Borrelia...

Kirre

Trådstartare
Jag vet, ännu en tråd men jag har kollat övriga trådar och inte hittat det jag söker. Min fråga är om borrelia först kan ge symtom, läka av för att sedan snabbt blossa upp igen?

Min häst har varit ungefär en grads halt på ett ben sedan juni förra året. Hon är bedövad högt och lågt och behandlad med allt möjligt, röntgad och inget har egentligen givit något vettigt. Veterinären står som ett frågetecken. Hade en svag markering kvar i vart tionde steg i januari, red igång henne. Var helt haltfri och reaktionsfri på böjprov i slutet av mars, då hade även lite galopp börjat läggas in. Tre veckor senare utan någon ökning i arbete är hon tydligt halt igen, från den ena dagen till den andra i princip (ohalt måndag, ledig tis, frågande onsdag, bestämt torsdag). Blev aningens bättre efter två veckor men är nu haltare igen, utan något som helst arbete. Veterinären tror sig KANSKE ha hittat en orsak och vill göra MR för att diagnostisera men jag är tveksam på om hela den här historien beror på det. Har själv haft borrelia i bakhuvudet hela tiden men ändå inte. Kan det kanske ändå vara det? :confused:

Tacksam för alla funderingar! :)
 
Sv: Borrelia...

Kirre skrev:
Jag vet, ännu en tråd men jag har kollat övriga trådar och inte hittat det jag söker. Min fråga är om borrelia först kan ge symtom, läka av för att sedan snabbt blossa upp igen?

Min häst har varit ungefär en grads halt på ett ben sedan juni förra året. Hon är bedövad högt och lågt och behandlad med allt möjligt, röntgad och inget har egentligen givit något vettigt. Veterinären står som ett frågetecken. Hade en svag markering kvar i vart tionde steg i januari, red igång henne. Var helt haltfri och reaktionsfri på böjprov i slutet av mars, då hade även lite galopp börjat läggas in. Tre veckor senare utan någon ökning i arbete är hon tydligt halt igen, från den ena dagen till den andra i princip (ohalt måndag, ledig tis, frågande onsdag, bestämt torsdag). Blev aningens bättre efter två veckor men är nu haltare igen, utan något som helst arbete. Veterinären tror sig KANSKE ha hittat en orsak och vill göra MR för att diagnostisera men jag är tveksam på om hela den här historien beror på det. Har själv haft borrelia i bakhuvudet hela tiden men ändå inte. Kan det kanske ändå vara det? :confused:

Tacksam för alla funderingar! :)
Ta borrelia och elichias prov så behöver du ju inte gå och fundera i onödan..;)
 
Sv: Borrelia...

Mkt tveksamt!!
I synnerhet som du inte har några andra symptom och även pga att hältan håller sig till det ena benet hela tiden...

Vanliga symptom är nämligen vandrande hältor. alltså att de vandrar från ben till ben och kommer o går...dessutom finns även ryggont, knäpp i huvet-symptom och dåligt allmäntillstånd med feber och hängighet.

Visserligen kan ju hästarna vara bärare av borrelia lång tid innan den blossar upp. Och blossar upp gör den i samband med kraftiga ansträngningar eller stark stress. .

Så jag tror inte att din häst har borrelia.
 
Sv: Borrelia...

Det är ju allt detta jag också vet om borrelia, därför som jag inte tagit något prov än men tänkte om någon haft ett fall som betett sig som mitt. Hon har alltid varit pigg, ingen feber och det har hållt sig till en frambenet. Men vad sjutton är det? Blir knasig snart, även veterinären. Han var så glad när hon var ren och fin i slutet av mars och sa i princip att han inte ville sig mig mer. :p Tji fick han, fyra veckor senare var jag där igen med en lika diffus oblockerbar hälta.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 263
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp