Börjat rida igen och det gick kanon!!någon annan?

K

kikksan89

Hejsan allihop!
Idag red jag för första gången på 6 år och det kändes så bra att jag är tvungen att skriva av mig! Ridläraren sa att jag har kvar min rytm och var väldigt imponerad! Fick inte många kommentarer förutom att korta tyglarna så detta kändes såååå bra:) Jag som var så nervös men det är väl som de säger " De är som att cykla.." .. :) ser fram emot nästa gng. Någon annan som tagit upp ridningen?? Berätta gärna! :)

Sv: Börjat rida igen och det gick kanon!!någon annan?

Tack så mkt!:)

gött jobbat!!!!

jag tog själv upp hästeriet igen för tre årsedan och still going!

efter gymnasiet och barna födande så kröp känslan fram mer och mer, till slut ringde jag en ridskola för att få "rida av mig" (kan man skriva så?!)...lät snuskigt....:laugh:
ja ja hur som helst, jag var lite ur gängorna men jag hade såå roligt att få sitta där igen, men AJ vad ont jag hade när jag skulle upp till jobbet på morgonen, gissa om jag fick komentarer på jobbet....

idag har jag en foder häst och en egen liten plutt , jag hinner inte med att rida varje dag men det blir så ofta jag kan!!!!

Härligt!

Visst blir man både glad och förvånad när man märker att det fortfarande sitter. :D

Jag hade ett halvt ofrivilligt ridstopp på över ett år pga av att hästen var gammal och inte ridbar och innan det bara skogspromenader lång tid.

När jag sen bestämde mig att köpa en unghäst så började jag rida på ridskolan igen för att få tillbaka lite kännsla och balans. Jag var faktiskt imponerad över mig själv ;) Det gick mycket bättre än jag trott, men gisses vilken träningsvärk. :o Jag lovade mig att aldrig säga ett ord till om icke ryttare som får ont i baken och träningsvärk efter att ha provridigt häst.

Nu ett par år senare är det full rulle och allt går frammåt :love:

Precis samma upplevelse hade jag förra veckan!

Jag har haft hästuppehåll på si sådär 15 år. Red förvisso två terminer på ridskola för 11 år sedan men annars ingenting. För 2,5 år sedan blev dottern och jag medryttare åt två skogsmullar (dottern hade då ridit på ridskola i ett par år). Jag stod och snusade ridskoleponnysarna i mannen varje vecka och njöt:love:
Som medryttare var det kul så kul att efter ett år vi köpte oss en D-ponny tillsammans. Henne har vi nu haft 1,5 år, riktig läromästare som är helt underbar att rida.Jag har utsatt henne för lite dressyr då och då annars mullat runt.
För 7 veckor sedan slog vi till och köpte oss ännu en ponny.

Så förra veckan när instruktören kom så fick jag vara med på gammeltanten och dottern tog nya ponnyn. Jag var supernervös:o
Men guuud så roligt det var:bump:Ponnyn är ju en klippa och så följsam och mjuk. Jag kände mig riktigt duktig och fick jättemycket beröm åt skänkelvikningarna och bakdelsvändningarna som gick som en dans!

Den enda ovanan jag lagt till med är att vinkla ut tårna:o Så det var instruktören på mig om en hel del. Så ja jag hade ordentlig träningsvärk efteråt trots att jag ju egentligen rider flera gånger i veckan numera:grin:

Lycka till i fortsättningen!

Kul att det finns fler! Själv har jag ridit min femte gång på ridskola igår. Det var inte riktigt där jag lämnade ridningen för fem år sedan, men det är härligt att vara tillbaka!
Fast jag kan ju inte sitta ner i sadeln :o Har lagt till ovanan att skjuta bak min skänkel och känner mig inte riktigt lika stabil i sadeln. Men jag är helt övertygad om att det kommer tillbaka snart :D
Känslan sitter kvar liksom, hästarna verkar märka av det även om sitsen inte riktigt finns i trav alla gånger.. :D

Roligt att så många tagit upp ridningen igen!! Det var eftet att jag läst runt lite på forum och pratat med några gamla ridskolekompisar som fick mig att vilja börja rida igen. Dock dagdrömmde man ofta om en skritt ute i naturen :p

Pula: Vad roligt! Vill också skaffa mig en fodris eller egen i framtiden. Men just nu är målet att komma tillbaka till den nivån jag var på innan jag slutade rida! Oja känner själv hur benen värker, svårt att röra sig idag :D

aramis: Jo känner igen det med träningsvärk hehe. Vad roligt att det går bra, vill också ha egen häst! Men självklart vill jag bli säker i sadeln:) Roligt att så många kommigt tbx i ridningen. Min mamma red som yngre men själv återupptog hon aldrig ridningen igen... Tjatar att hon ska hänga med och se hur det känns men hon klagar på att hon är för gammal som jag tycker är nonsens!

Qosack: Vad roligt och bra jobbat. Jag tror att man kan mer än man tror och när man väl sitter upp igen brukar känslan sakta men säkert komma tillbaka:) Lycka till med den nya ponnyn=)

Villasukka: Idag var jag och red på en kompis häst och kände även att jag skumpade till då och då när jag skulle sitta ner i traven men sen efter ett litet tag kändes det bättre=) Jag håller med till fullo att ja tror att man snart kommer tillbaka till sitt "vanliga"...känsla sitter kvar:)

Hur många lektioner tar ni som går på ridskola? Själv är det varannan tisdag som jag tycker är tok för lite och ska utöka de till en gång i veckan och sedan förhoppningsviss 2. Sedan rider jag min kompis häst då och då men vill rida mer! Synd att inte tiden räcker till för då hade jag ridit varje dag:)

Kul att det finns fler! Själv har jag ridit min femte gång på ridskola igår. Det var inte riktigt där jag lämnade ridningen för fem år sedan, men det är härligt att vara tillbaka!
Fast jag kan ju inte sitta ner i sadeln :o Har lagt till ovanan att skjuta bak min skänkel och känner mig inte riktigt lika stabil i sadeln. Men jag är helt övertygad om att det kommer tillbaka snart :D
Känslan sitter kvar liksom, hästarna verkar märka av det även om sitsen inte riktigt finns i trav alla gånger.. :D

Du får gärna uppdatera hur det går för dig i framtiden:) (Visste inte man kunde svara så här, betydligt lättare än förra inlägget:) )

jag började rida igen i slutet av sommaren efter ett väldigt anfall av abstinens ;) red en kompis häst förra hösten tills han flyttade men innan dess red jag inte på 2-3 år! den hästen jag red förra hösten var hopphäst, nervig till tusen o egentligen vill jag rida mest dressyr, det var inte han helt upplagd för. provade ridskola men det kändes inte alls som att jag fick ut nånting av det! så jag blev medryttare istället och rider för en kompis ibland, det funkar toppen och är hur kul som helst! hästen är inte helt i form han heller så vi jobbar oss framåt båda två :grin:

Grattis till dej! Så roligt att det gick bra. Klart man ska skriva av sej och dela med sej av en sådan glädje!!
Men det är som dom säger om cyklingen, har man en gång lärt sej så sitter det där.
Lite ringrostig är man väl men man kommer fort in i trallen. Kul!! :bump:

jag började rida igen i slutet av sommaren efter ett väldigt anfall av abstinens ;) red en kompis häst förra hösten tills han flyttade men innan dess red jag inte på 2-3 år! den hästen jag red förra hösten var hopphäst, nervig till tusen o egentligen vill jag rida mest dressyr, det var inte han helt upplagd för. provade ridskola men det kändes inte alls som att jag fick ut nånting av det! så jag blev medryttare istället och rider för en kompis ibland, det funkar toppen och är hur kul som helst! hästen är inte helt i form han heller så vi jobbar oss framåt båda två :grin:

Vad roligt att allt går framåt:) Har självt upplevt känslan av att gå på ridskola kan vara lite begränsande men jag tror också beror på vilken ridskola det är. Just nu känns det jätte bra, dock rider jag varannan vecka som är tok för lite och ska utöka det till en gång i veckan istället(tycker även de är lite men det är ju en fråga om tid också:() . Sedan kanske man kan bli medryttare istället? (Roligt att du och din medryttarhäst utvecklas tillsammans!:)) .. Om man får fråga hur hitta du du medryttarhäst, genom annons eller du kände helt enkelt personen som ägde hästen?

Jag tar en inbokad och som det ser ut så kommer det att bli den på tisdagar och egen ridning (drop-in) på torsdagar :)

Första gångerna kändes inte så skumpiga och farliga, men det är nu när jag har slutat njuta och börjat fokusera som det gått lite sämre. Även om jag fick en hel del beröm men även en hel del skäll sist ;)
Som tur var är ridläraren väldigt erfaren och duktig och jag tror vi kommer att komma en bra bit tillsammans.
Det är helt enkelt härligt att vara tillbaka och jag njuter i fulla drag av att bara vara i stallet.

ja nu provade jag bara en ridskola men jag jobbar rätt mkt kväll + att sambon jobbar natt så biltillgången är lite halvt begränsad, så jag utnyttjar min kompis som är ridlärare istället ;)
förstår att det känns lite med en gång varannan vecka, jag rider oftast 3-4 ggr/vecka och mer än så ibland!
kan du inte kombinera ridskola och medryttarhäst? så får du lektioner samtidigt som du får rida lite oftare (och billigare :angel:).. jag hittade hästen genom en jobbarkompis vars granne behövde hjälp. hade kollat lite på annonser innan men då jag av princip inte tänker betala för att utbilda nån annans häst (såvida inte hästen redan är väldigt välutbildad - då är det en annan femma) så gick rätt så många bort! men det funkar toppen med den här hästen (och ägaren!) så det känns jättebra :)

Jag har också tagit upp ridningen. Eller ridskoleridningen kanske man ska säga :p
Har inte ridit på ett halvår, och innan det bara ridit sporadiskt de senaste åren pga skadade hästar.
Har bara ridit privathäst sen våren 06 så det är ju inte riktigt samma sak.

Men har hittils ridit 4 lektioner och det är som sagt "som att cykla".
Det enda som saknas är ju dock styrkan :D
Skulle hoppa på en 8volt sist och jag orkade verkligen inte hålla ihop hästen med benen hela passet! :o
Speciellt inte eftersom jag hade träningsvärk sen dagen innan.

Just nu rider jag 2 ggr varannan vecka så man hinner ju inte få sådär jättemycket muskler. Hoppas på att få en medryttarhäst så jag åtminstonde kan hålla igång lite mer regelbundet :)

ja nu provade jag bara en ridskola men jag jobbar rätt mkt kväll + att sambon jobbar natt så biltillgången är lite halvt begränsad, så jag utnyttjar min kompis som är ridlärare istället ;)
förstår att det känns lite med en gång varannan vecka, jag rider oftast 3-4 ggr/vecka och mer än så ibland!
kan du inte kombinera ridskola och medryttarhäst? så får du lektioner samtidigt som du får rida lite oftare (och billigare :angel:).. jag hittade hästen genom en jobbarkompis vars granne behövde hjälp. hade kollat lite på annonser innan men då jag av princip inte tänker betala för att utbilda nån annans häst (såvida inte hästen redan är väldigt välutbildad - då är det en annan femma) så gick rätt så många bort! men det funkar toppen med den här hästen (och ägaren!) så det känns jättebra :)

Men känner man någon med häst är det ju toppen=) 3-4 gng?? Oj vilken lyckos!! Vill så jätte gärna börja rida oftare och ska prata med ridskolläraren nästa gång, vill utöka till en gång i veckan sedan kanske man kan söka medryttarhäst då jag har haft en innan men dock var det ganska längesen....Men svårt att hitta någon som passar:( !! Inte någon här inne som behöver hjälp med stallsysslor och så?? :D

Jag har också tagit upp ridningen. Eller ridskoleridningen kanske man ska säga :p
Har inte ridit på ett halvår, och innan det bara ridit sporadiskt de senaste åren pga skadade hästar.
Har bara ridit privathäst sen våren 06 så det är ju inte riktigt samma sak.

Men har hittils ridit 4 lektioner och det är som sagt "som att cykla".
Det enda som saknas är ju dock styrkan :D
Skulle hoppa på en 8volt sist och jag orkade verkligen inte hålla ihop hästen med benen hela passet! :o
Speciellt inte eftersom jag hade träningsvärk sen dagen innan.

Just nu rider jag 2 ggr varannan vecka så man hinner ju inte få sådär jättemycket muskler. Hoppas på att få en medryttarhäst så jag åtminstonde kan hålla igång lite mer regelbundet :)

Roligt att du sattit igång igen:) Dock kana jag tycka att man får mer utav att rida privathästar då lektionhästarna på ridskolan är valda just för att vara tåliga osv.. men sen så får man inte samma träning som på en privathäst om man inte tar privat eller så....Jo träningsvärk känner jag igen, tack och lov att de är borta men de höll nog i sig i en vecka:) Ja lycka till med medryttarsökandet ....annonserar du ut då eller? Verkar vara svårt att hitta en medryttarhäst som passar då de även ska passa med hästens ägare!

Jag hade tänkt att komma igång på ridskola i nya staden efter ett uppehåll på ca 2 år. Fick ta bort min älskade häst pga skador som vägrade läka. :( Sen fanns inte ekonomin, gymnasie osv.
Red lite grann i vintras på en medryttarhäst, men kunde tyvärr inte fortsätta. Men nu ska det igång igen, bara ridit lite sporadiskt någon gång under de här åren. Men nu är hästabstinensen GIGANTISK!
Kan skriva och berätta hur det gått sen! Men blir nog inte fören i januari, men ändå :)

När jag tog upp ridningen igen efter nästan 20 års uppehåll skrev jag in mig på tre lektioner i veckan. Sen stod jag på reserv de andra dagarna. Jag var väldigt "nällad" på att komma tillbaka till fornstora dagar så snabbt som möjligt. Det blev :devil:dyrt men det var det värt. Jag kom väl inte riktigt i mål men kände mig tillräckligt säker efter 2 år för att köpa min drömhäst.

Jag hade tänkt att komma igång på ridskola i nya staden efter ett uppehåll på ca 2 år. Fick ta bort min älskade häst pga skador som vägrade läka. :( Sen fanns inte ekonomin, gymnasie osv.
Red lite grann i vintras på en medryttarhäst, men kunde tyvärr inte fortsätta. Men nu ska det igång igen, bara ridit lite sporadiskt någon gång under de här åren. Men nu är hästabstinensen GIGANTISK!
Kan skriva och berätta hur det gått sen! Men blir nog inte fören i januari, men ändå :)

Vad roligt :D Månaderna går snabbt ska du se och snart sitter du på hästryggen igen!! Att börja rida igen är det bästa jag gjort och uppmuntrar alla som vill till att börja igen! Jag slutade rida efter en olycka då jag bröt handen och skadade ryggen och åkte in akut och fick opereras, ångrar mig att jag inte fortsatte men bättre sent än aldrig!!! Du får skriva av dig i januari och berätta hur det gick! Lycka till!!!! :)

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 471
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar