättre koll än att de inte "hittar" sadeln så kan du ju likaväl sälja dem privat, då får du ju iallafall summan du sålde för helt själv.

Hoppas det löser sig!

Du har rätt till 5 500 kr minus deras provision (d v s 4 675 kr).

Om det är butiken som betalar eller en annan kund spelar ju inte dig någon roll, i det här fallet får du förmodligen mer för sadeln än om de hade sålt den, det är ju troligt att en spekulant hade prutat.

Frågan är hur länge sadeln har varit borta utan att dom sagt något i affären ?

Och varför ska dom ha provision på något som dom inte varit ute och sålt och provat på häst ?

Mvh Mia

Jag skulle bli helt GALEN om jag var du!! Inte bara att de har slarvat bort den, de uppträder dessutom nonchalant mot dej och glömmer leta efter den.
Självklat ska du ha hela summan!!

Hade själv en sadel inne till försäljning under en längre tid i en affär. Var tvungen att sälja för att kunna köpa en annan sadel. Månaderna gick och tillslut åkte jag dit och skulle hämta hem sadeln och då säger de " den sålde vi för två månader sedan, vi har glömt att ringa dej". Här har jag alltså gått i två månader utan sadel för att jag inte hade några pengar och så har sadeln varit såld hela tiden:eek:. Det var sista gången jag lämnade in något i den affären kan jag säga:mad:.

Jag tycker att du kan kräva hela den värderade summan eftersom de 15 % är en försäljningsprovision. Då dem inte sålt den så ska de inte ha den provisionen och har de dessutom slarvat bort dem så ska de definitivt inte ha den.

Var med om något liknande när jag hade inne en sadel för försäljning i en butik. Kommer dit och ska hämta sadeln för att prova sälja den själv, men då finns den där inte och ingen vet var den är. Tillslut får dem tag på en person som sålt den men glömt skriva en lapp om att den är såld. Så jag fick mina pengar tillslut, tack och lov.

nej usch ge dem inte deras 15%, de har slarvat då ska de få sota för det.

se till att du år dina 5500 kr.

Jag måste bara flika in med en liten fråga som INTE är en ifrågasättning, utan bara en annan syn på saken. De flesta som svarat i denna tråd är rörande överens om att du skall begära 5500 kronor som sadeln är värd.
Det jag undrar över är resonemanget som ligger bakom detta:
1: Om butiken säljer sadeln skall ägaren får 4675 kronor som avtalat.
2: Om butiken slarvar bort sadel skall ägaren få 5500 kronor.
Är det så ni menar, eller missade jag något?

Hade ni inget avtal om hur lång tid de skulle få på sig för att sälja sadeln?

Jag måste bara flika in med en liten fråga som INTE är en ifrågasättning, utan bara en annan syn på saken. De flesta som svarat i denna tråd är rörande överens om att du skall begära 5500 kronor som sadeln är värd.
Det jag undrar över är resonemanget som ligger bakom detta:
1: Om butiken säljer sadeln skall ägaren får 4675 kronor som avtalat.
2: Om butiken slarvar bort sadel skall ägaren få 5500 kronor.
Är det så ni menar, eller missade jag något?

Hade ni inget avtal om hur lång tid de skulle få på sig för att sälja sadeln?

Det jag tror många menar med att hon ska ha hela summan är att om sadeln varit bortslarvad en längre tid så har den ju inte kunnat visats till försäljning - alltså kunde den varit såld för länge sen om den varit på plats. Dvs om sadel varit där den skulle vara så skulle sadeln kanske varit såld, men nu när den är bortslarvad så ligger sadelägaren ute med en sadel som inte visats för försäljning. Dessutom så som jag förstår det så var det överrenskommet att sadeln skulle visas och säljas, och alltså har förmedlaren inte gjort sitt jobb.

Ganska enkelt egentligen, butiken som skulle sälja sadeln har inte gjort sitt jobb och vad de kom överrens om = borde inte få provision för deras "arbete". Håller fortfarande fast vid att hon borde få hela summan, inget snack om saken :idea:

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 317
Senast: Elendil
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 151
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 511
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV