Börjar bli tunn

Sv: Börjar bli tunn

Kraffts Groov 125 är superduper på min häst med viktproblem, men han är inte heller känslig för energi. Har fått intrycket att det kanske inte riktigt passar hästar som är känsliga för det. Har precis köpt en säck Hippo Grow Alfa som jag ska testa, då jag upptäckte att det innehåller mer smältbart råprotein. Efter att ha sett så många vara nöjda med det i denna tråden känns det bra, men har bara testat en dag än sålänge, så kan inte svara om det funkar.

Detta kanske du redan vet, men skriver det för säkerhets skull. Om hästen får för mkt protein från fodret (gäller ej grovfodret) så kan det ge motsatt effekt. Jag gjorde denna tabben i början med min häst och förstod inte för allt i världen varför han gick ner :confused: Lucern räknas som grovfoder, så om hästen tycker om det så rekommenderar jag det starkt, då jag enbart sett positiva resultat! Tyvärr äter inte min häst det, och han är inte ens kräsen :/

Det allra bästa att börja med är ett hö/hösilage med bra värden. Det är värt att leta efter!

Lider med dig, eftersom vi sitter i samma båt men har hittat lösningen. Vi har ett stort fullblod som oerhört lätt faller ur. 50 kg på ett par dagar kan lätt rinna av honom om han vantrivs, fryser, spänner sig eller helt enkelt inte tycker maten är god. Eller om maten inte innehåller det han behöver.

Efter att första året ha provat oss fram med mycket varierande resultat har vi förkastat müsli (han gillade det inte och veterinären påtalade risken för tandsten), spannmål (sätter magen i olag och är inte tillräckligt högoktanigt) och satsat på så få foderslag som möjligt med mesta möjliga utdelning.

Han är kräsen och svår att hitta foder till, och vi insåg att för att kunna använda honom i arbete ö h t måste vi få så mycket näring som möjligt i varje tugga han får i sig. Fri tillgång på bra grovfoder med högt protein är en absolut nödvändighet för hans del. Till det har han nu under kallare tid fri tillgång på lusern strå ute. Kraftfodret har sedan många år tillbaka varit Hippo Alfa. Hög andel grönmjöl (snällt mot magen) och fantastiska värden och dessutom supersmakligt. Och dyrt. Utöver det får han olja (just nu ett par dl), en skvätt riskli (har verkligen gjort oerhörd skillnad, men inget för den som vill tävla) och lite betfor för att blanda ut vitaminerna i.

Alfan äter han mellan 3-4,5 kg av, beroende på hur hårt jobb han utför och hur kallt det är ute. Han går väl täckad, det är för oeffektivt att låta honom bränna energi på att hålla sig varm, dessutom spänner han sig så att han får ont i ryggen om han står och huttrar mot kylan. Risken att han springer sönder sig är också större om han anser att han måste hålla igång för att få upp värmen. Med rätt täcken är han lugn och stabil, vandrar inte, äter mycket under tiden inne såväl som ute. Lagom arbete är också en förutsättning, under perioder av vila tappar han aptiten och rasar i vikt.

Det är pyssel med många fullblod, och det är ofta dyrar i mat. De är kräsna och kräver högre värden på foder, något som kan komma att kosta. Vårt fullblod äter för 2500 kr/månad (det är alltså bara mat, inget strö eller övrigt) och det är ungefär 1,5 gånger mer än det kostar att hålla halvblodet med mat.

Dessutom är det ett himla pill att få ihop rutiner som fungerar för honom, så han är lugn och balanserad, fel uppstallning gör honom fullständigt vidrig att hålla på med. Ett spjälstaket med attityd. De är känsliga - på gott och ont! - de där fullbloden.

Tack igen för svaren, tycker ni har mycket vettigt att tillföra. :)
Han verkar iaf trivas kalas i nya stallet. Han är lugn och uppför sig väl hela tiden, och äter i lugn och ro. Han har ett fruktansvärt stabilt psyke överlag, som är svårt att rubba på. Han anser helt enkelt att han är störst, bäst och vackrast, och ingen kan få honom att tro annat.

