Bortskänkes sesång

Modig_Korn

Trådstartare
Ja, nu börjar bortskänkes sesången på riktigt. Har kollat på annonser idag och de flesta inte alla förstås men många
har vart just bortskänkes annonser... "Marsvin m. a. tllb. Skänkes"
"2 marsvinpojkar bortskänkes", "Gul katt skänkes!", "Katter bortskänkes"
"Tindra behöver nytt hem" mfl. Är det bara för att det snart är sommar?
Kunde ägarna inte tänkt på det lite tidigare kanske?

Så är det säkert, det är kul så länge det inte är någor problem. Lilla jag får vara ensam hemma hela påsken ( hur kul är det på en skala) och ta hand om våra djur. Resten av familjen åker bort. Sånt får man ta med i beräkningen när man skaffar djur men det gör inte alla.

Ja, det är konstigt att folk inte tänker efter från början.. Om man har skaffat ett djur och inte vill ha kvar det kan man ju undra varför man köpte det och inte tänkte efter från början...:mad:

Håller med, det är jämt massor med bortskänkesannonser. På sommaren är det dock mest, särskilt katter och kaniner. :smirk:

Blev glad häromdagen där min lokala tidning nu sa att annonser med katter som bortskänkes skulle inte sättas in om de inte minst kostade 200 eller något åt det hållet. Ett steg i rätt riktning!

jag läste i tidningen om en kille som hade somar uthyrning av kaniner :idea: ungarna hyrde dom över somaren för två hundra kronor och lämnade sedan tillbaka dom på hösten, och hade dom tagit väl hand om kaninen så fick dom pengarna tillbaka plus att dom fick "rabatt" nästa sommar.
hade dom inte tagit väl hand om kaninen så fick dom inte pengarna tillbaka samt att dom inte fick hyra kanin nästa somar.

killen tog naturligt vis hand om dom resten av året. det kanske inte är den optimala lösningen men jag tycker att det är ett bra mycket bättre alternativ än att familjen köper ett djur som dom sedan inte kan ha kvar och släpper det lös för att klara sig själv :crazy:

Usch ja. :mad:Jag tycker att man som djurägare måste ta sitt ansvar om man har köpt ett djur! Jag tycker tt man SKA ta betalt för ett djur! I alla fall en "symbolisk summa". jag tycker att om man skänker bort sitt djur vind för våg så ska man inte ha djur! :mad: Men det där med kaninuthyrning är en ganska bra ide! Då kan ju både barn och föräldrar se om man är redo för en egen kanin/eller annat djur. Men våra djur är mer värda än att skänkas än hit, än dit, för att ägaren tröttnat!

Jag tycker att det är en god idé med
att hyra ut djur. Många barn (och vuxna)
tappar fort intresset. Jag såg en dokumentär
från någon asiatisk stad där många av
praktiska skäl inte kan ha husdjur, men
de kunde låna ett på biblioteket.

Jag har aldrig tänkt på bortskänkandet som säsongsberoende, men jag hittade precis en annons i min lokaltidning som fick mig att haja till. Någon skänker bort en tvåårig Husky-tik. Nog trodde jag att man tog pengar för en HUND samt att man tar kontakt med en hund- eller rasförening? Lite konstigt kändes det iaf.

Kollade på bukehundannonserna i förra veckan
det var typ 3-4 bortskänkes annonser
och en där de sålde hunden för 100kr
Alla hundarna var blandraser med gråhund eller spets och så typ golden
eller liknande... Men det var inte samma människa...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
765
Senast: Angel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka