Börjar känna mig "tom"

AgentCarter

Trådstartare
Och det är inte bra för mig har jag kommit fram till, då börjar depressionen komma.
Fick första diagnosticerade depressionen när sonen föddes (den klassiska förlossningsdepresionen) nästa (odiagnostiserade) kom förra julen då jag försökte studera heltid med en 6 månaders bebis.

Nu studerar jag 100% igen, försöker jobba 2-3 kvällar i veckan och har barnet på dagis 8-14 fyra dagar i veckan.
Ligger konstant efter i skolan, har koncentrationssvårigheter trots att jag har förstått att jag är smart.
Kanske inte så konstigt att det blir för mycket.

Ska ringa VC imorgon men efter ha sett biverkningslistan på antidepressiva känner jag mig inte så pigg på det.
Skulle gärna göra en utredning om ADD också, men antar att sådant inte är så lätt att få. En del saker stämmer bra in (koncentrationen, orkeslöshet och lite till. Men inte att hjärnan är långsam)

Min vän tycker jag kan börja med att prata med någon, men vad finns det att prata om? Att kuratorn kommer ta ännu mer av min dyrbara tid?
Jag vill bara ha en quick-fix som ger mig koncentration och gör så att jag mår bra.
Det är tråkigt bara att de inte finns:p
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Min värsta tid är nu, från slutet av november till jul.
Då är jag bara en spillra av den jag brukar vara.

Det har varit i så i snart 10 år, och det känns lite som att energin i tanken liksom är nere på röda strecket och att den måste fyllas på ganska akut, samtidigt som årets ranson är förbrukad och det inte finns tillgång till mer förrän nästa år. Nu vet jag om det, kan förbereda mig och jobba med det. De första åren var jag ett vrak.

Tänk på att den enda återhämtningen är sömn, och där finns det inga genvägar.
Prioritera. Dig själv och familjen först, studierna i andra hand och jobbet i tredje.

Mitt knep mot koncentrationssvårigheterna är att anteckna väldigt kreativt (har alltid pennor i minst tre olika färger med mig) och att hitta det roliga och intressanta i allting, då orkar jag fokusera. Nödlösningen för att kunna lyssna och hänga med är att spela mobilspel samtidigt (men jag har ADHD, så det kan nog vara kontraproduktivt för dig om du misstänker ADD).

Så: Ät, sov och prioritera, det är mina tips för att hålla näsan över ytan just nu.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Kontraproduktiv är jag faktiskt, är enda sättet för mig att inte somna:o
Jag har faktiskt inte haft dåliga tider mot jul innan, utan jag ser det som i relation med skolan.
Just nu prioriterar jag hellre jobbet än skolan, men vill verkligen inte vara kvar i hemtjänsten resten av livet. Samtidigt vad hjälper det när jag är så flängig i huvudet när jag pluggar?

Sover gör jag så mycket som möjligt, men hjälper inte när barnet vaknar senast sju, gärna innan sex...

Har försökt skriva ned det läraren säger, men funkar inte riktigt för mig. Nu har vi däremot börjat med biokemi, ett ämne jag faktiskt kan använda kunskaperna från gymnasiet i.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Alltså, jag är rätt smart, frisk och jag skulle ha svårt att orka med jobb OCH barn utöver heltidsstudier (det sistnämnda allena tar periodvis knäcken på mig). Är du ensamstående eller har du en sambo som drar halva lasset hemmavid och ekonomiskt?

Min spontana tanke är att du skulle komma långt med rätt små saker. Skit i jobbet och ha knatten på dagis måndag till fredag så att du får en rimlig chans att göra dina studier rättvisa.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Vilken nivå ligger på i skolan?
Det räcker med godkänt, tänk på det. :)

Och jag vet allt om att prioritera jobb framför skola, men lärde mig the hard way att det var en dålig idé. :(
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Sambo som drar största lasset ekonomiskt, tar typ all vabb men jobbar fem dagar i veckan+två nätter i veckan.

Får ingen csn så kan inte skita i jobbet, dessutom är det skönt att komma dit. Pluggar distans så är bra att komma hemifrån någon gång.
Dagistiderna är jag inte heller beredd att rucka på, barnet fyller snart två och för hans skull vill jag inte att han ska gå mer. Han skulle inte orka det helt enkelt.

Så jag har en massa saker att göra men är inte beredd att prioritera bort en enda helt enkelt.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

De sista två tentorna var kuggade så skulle bli glad för det:p Men kommer ha ett annat tänk till nästa, ska satsa på att träna på gamla tentor.
Går mest och längtar till nästa termin då det inte är någon kemi och så inte lika mycket kurser samtidigt.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Den hårda sanningen är ju att om du inte vill förändra något kommer inget förändras. Hur kommer det sig att du inte får CSN, är det något som går att lösa? Måste du jobba för er försörjning eller är det mer att du vill?

Vad gäller knatten känner du ju honom bäst, men jag vill bara inflika att innan du provat så vet du inte.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Jo jag vet, är det jag får ångest över med. Jag läste denna kursen förra året, men fick lägga ner pga depp. Får ingen csn förrns jag tentat av 12,5 poäng.
Det är en blandning av måste och vill, utan jobb vore min inkomst barnbidrag och sambon får kanske ut runt 10000 så är inga jättesummor vi får. Men vi har billig hyra iallafall:)

Han är så jäkla trött och grinig i slutet av veckan att jag känner mig osäker, torsdag kvällen brukar vara en pina.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Du bör ha rätt till både CSN och merkostnadslån, så jobba ska inte behövas.

Förstår att det är skönt att komma ut och känna sig behövd emellanåt, men som flera redan sagt. Bättre att prioritera om och lägga mer energi på skolan och familjen.

Jag vet ingenting om barn, men kanske en timme extra lite då och då, nån dag i veckan?
Vet att jag själv var på dagis på heltid (7-16) när jag var runt 2 år, tog inget stryk av det.

Ta hand om dig! Stoppa depressionen i tid, helt klart värsta tiden att hamna i sånt skrot..
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Alltså det är en ond cirkel när man hamnar i ett sånt hjul. Om du inte prioriterar bort något kommer det inte bli bättre heller, precis som Tassetass är inne på.

Kan du du inte sätta studierna på hold ett tag? Prata med kursansvarig och studievägledare och pausa dem tills du mår bättre? Om du ändå inte får CSN nu kanske du kan tenta av kursen i vår då det förhoppningsvis känns lite lättare tänker jag.

Jag klarar knappt av heltiddstudier och att finnas till såhär års, har också depressionstendenser. När jag märker att det börjar komma brukar jag bryta av med miljöombyte, typ åka bort över en helg (kan vara att bara hälsa på släktingar eller nån kompis) men jag förstår att det är svårt för dig att ordna.

Ursäkta om jag missat något eller uppfattat fel, min hjärna är mos just nu.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Nepp, ingen rätt till csn som sagt, måste tenta av först och jag klarade inte tentorna så tidigast januari kan jag få csn.
Helt ärligt så verkar det som svärmor är sjukskriven och jag hoppas kunna få lite extra hjälp:o Men känns fel...
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Du är helt rätt inne! Jag kommer läsa roligare kurser till våren så överväger att bara köra dem här, satsa på biokemin och ena omtentan+ labbarna och ta de andra två tentorna efter hand (organisk kemi och kemiska beräkningar)
Då borde jag få csn sen.
Hoppas på att sambon ska få riktigt jobb med, men då kommer han ligga ute på veckorna istället.

Tenta av kurserna i vår skulle fungerat bra om tentorna var oftare än typ en gång i halvåret:meh:
Nästa tentor är i januari.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Ja, såg det nu i efterhand. Surt med så få omtentatillfällen.. Det går inte flörta lite med kursansvariga och skriva tidigare? Så du kan få bidrag menar jag, så kanske det känns lättare att skippa jobbet.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Tror det kan vara hen som dog nyligen, eller någon nyckelperson iallafall. Har snart tenta igen och har labbar och fixa så jag tror faktiskt det blir bättre att ta det i januari.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Jo jag vet, är det jag får ångest över med. Jag läste denna kursen förra året, men fick lägga ner pga depp. Får ingen csn förrns jag tentat av 12,5 poäng.
Det är en blandning av måste och vill, utan jobb vore min inkomst barnbidrag och sambon får kanske ut runt 10000 så är inga jättesummor vi får. Men vi har billig hyra iallafall:)

Han är så jäkla trött och grinig i slutet av veckan att jag känner mig osäker, torsdag kvällen brukar vara en pina.

Men skulle ni klara er ifall du släpper jobbet och lägger allt fokus på skolan i några månader? Det kommer ju göra långt mer för er ekonomi i långa loppet än vad det gör att du jobbar några kvällar i veckan nu (och dessutom går in i väggen).

Du behöver 12,5 poäng, kan du få dem på annat sätt? Det finns rent ut sagt fånigt lätta kurser där ute, kan det vara ett alternativ bara för att skrapa ihop poängen?
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

JAg har ju också varit i svängen med förlossningsdepression som gick rätt djupt eftersom jag inte förstod det. . Tog hjälp slutet av nov-början av dec förra året och har sedan gått hos en KBT-terapeut där jag fått ovärderliga tanke-verktyg för att hantera min problematik.

Var såå trött under en period så jag kontaktade läkaren igen, vi diskuterade mediciner.. Men jag avstod också pga biverkningarna, kände att jävlar har jag blivit så mycket bättre med hjälp av att jobba med mig själv så kanske även detta kunde lösas, och med hjälp av terapeuten blir det sakta men säkert bättre och bättre.
Fortfarande trött, så in i helvete trött, varenda jävla dag. Koncentrationssvårigheter, svårt att få ihop sammanhang i text, ångest :( och allt det där men det blir bättre för varje vecka. Jag vill inte dö längre och mår för det mesta bra :) . Tänk vad livet blir lättare och roligare när man mår bra! :)

Men det tar TIIID , ett år har det tagit för mig och jag mår inte helt bra ännu. Men för MIG var hjälpen att få komma till en urgullig KBT-terapeut . Kan det vara något för dig att kolla upp? :)

Säger inte att KBT är något underverk som hjälper alla, men för mig har det hjälpt. Är glad att jag sluppit medicinera och att vi lyckats komma åt grundproblemet ändå.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Ska börja med att skriva att jag inte har någon som helst erfarenhet av varken depression eller föräldraskap så du får ta det jag skriver med en nypa salt om du vill :), men har du kollat upp hur du ligger typ b12-nivå? Jag får ta sprutor var 10-12 vecka beroende på hur jag mår och ligger jag lågt, alltså precis innan en ny spruta, så mår jag verkligen piss. Jag är trött, orkeslös, på dåligt humör, ledsen och arg om vart annat :o Sen gör ju inte allt detta mörker det lättare för någon av oss... :cautious:
Det kanske är värt att kolla upp om du kanske tillfälligt måste ta några extra vitamintabletter eller liknande, i alla fall nu under vintern?
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Ja, du kanske har sett svaret om hur bra jag mår i vårföräldrar-tråden? :p
Jag tror inte det är förlossningsdeppen som spökar, jag var redigt deprimerad redan när jag var gravid och den helt enkelt bara "följde med"
Samtidigt så känner jag mig konstig, jag får ingen ångest jag blir bara tom. Får svårt för känslor och tålamodet tryter och jag är så fruktansvärt trött.

Jag vill egentligen inte medicinera, men jag vill bli bra snabbt med. Bara klara mig till sommaren så får jag bryta ihop helt bara sambon har vettigt jobb (tar resten av föräldradagarna då från honom)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 062
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 188
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 443
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 292
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp