Sv: Börjar bli tunn
Det var lite det jag menade med att det inte är så lönt att öka mängden i hagen, för han kommer nog inte få det för sig själv ändå.
Lusernet verkar fortfarande vara den bästa lösningen. Korn har jag också hört så om som skrevs här, men när jag tog upp korn med förra ägaren när jag hämtade honom sa hon rätt upp och ner "Korn är jättedåligt." sen ville hon inte prata mer om det, utan bytte snabbt ämne.
Jag kanske oroar mig för mycket för tidigt också. Eftersom han uppenbarligen inte trivdes alls hos fodervärden har han ju rasat i vikt där, eftersom han var så tunn redan när jag hämtade honom. Jag kanske ska ge honom mer tid att hitta sig själv och komma in i nya stallets vanor osv? Han har bara stått här i en vecka.
Tyvärr (för din plånbok) är nog lucern den bästa lösningen om du inte kan komma överens med övriga om att ha fritillgång i hagen, precis som du skriver hjälper det ju inte om du ger mer som de andra äter upp.
Vissa anser att korn inte är hästmat men krossat korn är jättebra för hästar som är svåra att få upp i hull men precis som med allt annat är det viktigt att vänja in långsamt.
I ditt läge hade jag vant in korn och på samma gång tagit bort motsvarande mängd havre för havre sätter sig i huvudet på vissa hästar även om det inte finns någon studie som bevisar det så litar jag mer på vad jag själv har sett (och känt).
Givetvis tar det tid att få upp honom i hull men att byta havren mot korn tycker jag att du ska göra i vilket fall om han är onödigt het nu.
Var noga med att kolla hans ben när/om du börjar med korn för vissa hästar kan svullna i benen av det.
Du kan också ge honom olja men samma med det, vänj in långsamt.
Räkna med att det tar lika lång tid att få upp honom i hull som det tog för honom att tappa, ofta tar det dubbla tiden om de har tappat fort.
Som exempel gick vår arab från att vara i överhull till riktigt "se alla revben på 100 meters håll" mager på bara några veckor när hans kompis dog, det tog hela vintern (det här var i oktober) att få honom i normal hull igen för han började inte äta ordentligt förren efter en månad då han fick en kompis som han tyckte om, innan pillade han bara i hö´t och tittade inte ens åt krubban.
Då tog jag till både olja och korn, även lucern men han tröttnade snabbt på det tyvärr och pillade bara i sig något kg, det gick bara med mycket betfor i så det kan du också prova, betfor är både bra för magen och ger energi.
Men och det är viktigt! Byt inte och börja med allt nytt på en gång för då kan han få problem med magen, när du har vant in en sak så vänta någon vecka innan du börjar vänja in något nytt, det är lätt att man vill ösa på allt på en gång men om hästen då reagerar på något så vet man inte vad utan får börja krångla och utesluta, ofta med följden att hästen tappar ännu mer.
Ge gärna en halv bakjäst om dagen, det hjälper magen/tarmarna att få en bra bakterieflora och skyddar mot kolik, det är alltid bra att ge bakjäst när man byter foder och till hästar som riskerar eller redan är dåliga i magen.