Bortning och eksemtäcke!

Karin87

Trådstartare
Hej alla ni med hästar som bär eksemtäcke!
Har en fråga angående borstning.
När man har eksemtäcke på dygnet runt, blir ju manen ganska tovig. Även fast man borstat dagen innan ser det nästan ut som "dreadlocks" igen dagen efter...;) Hur gör ni då, borstar ni igenom manen varje dag (för det sliter ju rätt mkt på manen att göra det) eller väntar ni några dagar och låter det vara tovigt?
Lite lustig fråga kanske, men jag kan inte bestämma mig för om det är bra att borsta manen varje dag eller om det är bättre att låta den vara lite trasslig. :)

Sv: Bortning och eksemtäcke!

Jag änvänder massvis med glansspray eller pälsglans så går det lätt att få ut utan att det sliter så värst mycket. Exemhästarnas borstas igenom varje dag i stort sett eftersom det smörjs på samma gång. Men bósi har väl inte så utvecklat exem antar jag..?

Okej, för ja använder ju oxå glansspray (annars kommer jag inte igenom manen) men det lossnar ju ändå lite hår och det är ju ändå tovigt nästa dag även fast jag haft glansspray i. Han har inte nåt eksem än *peppar peppar* Men jag har ändå i prob-olja ca varannan dag.

Fast lossnar hår gör det ju när du borstar dig själv också, så det är ju inget konstigt. ;)

Jag borstar i alla fall igenom varje dag, för som du säger så blir det ju som dreadlocks när man tar av täcket.

Min hästs man blir aldrig som dreadlocks, däremot kan den bli lite i oordning och tillplattad. Sen fäller han rätt mkt tagel under eksemsäsongen vilket gör sitt till, och borstar jag inte bort dessa varje dag kliar det. Använder pälsglans varje dag, och använder en mankam så jag får med mig mesta möjliga med tagel. Förstår inte vitsen med att behålla man som inte sitter fast...:angel: ;) Sen har han ju en del att ta av, så det blir ingen märkbar skillnad ändå.

Varför använder du Prob-oljan redan? Det trodde jag man bara använde när eksemet brutit ut. Det kanske används även som förebyggande?
Min häst har ganska allvarlig eksem om man inte sköter det, men jag har ännu inte behövt smörja med något. Hon har självklart täcke på och jag sprayar henne med citronellabaserat insektsmedel varje dag. Både direkt på kroppen och på täcket. Jag kan ibland smörja juvret med Nylandersalva eller Skillingaryds hästsalva mot knotten. Hon är hur fin som helst. Jag bara håller tummarna att det varar. Men hon doftar tyvärr inte häst längre. :eek:
Hennes man ser ju lite tilltufsad ut när man tar av täcket men det går lätt att snygga till henne.
Kanske ditt täcke är lite för trångt över halsen? Får manen plats ordentligt?

Ett sätt att slippa slita på manen med borstning varje dag, är att fläta manen. Så gör jag på min stora häst vintertid om han har halstäcke på sig.

Min hästs man brukar inte bli tovig, men däremot blir den platt och konstig, som nu när han har på sig ett insektstäcke som jag och mamma fick syn på Lillhästen i Stav.
Jag försöker bara borsta manen bara.

Ja, använder prob som som förebyggande! Vill inte gärna bara gå o vänta på att eksemet ska bryta ut innan jag smörjer. ;) Eftersom prob-oljan är klådstillande behöver de ju inte ha sår för att använda det. Det funkar ju ändå. Har fått för mig att om de får oljan i sår kan det svida så därför är det ju bättre att använda det innan. (Förra året visade han INGET eksem, och det var första gången ja testade prob. Hoppas han ska va lika fin i år.) Jag har redan det bredaste täcket som finns, och jag tror inte det är för smalt. Jag kan ju oxå "snygga till" manen lätt men det jag frågade om ibörjan var om ni bortade manen varje dag då det ändå sliter en del...Men som Kryptisk säger, det är kanske lika bra o borta bort håret som ändå ska bort..varje dag. ;)

Varför jag undrade om användningen var för att jag inte har någon egen erfarenhet av Proboljan. Det kanske hade varit bra att testa till min häst. Hon brukar hålla sig fin hela sommaren. Kanske lite svullen under magen, men sensommaren är tuffast. Då kommer klådan och svullnaden i manen och hon kan klia sig en del, med småsår som följd.
Angående manen så fick du ett tips om flätning. Det gjorde jag på min förra eksemhäst. Hon hade jättelång man som trasslade hemskt under täcket. Det funkade bra med att fläta den. Jag hade helt glömt av det.
Annars så är jag ganska försiktig med att borsta både man och svans. Nå´n gång i veckan kanske jag borstar igenom helt. Mer behövs inte på min häst. Men det är ju lite olika hur tjock man de har.

Ja precis, kanske skulle prova o fläta... :)
Ja, prob-oljan är verkligen super!! Det är ju så bra att den är klådstillande också! Testa! :)

Skulle inte hålla på med pälsglans och allt - det blir ju nog för eksemhästen med alla smörjor mm folk ska ha på.

Jag reder ut med handen och borstar så sällan jag kan.

Bättre spraya på täcket än på hästen.

Efter att ha läst tråden igår så kollade jag idag, och det går alldeles utmärkt att bara reda ut med fingrarna.
Min borste som är 10 år nu lär nog räcka hans livstid ut:rofl: .
Jag har aldrig tänkt på hur jag gör egentligen utan han får se ut som halvvilda hästar ser ut. Kaxigt okammade. Med lång man.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka