Börjat med dummies

J

Juvelflickan

Hejsan!

Vi har en flathane på sex månader. Underbar :D

Vi har gått på valpkurs med honom och nu när den är över så skall vi börja med dummies!
Han är verkligen jätteduktig på apport och älskar att söka efter den!
Men, problemet är att han släpper den innan han kommer fram. Då går han iväg och börjar lukta på annat. Jag försöker vara så tydlig som möjligt och det går bättre. Men är det någon som har något tips på vad jag kan göra så vore jag tacksam!

/Frida :banana:

Lån Sten Christopherssons bok om fågelhundsdressyr eller låna hans video del 1. Där går han steg för steg igenom hur man får en bra apportör.

Att ställa kravet "håll fast" på en 6 mån valp tycker jag är för hårt och det kan skapa obehag för en sådan ung hund. Alternativet är ju att fortsätta apportera och därmed nöta in att man SKA släppa apporten innan man kommer fram. Så funkar det inte så skulle jag lägga träningen på hyllan tills våren/sommaren.

Bra att börja med apporterings träningen när valpen är liten. Men det viktiga är att man anpassar träningen till hundens ålder. I valp åldern ska det bara vara roligt. Jag skulle aldrig kasta eller låta valpen hämta innan den grep apporten och kom till mig. En enkel övning är att ta en valp dummie, busa med den och valpen. När den griper den öser du över beröm. Låt inte valpen springa omkring med den utan locka den att komma, upp i famnen. Bry dig inte om apporten och försök inte ta den, bara massor av beröm. Innan valpen vill släppa tar du apporten försiktigt och då slutar berömmet. Den ska lära sig att när den bär saker och till dig, är den super duktig. När man kommit lite längre kan man i grip momentet säga apport och på det lära in ordet, utan krav. Apport betyder ju gripa och inte spring efter..
Första apporterna som valpen får hämta läggs inomhus och på ett sådant sätt att den måste komma med den till dig. I en hall där du kan sitta som stopp eller dyl. Det viktigaste tycker jag med valpen är att du ska inte bry dig om apporten, bara hunden. Att hålla fast och lämna i hand tränas för sig och i ett senare stadie. Valpen ska nu bara lära sig hur fantastisk du tycker den är när den bär saker.
Förbered dig på att när hunden förstår det kommer den till dig med husets alla möjliga o omöjliga tillbehör... Även då gäller beröm, glöm aldrig att det är bra att bära oavsett vad valpen kommer med till dig.
Lycka till /absolut

Oj! Det är absolut inte vad vi lärt oss från våran kennel och på våra flattar innan.

Hunden får absolut inte leka med dummisen inte kampa eller dylikt. Hunden får absolut i början springa runt med dummisen och visa upp den och kan gärna ha den i munnen då den hoppar över bäckar och stockar eller bara när man är ute och går. Det tycker jag själv låter rimmligare.

Dessutom har vi lärt oss av kennel, på kurser osv att allt skall börjas så tidigt som möjligt. "Sitt" kunde han vid 9 veckors ålder.
Vi gör det vi tränar på så roligt och intressant som möjligt och tar korta och roliga pass ofta!

Tänkte mest om någon hade något eget tips som man kunde komma med..

/Frida :banana:

Hur många av hundarna som tränas tidigt med lekapportering stressar, går ur hand och piper på jaktprov? Hur många håller stadge- och lydnadsmässigt i öppen klass eller elitklass?

Läs ett litet urdrag här om du vill ha tips. Avlämning och att kuta efter apporter är två separata moment!
http://www.fageljagarens.com/dagbok.htm

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 392
Senast: Trassel12
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 523
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 444
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar