Borsta tänderna på häst?

Nomina

Trådstartare
Vid senaste tandläkarbesöket med Mr. Häst blev jag rekommenderad att borsta tänderna på honom (med en diskborste :rofl:) med jämna mellanrum, då han hade väldigt mycket tandsten.

Nu undrar jag följande:
Är det någon annan som gör detta (eller blivit rekommenderad att göra det), eller kommer jag bli ensam i världen om detta? :rofl: Jag har aldrig hört om det förut :o

Sv: Borsta tänderna på häst?

Hmm, det låter konstigt.. har aldrig hört talas om det iaf..

rent spontant så tänker jag:

- Hur ska du kunna borsta med en diskborste? Vad händer om hästen biter igen och diskborsten går av, och hästen sätter den i halsen?

- Tandstenen tar väl veterinären bort, och borstandet är i förebyggande. Men varför får hästen tandsten? fastnar fodret? Isf skulle jag be vet. kolla över tänderna igen..

lol ts jag har en bro som jag kan salja dig ocksa..

joda har hort om folk som borstar sina hastars tander. har aldrig gjort det sjalv, men kan se anledningen till det om hasten har mkt tandsten. men det kan veterinar/tandperson ta bort. Dock ar det som med mkt annat, en saljploj manga ganger.. OM du vill att din hast skall vara frisk, MAStE du kopa det har och det har och det har.. fran oss naturligtvis till en kostnad av x krona..

Nej jag skulle inte borsta tanderna pa min palle sa lange de inte har problem. Vilket kan fixas med besok hos tandlakare.. Mina pallar tror jag inte bryr sig sa mkt om deras gaddar ar vita och skinande...

Fast nu var det ju inte så att tandis försökte sälja något till ts....om h*n nu inte också var diskborstförsäljare. ;)

Jag säger, varför inte? Om nu hästen kan bli hjälpt och få mindre tandsten så ser jag inget problem alls med att borsta rent emellanåt.

Jag blev också rekommenderad samma sak av min hästtandläkare, också till en häst som får en hel del tandsten. Speciellt på "hingsttänderna", och tydligen får de lätt tandsten där eftersom de inte "slipas" som de andra.

jag borstar framtänderna på min ibland, dock med en vanligt tandborste
är rätt enkelt att få bort tandsten själv om det inte är abnorma mängder förstås

Jag har hört om det, men aldrig gjort det själv. Fick du någon förklaring till varför han får så mycket tandsten? När det gäller karies så pekas väl sockerrikt kraftfoder ut som en bov, då skulle jag hellre sett över sortimentet och bytt foder, jag menar är det inte bättre att bota orsaken än symptomet?

Lite OT men mina unga hästar gillar att tugga på grimskaft, de vill gärna tugga på precis allting och för att få ha handskar, kläder, redskap och läder i fred så är grimskaft tillåtna. Och de är regelbundet kontrollerade i munnen, går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och även en del träd att knapra på i hagen. Så deras tuggbehov borde vara mer än tillfredsställt

Men funkar det som tandtråd tro :idea:? För det fastnar ju en del små foderrester på grimskaften (som vid det här laget är lagom äckliga) så en del av det som fastnar mellan tänderna borde ju lossna och därmed minska risken för tandsten och foderinpackningar?

Senast ändrad:

Jag skulle hellre se över fodret hästen äter. Hästar som äter finfördelat foder istället för grovt får lättare tandsten. Hingstar och valacker är mer benägna att få det än ston samt äldre hästar.

Jag var med gamlingen till en mkt duktig veterinär som är specialutbildad på tänder också.

Hon rekommenderade att jag skulle spola munnen med en vattenslang, detta löser upp foderfickor.
Hjälper kanske inte mot tandsten men det pratades om fickor i tråden. Å andra sidan hade han tandsten på ett par tänder han inte använder (minns inte om det var hingst eller vargtänder) och det bekymrade inte henne (vetten) nämnvärt.

Jag sätter bara in slangen innanför mungipan och så spolar jag, inte för stark stråle.

Gamlingen är måttligt road men står still och accepterar det, unghästen däremot Älskar det! Han står i kö efter gamlingen, försöker tjuva slangen från gamlingen :p och när jag spolar honom behöver jag bara hålla fram slangen och sikta mot mungipan så gapar han och står still, vill gärna bita fast lite i slangen och passa på att dricka samtidigt.

När man spolar så ska man se till att vattnet rinner ut igen, så att skapa antivakum i munnen är viktigt. Annars börjar de dricka.
När hästar dricker så formar de tungan så att allt vatten åker utmed tungan så de tvättar aldrig munnen. Hästar som får problem med fickor behöver därför tillgång till vatten för att kunna slabba med vattnet så det blir mindre risk att det fastnar fibrer i fickorna. (enligt vetten och hon är duktig så jag tror henne).

Har man inte tillgång till slang kan man köpa en sportvattenflaska från ngn sportaffär och spruta med. Se till att hålla i sugröret, min unghäst var lite ivrig och i ett obevakat ögonblick åt han upp slangbiten :eek: efter rådfrågning hos vetten så var det dock ingen fara eftersom den böjjer sig fint i tarmen och kommer ut med bajset.

Har video på när jag spolar unghästen med sportflaska, ska se om jag får ut den ur kameran så ska jag ladda upp den.

Vi har borstat tänderna på en häst som hade mycket tandsten. Vi fick också byta bort all müsli och annat sockerhaltigt foder (betfor t ex) för att minimera uppkomsten.

Blev tvärtom rekommenderad en liten barntandborste, och på den skulle det vara munvattnet Listerine. Vi fick också med oss en peang att nypa bort större ansamlingar med, vilket gick bra eftersom problemet främst var koncentrerat till en bete.

Efter 6 månader med ändrad foderstat var problemet helt ur världen och vi kunde sluta borsta utan att det kom tillbaka.

*delvis kl*

Han har ätit müsli hela sitt liv, så att det är orsaken är inte alls omöjligt. Jag har försökt att hitta pelleterat foder till honom faktiskt, dock av en annan anledning, men han tål inte havre (blir knäpp), och de havrefria har antingen inte stämt i värdena eller så har han vägrat äta det. :grin:

Det var bara betarna och framtänderna som var drabbade, alltså inget som är svårt att komma åt att borsta, så att han sväljer diskborsten känns inte som någon stor risk :rofl:

Som ett litet tillägg så sökte jag inte något svar på huruvida jag skulle göra det eller ej, jag vet att vet. är duktig och jag litar på det han säger, ville bara höra lite om andras erfarenheter av tandborstning på häst :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Mens
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!