Sv: Borsta tänderna på häst?
Jag var med gamlingen till en mkt duktig veterinär som är specialutbildad på tänder också.
Hon rekommenderade att jag skulle spola munnen med en vattenslang, detta löser upp foderfickor.
Hjälper kanske inte mot tandsten men det pratades om fickor i tråden. Å andra sidan hade han tandsten på ett par tänder han inte använder (minns inte om det var hingst eller vargtänder) och det bekymrade inte henne (vetten) nämnvärt.
Jag sätter bara in slangen innanför mungipan och så spolar jag, inte för stark stråle.
Gamlingen är måttligt road men står still och accepterar det, unghästen däremot Älskar det! Han står i kö efter gamlingen, försöker tjuva slangen från gamlingen
och när jag spolar honom behöver jag bara hålla fram slangen och sikta mot mungipan så gapar han och står still, vill gärna bita fast lite i slangen och passa på att dricka samtidigt.
När man spolar så ska man se till att vattnet rinner ut igen, så att skapa antivakum i munnen är viktigt. Annars börjar de dricka.
När hästar dricker så formar de tungan så att allt vatten åker utmed tungan så de tvättar aldrig munnen. Hästar som får problem med fickor behöver därför tillgång till vatten för att kunna slabba med vattnet så det blir mindre risk att det fastnar fibrer i fickorna. (enligt vetten och hon är duktig så jag tror henne).
Har man inte tillgång till slang kan man köpa en sportvattenflaska från ngn sportaffär och spruta med. Se till att hålla i sugröret, min unghäst var lite ivrig och i ett obevakat ögonblick åt han upp slangbiten
efter rådfrågning hos vetten så var det dock ingen fara eftersom den böjjer sig fint i tarmen och kommer ut med bajset.
Har video på när jag spolar unghästen med sportflaska, ska se om jag får ut den ur kameran så ska jag ladda upp den.