Nu är frågan, lusernhack eller i pelletsform? Är det samma pris på de här två, så det helt enkelt bara är att gissa på vilken han föredrar?

Äter han lusernpellets ö h t? Jag väljer alltid Kvarnbys pellets om det ska vara pellets, mycket högre proteininnehåll än t ex Krafft, och i de flesta fall billigare också.

Vår tvärvägrar att äta lusernpellets och kan matvägra i veckor om man försöker smyga in några lusernpelleter i hans Alfa.

Äter han lusernpellets ö h t? Jag väljer alltid Kvarnbys pellets om det ska vara pellets, mycket högre proteininnehåll än t ex Krafft, och i de flesta fall billigare också.

Vår tvärvägrar att äta lusernpellets och kan matvägra i veckor om man försöker smyga in några lusernpelleter i hans Alfa.

Det vet jag faktiskt inte. Har ingen aning om ifall han nånsin fått sånt förr.
Men jag själv kan ju tycka att det på strå ser fräschare ut. Pelletsen uppblötta ser så satans geggigt ut.

JAG REKOMMENDERAR BIOPROMIN! :)
det har gjort många hästägare nöjda!! :)

"I den naturliga basen med mineraler och spårämnen är det tillsatt essentiella aminosyror, vitaminer och örter i god balans för att främja ett optimalt upptag, ur såväl BIOPROMIN som det dagliga intaget av foder. Speciella örter är tillsatta för att främja magens och tarmens funktioner. Det är viktigt för syntetiseringen (bildandet av vitaminer i tarmen).

BIOPROMIN ger en god balans i blodet och i den inre sekretionen det vill säga, körtlar och organ stimuleras till en normal funktion. Det är särskilt viktigt för hjärta och lungor, för att förhindra överansträngning, underträning och tävling".

Läs mer på denna länk: http://www.ameproducts.se/biopromin_ame_hast.htm

är något i det som gör att hästen tar upp näringen bättre och allt i fodret, har jag fått för mig och har visst hjälpt på svårfödda hästar! :) Det positiva med det är attman inte behöver ge i mängd! :)

Skulle aldrig i livet ge min häst något som de inte klart kan deklarera vad det innehåller. Låter SÅ himla bra med "naturliga örter" (finns det artificiella örter?!) men det kan faktiskt kollidera med annat man ger hästen. Och hur ska man då kunna kontrollera det om de vägrar uppge innehållet?

Nä, bojkotta oseriösa tillverkare med flumtexter.

Skulle aldrig i livet ge min häst något som de inte klart kan deklarera vad det innehåller. Låter SÅ himla bra med "naturliga örter" (finns det artificiella örter?!) men det kan faktiskt kollidera med annat man ger hästen. Och hur ska man då kunna kontrollera det om de vägrar uppge innehållet?

Nä, bojkotta oseriösa tillverkare med flumtexter.

Håller med dig. Fast läste du länken ordentligt?
Jag hittar på just den en väldigt ingående innhållsdeklaration och även vilka örter den baseras på.

Jag såg bara deklarationen, men kunde inte utläsa vilka örter det innehöll. Måste blivit blind...

Ser nu vad örtbasen består av, men vad innebär det? Att det är större delen av innehållet, enda örterna eller vad?

Tydligen så har det ju hjälp på jätte många hästar! :)
Vet inte om dte borde säga någonting, men..
Detta med foder osv.. är ju cokså mycket en smak sak, så! :)
Det vara bara ett förslag. Som jag hört vart ett super bra val både hobbyryttare, hårttränande travhästar, galopphästar, och ridhästar upp på elit nivå..

det är människor som gett det över 10 år som rekommenderat det och sagt attd et är jätte bra! :)

Men aj det rä ju en smakessak.. :)
Men men det var ett tips och , det rä inget man "måste" använda uatn det var ett tips från lilla mig som jag iallfall hört bra om! :)

Lycka till TS, hoppas det löser sig!! :)

ja ojj glömmde skriva.. Jag kontaktade faktiskt tillverkarna, har inte ännu fått svar då det inte var så länge sedan ajg skickade edt. Men jag väntar på vsra än så länge!! :) :)Men det rä ju inte bara en persons om sagt att det är bra utan alla jag hört dte ifrån har ju verkligen berömt det.. :)

ajja :)Btw,, TS har du analys på grovfodrtet? :)
För om du har det så kan man ju få hjälp av en sådan foderrådgivare som räknar ut en korrekt foderstat åt en, dom finns ju b.la på krafft. Ännu ett tips =) Lycka till :) :)

Om örter passar till just din häst är ju inget man bara kan säga rakt av. Kanske ger du något som inte alls lämpar sig att blanda med vissa örter. Kanske har din häst en disposition som gör det dirket olämpligt att fodra med vissa örter. Det måste man ju ha koll på!

Att kontakta foderrådgivare som är knutna till en producent tycker jag är vanskligt, jag har sett många helt vansinniga råd från foderrådgivare som har lön från en viss producent, och som uppenbarligen bara är ute efter att sälja just sitt märke.

Bättre att lära sig räkna (grunderna) själv och sedan kontroller med någon duktig.

Som en annan sa till mig det är ju bara att acceptera att vi alal har olika åsikter och uppfattningar eller hur? hihi :)

Jo absolute det har du rätt i! :)
Men mina erfarenheter av foderrådgiovare har då FUNKAT!! :D :D
Men min foderrådgivare har vart super bra verkligen, jag har frågat hon personligen och inte utifråns henens företags synpunkt! :) Men hon jag harf rågat har ju jobbat för KRAFFT och jag tycker personligen väldigt mycket om Kraffts foder, det nya Groov SPC är nästan nungefär som Groov 125 och dte har funkat SUPER BRA på mitt fullbod! Det är evrkligen stor skillnad. Men esdan äre ju lite från individ till individ också. Tycker jag! :) Men som sagt alla kan inte tycka lika! ;)

Ajja, fortsatt trevlig helg!! :)

Nu är frågan, lusernhack eller i pelletsform? Är det samma pris på de här två, så det helt enkelt bara är att gissa på vilken han föredrar?

Det är minst jobb för dig med hackat. Tror även att det är lättare att få dem att äta hackat. Hoppas det löser sig

Hackat lucern är det bästa!
pellets lucern, skall man blöta. Visst amn kan ge dte utan att blöta. Men risken för foderstrupsförstoppning ökar då!

Googlade lite på Hippo Alfa. Såg att det innehöll lusern. Kan det vara något, att tillsätta lusernhack? Han är ganska kräsen. Nu får han Lympos Bas, och det gillar han.

Soja är kanske också ett bra alternativ?

Fri tillgång till hö har han på natten, men det är sällan helt slut på morgonen.

Jag känner väl till hans pappa som är rätt kräsen och kan riskera att tunna ur. ge luzernhack det är smakligare än pellets. Du kan även ge olja och soja-

Kolla innehållet i grovfodrret, men jag misstänker att din också har svårt att få i sej för mycket grovfoder, det funkar inte med enbart grovfoder oavsett innehåll. Det blir för stora mängder för att hästen ska anse det smakligt och vilja äta.
Luzernhack är mycket bra att ge och smakligare än pellets. Sen behöver han mer kraftfoder ändå tror jag, men det beror på vad du har för värden, jag skulle se till att få i honom havre också. Jag tycker det är bra hästfoder öht. Fullblod behöver oftast havre.

Ja dom har ett trevligt psyke, förstår att din också har det:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också hört att Biopromin är bra. Använder det dock inte och har aldrig gjort. Men har hör mycket gott om det! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 211
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka