Borttappad sadel

Sv: Borttappad sadel

Jag tycker att du ska få hela summan då dom har slarvat bort din sadel och dom borde inte få några 15% eftersom dom inte har gjort sitt jobb. Och dom har även "glömt bort" att leta efter sadeln :crazy: Om jag var en som jobba där så hade jag skämts som bara F*n. Skulle jag vara i dina skor hade jag varit :devil:

hoppas att du löser det

Jag håller helt och fullt med om att de har slarvat och inte gjort sig förtjänta av någon provision. Att det dessutom har gått så lång tid, är ett gott skäl att betala lite "straffavgift".
MEN hur man än vrider och vänder på det, så har ju faktiskt butiken och ägaren kommit överens om att de skall sälja sadeln och ge ägaren 4675 kronor när den är såld. Och jag tycker att det finns en ganska stor poäng i att det är upp till affären att avgöra om de vill sälja den för 5500 kronor och tjäna 825 kronor, eller om de vill slarva bort den och förlora 4675 kronor. De har ju faktiskt aldrig lovat ägaren mer pengar än 4675 kronor för sadeln.
Jag menar alltså att de avtalat om 4675 kronor, och kan därför inte bli skyldiga mer pengar än så. Helt sant är att de inte utfört något jobb, mer än att slarva bort sadeln, men det tycker inte jag spelar någon roll när man faktiskt i förväg kommit överens om fördelningen 85% och 15%.
(Det är ju en helt annan sak om man inte har en sådan överenskommelse sen innan.)

Dessutom törs jag nog komma med en liten gissning om vad affären säger OM ägaren är påstridig om att få 5500 kronor:
-Vet du vad! Vi hittade din sadel igår, och sålde den till en kund. Det var väl glada nyheter. Här får du dina 85%, alltså 4675 kronor precis som vi kommit överens om....

Sadeln KAN ju faktist vara såld, men att någon glömt att skriva upp det och höra av sig till dig. Om de inte hittar sadeln verkar det ju vara den troligasta orsaken. Du har alltså bara rätt till köpesumman - 15%. Men om jag var du skulle jag göra en deal med affären och berätta att du är missnöjd med deras handhavande av försäljningen.

Uttryck på ett fint sätt att om du får HELA summan för sadeln så känner du dig kompenserad för deras misstag, men att du förstår att de har rätt till 15% men att de bör avstå pga allt strul. OM affären propsar på att behålla 15% av köpesumman skulle jag sprida till mina bekanta hur missnöjd jag är med affären och vad de gjort med sadeln. De lär då förlora betydligt mer pengar än de 15% de tar i provision.

Lycka till!

Tiden går och ingen sadel i sikte.. Ska dit igen idag.

Självklart är jag med på att jag bara har rätt till 4675 kronor, men har ju ingenting att förlora på att kräva hela summan. Det som stör mig mest av allt är just det att den kan ha varit borta (såld??) lääänge utan att någon vet om det, och att jag pga av det skulle ha kunna fått pengarna för länge sen. Ränta?

Visst har det slagit mig också att de kan säga idag att "nu har vi hittat sadeln, den är såld, här har du dina 4675 kr", och i så fall har jag ju heller inte förorat något.

Vi får väl se hur det går...

självklart ska du ha hela summan! De har ju ingen rätt att dra bort sina 15 procent som de skulle ha, om de SÅLDE sadeln. De har ju inte gjort någon affär med den!!
Hur kan det vara möjligt för en liten ridsportaffär att "slarva bort" TVÅ sadlar?? Dom har ju som alla andra affärer begränsade utrymmen, och skulle den dessutom ligga ute för försäljning ska den ju vara framme i affären. Antingen har de lånat ut den på prov, och då ska de ju ha skriftliga papper på det, eller så har dom sålt dem - kvitto ska finnas! Finns inte så många andra alternativ. Gå och kräv minst den krävda säljesumman!

Hoppsadeln har de inta tappat bort... Så de har "bara" tappat bort en sadeln.

Jag håller med dig egentligen, men de kan ju mycket väl säga att de har sålt den, och då får de ju sin provision. Suck.

Ullis

Så där... har nu varit inne igen, och hämtat hem hoppsadeln. Pratade idag med butiksägaren (för första gången) och hon berättade att de haft stöld i butiken och min sadel "antagligen" blev stulen då. Detta hände den 16 mars (jag lämnade in sadlarna den 13 mars) och sadeln har alltså varit borta sedan dess.

Hallå? När hade de tänkt berätta det då? Hoppas de att man ska slömma bort sin sadel så de slipper betala ut ersättning? Sjukt... Det var tydligen ytterligare 15 begagnade sadlar som stals samtidigt, man kan ju undra om de säljarna blivit underrättade.

Nu är i alla fall 6675 kronor (förhoppningsvis) på väg in på mitt konto.

Men hur kommer dom ersätta dig för den stulna sadeln ??

Dom måste ju ha saker försäkrade ? Så jäkla fult att dom inte hört a sig till sina kunder och isådana fall berättat vad som hänt :mad:

Mia

Hur dom betalar mig skiter jag fullständigt i :o bara jag får mina pengar. Tydligen var det en anställd som har utfört stölden = gått in med nyckel = inget fås ut på försäkringen.

Undrar också hur fan man kan låta bli att kolla upp VILKA sadlar som blivit stulna och meddela ägarna... Helt sjukt.

Ullis

Eftersom de inte lyckats sälja dina sadlar ska du ersättas för hela sadlen, inklusive de 15%. De har haft väldigt ång tid på sig att sälja dem, och eftersom de inte lyckats har du bestämt dig för att ta hem sadlarna. Genom att inte ha sadeln framme har de desutom misskött sitt uppdrag.

Jämför, om de hade haft sadeln framme, och du tagit med den hem, hade du då själv fått ge dem 15% av sadelns värde?

Du har rätt till 5 500 kr minus deras provision (d v s 4 675 kr).

Om det är butiken som betalar eller en annan kund spelar ju inte dig någon roll, i det här fallet får du förmodligen mer för sadeln än om de hade sålt den, det är ju troligt att en spekulant hade prutat.

Men om butiken inte skött sina förpliktelser genom att ha sadeln framme ska de inte heller ha någon ersättning. Om sadeln hängt framme så som den skulle hade den kanske varit såld redan i maj, och TS hade kunnat få sina pengar då.

tillägg:såg nu att det redan var löst

Senast ändrad:

Men om den blivit stulen så har dom ju inte sålt den och då ska dom ju inte ha sina 15% som de tar när de säljer din sadel.

Ja, har kvitto på att de har sadlarna. Ska åka dit igen så fort som möjligt (har verkligen fullproppade dagar just nu) och säga att jag ska ha pengar eller sadel, annars ockuperar jag butiken :mad: :( :crazy: eller nåt...

Jo, jag ska ha minst 5500, minus 15 %...

Grr...

Sadeln var värderad till 5 500:- och de har inte sålt den, därmed ska de inte ha sina 15%
Du kom ju för att hämta sadeln och då får de betala dig 5 5oo:- tycker jag! de ska :devil: inte ha betalt för att de slarvat bort din sadel!

Dom ska inte ha ett smack! Dom har ju slarvat bort sadeln och då får dom skylla sig själva.

Hur dom betalar mig skiter jag fullständigt i :o bara jag får mina pengar. Tydligen var det en anställd som har utfört stölden = gått in med nyckel = inget fås ut på försäkringen.

Undrar också hur fan man kan låta bli att kolla upp VILKA sadlar som blivit stulna och meddela ägarna... Helt sjukt.

Ullis

Men hur blir de nu då?
Får du några pengar ?:eek::eek:

Tycker som många av er andra!!
Eftersom de hade VÄRDERAT sadeln till 5500:-, så ska du ha 5500:- för den. Att ni kommit överens om 15% vid försäljning är ovidkommande i detta fallet, tycker jag. Den blev ju stulen, och inte såld. De har alltså inte haft något "arbete" med att sälja(förmedla) den, utan istället "slarvat" bort den :mad:. Hade du nu fått hem den hade du kanske sålt den själv för vad den vad värd, dvs 5500:-.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 317
Senast: Elendil
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 151
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 511
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar