Börjar bli tunn

Sv: Börjar bli tunn

Mitt tunna fullblod får fri tillgång på silage, krafft rehab, vetekli och lucern plus olja och vitaminer. Lucern kan jag verkligen rekommendera. Finns ju hack också om man inte gillar pelletsvarianten.

Mitt tunna fullblod får fri tillgång på silage, krafft rehab, vetekli och lucern plus olja och vitaminer. Lucern kan jag verkligen rekommendera. Finns ju hack också om man inte gillar pelletsvarianten.

Ja, många som rekommenderar lusern med dig, så lusern får det bli. :)
Jag är rätt grön på det här med foder och analyser och gud vet allt. Det är en hel vetenskap. Sitter och tittar rundor och försöker lära mig mer om det. :laugh:

Han äter upp givorna med hö. Ibland ligger där lite kvar på morgonen, efter natten. Han får 2 på morgonen, 2 på lunch, och fritt på natten.
När han stod hos ägaren var han fin i hullet. Hos fodervärden hade han tydligen fått gå i egen hage utan att ens se de andra hästarna, och markarbetades nästan enbart i ridhus, vilket han tycker är aptråkigt. (Att gå i ridhus alltså.) Så jag förstår om han varit less på situationen.
Men lusernet är kanske idé att testa då?

Får han bara två kg morgon och lunch? Isåfall höj det till minst det dubbla, helst det tredubbla.
Som jämförelse får vår arab och islandskorsning sex kg hö var ute.

Höj hö´t tills han inte äter mer och komplettera utefter vad analysen säger, det är onödigt dyrt att ge andra fodermedel om det egentligen inte behövs.
Räkna på vad olika saker kostar, lucern kostar här nästan 8 kr/kg medans jag betalar 1,50 kr för hö.
Om lucernet ska ge någon skillnad så behöver du förmodligen ge ganska många kg.

Senast ändrad:

Får han bara två kg morgon och lunch? Isåfall höj det till minst det dubbla, helst det tredubbla.

På morgonen kan han inte få mer, för han vill bara ut då.
Jag fick höra av lite olika folk att det går mindre hö per kg hösilage. Han stod på 12 kg hösilage/dag, och då sa de att det kunde motsvara ungefär 8 kg hö. Nästan alla jag känner som har häst ger också bara ca 2 kg ute till lunch.
Men jag vet som sagt inte mycket, är bara tacksam för tips så han får i sig vad han behöver.

Höj hö´t tills han inte äter mer och komplettera utefter vad analysen säger, det är onödigt dyrt att ge andra fodermedel om det egentligen inte behövs.
Räkna på vad olika saker kostar, lucern kostar här nästan 8 kr/kg medans jag betalar 1,50 kr för hö.
Om lucernet ska ge någon skillnad så behöver du förmodligen ge ganska många kg.

Du tror det lönar sig bättre med mer hö, menar du? Höet här är rätt dyrt tycker jag. 28 kr/bal, på 10-11 kg. Lusern visste jag ju inte riktigt vad det kostade, men om det är så dyrt som du säger blir det ju dyrt i längden.

Det har lite med bekvämligheten att göra också. Jag är nyopererad och har därför bara en arm att använda. Jag har varken släp eller bil med drag, så varje gång det ska hämtas hö måste jag låna en bil, hyra ett släp och fixa med någon som kan lasta, eftersom jag själv inte är till nån nytta alls. Givetvis kommer jag ju bli bättre och kunna göra saker själv så småningom, men just nu är ju läget vad det är.

Hur mycket får han nu av alla fodersorter?

Såg inte att du skrivit det redan nämligen. Men kan ha missat det också;):angel:

Hur mycket får han nu av alla fodersorter?

Såg inte att du skrivit det redan nämligen. Men kan ha missat det också;):angel:

Nej, det är inte du som missat, det är jag. :)
Han står på samma som hos förra ägaren, vilket är:

Kraffts mått, är det jag använder.

Morgon: 1 musli, 1/2 havre
Middag: Samma
Kväll: samma, plus 1 dl b-vitamin, 1 mått salt (ca 1/2 dl), 1 pump linfröolja, 1 mått krita (som saltet), 4 dl betfor.

Det är vad han får i kraftfoder.

korn funkar på många :) eller groov från krafft

Okej:)

Det som jag tycker har funkat bra på de hästar jag behövt fodra upp är hippo alfa tillsammans med olja. Funkar jättebra tycker jag.

Så olja, hippo alfa, betfor och om du vill behålla havren eller muslin?

Sen rekomenderar jag även starkt att ha fritt med hö både ute och inne. Det gör stor skillnad tycker jag!:)

På morgonen kan han inte få mer, för han vill bara ut då.
Jag fick höra av lite olika folk att det går mindre hö per kg hösilage. Han stod på 12 kg hösilage/dag, och då sa de att det kunde motsvara ungefär 8 kg hö. Nästan alla jag känner som har häst ger också bara ca 2 kg ute till lunch.
Men jag vet som sagt inte mycket, är bara tacksam för tips så han får i sig vad han behöver.

Hur mycket hösilage hö motsvarar beror ju helt på hur blött hösilaget är.
Det spelar ju ingen roll hur mycket andra ger, de har ju inte din häst och din häst får inte tillräckligt med mat för då skulle den ju inte falla ur.
8 kg ts hö med normala värden är det knappt min islandskorsning klarar sig på och araben hade blivit skogstokig om han fick så lite ättid.
Mina får alltså 6 kg var ute, sex kg på morgonen och sedan sex till när det är uppätet framåt två-tre på eftermiddagen, hade jag gett dem hö inne på morgonen så hade de inte ätit upp alls.
Min islandskorsningen väger ca 400 kg och araben 450 kg.
En häst som ska må väl i längden behöver ha två kg hö/100 kg kroppsvikt absolut minsta man kan ge men som inte är att rekomendera är 1 kg ts/100 kg kroppsvikt.

Jag vet hur krångligt det är att hämta och hantera hö, jag har varit "enarmad" i åtta år och nu har min övriga kropp sagt upp sig med, det är att tindra med ögonen och be snällt;)

När du har fått analysen så skicka gärna ett pm så kan jag hjälpa dej att räkna ut en foderstat om du vill.

Tack för alla svar. Att ge honom hö ute på morgonen och inte de andra hästarna funkar ju dessvärre inte. Då han absolut inte är ranghögst kommer han inte få ha det ifred.

Tunn var han ju redan innan han kom, och då fick han 12 kg hösilage, så det är ju nog inte bara höets fel. Som han står nu får han ju 10 kg hö/dag, eftersom han har fri tillgång på natten.
Han är inte pinnsmal ju, men man kan ana revbenen lite för tydligt, om ni fattar vad jag menar?

Kan du ge honom mer till lunch? För det hade ju varit bra om du kunde öka till det dubbla iallafall så att han får 4 kg till lunchen. Sen fritt i boxen då.

Lycka till!:)

Jag kan ju alltid testa, men eftersom jag inte är där när de får lunch kan det ju vara lite trixit att veta om han får höet själv, eller om de andra tar det för honom.

Inte för att vara pessimistisk men, om det går fler hästar i hagen och han inte är högst i rang och de andra inte får minst lika många kilo hö vid lunchen har jag svårt att se att han skulle få ha sina 4 kg ifred, tyvärr.

Det är ju inte någon mening att öka fodret i hagen om han inte äter det själv då göder du ju bara de andra hästarna.
Då blir det ännu dyrare iochmed att det går åt mer hö+att du får köpa tillskottsfoder.

mitt varmblod var också svårfödd, sen gick han ner JÄTTEmycket när vi stod inackorderade i ett stall utan rutiner.
När vi stod i det stallet fick han 16-18 kg hö/dag med bra värde, och han åt allt, och även detta totalt/dag
1,8 l lucernhack
1,2-1,5 l korn (minns inte riktigt)
mineraler, vitlök och majsolja
och han fortsatte att tappa, och jag ökade, men nej.

Sen flyttade och fick hjälp av stallvärdinnan med ny foderstat för att få upp huller på honom. När vi flyttat fick han totalt/dag:
0,75 torr riven betfor (som blötlades såklart)
1,5 l korn
1,5 l kli
vitlök, olja (ibland kokade linfrö), mineraler
och sen drygt 15-18 kg hösilage/dag, och även en del lucern.
Och upp gick han.
Men tror dock det hade med stallet att göra för min häst,
i mitt egna stall hemma behövde jag aldrig fodra med så mycket kraftfoder.

Men jag skulle prova med lucernhack. Korn är väl också bra för hästar som har svårt att lägga hull om jag inte missminner mig? Och ger inte lika mycket energi som havre. Min pålle fixade inte havre alls, han blev helt hyper av det. Gick att rida honom om han ens fick lite, typ 2,5 dl havre. Om din häst redan har mycket energi kanske korn är bättre än havre? Eller dela upp det?

rids hästen? kom på att min fh(som e ett fullblod) fallde ur när hon hade boxvila. trots fri tillgång på hö och nästan lika mycket kraft som hon fick innan skadan. vet sa då att ett fullblod som står har mer tidens att falla ur än en som rids. han kunde inte förklara detta. dock kom hon upp i hull igen när jag började rida henne så småt igen.

Det var lite det jag menade med att det inte är så lönt att öka mängden i hagen, för han kommer nog inte få det för sig själv ändå.

Lusernet verkar fortfarande vara den bästa lösningen. Korn har jag också hört så om som skrevs här, men när jag tog upp korn med förra ägaren när jag hämtade honom sa hon rätt upp och ner "Korn är jättedåligt." sen ville hon inte prata mer om det, utan bytte snabbt ämne. :confused:
Jag kanske oroar mig för mycket för tidigt också. Eftersom han uppenbarligen inte trivdes alls hos fodervärden har han ju rasat i vikt där, eftersom han var så tunn redan när jag hämtade honom. Jag kanske ska ge honom mer tid att hitta sig själv och komma in i nya stallets vanor osv? Han har bara stått här i en vecka.

rids hästen? kom på att min fh(som e ett fullblod) fallde ur när hon hade boxvila. trots fri tillgång på hö och nästan lika mycket kraft som hon fick innan skadan. vet sa då att ett fullblod som står har mer tidens att falla ur än en som rids. han kunde inte förklara detta. dock kom hon upp i hull igen när jag började rida henne så småt igen.

Ja, han går 5-6 dagar i veckan, varierat vad han får pyssla med under ridtiden.

Det var lite det jag menade med att det inte är så lönt att öka mängden i hagen, för han kommer nog inte få det för sig själv ändå.

Lusernet verkar fortfarande vara den bästa lösningen. Korn har jag också hört så om som skrevs här, men när jag tog upp korn med förra ägaren när jag hämtade honom sa hon rätt upp och ner "Korn är jättedåligt." sen ville hon inte prata mer om det, utan bytte snabbt ämne. :confused:
Jag kanske oroar mig för mycket för tidigt också. Eftersom han uppenbarligen inte trivdes alls hos fodervärden har han ju rasat i vikt där, eftersom han var så tunn redan när jag hämtade honom. Jag kanske ska ge honom mer tid att hitta sig själv och komma in i nya stallets vanor osv? Han har bara stått här i en vecka.

Tyvärr (för din plånbok) är nog lucern den bästa lösningen om du inte kan komma överens med övriga om att ha fritillgång i hagen, precis som du skriver hjälper det ju inte om du ger mer som de andra äter upp.

Vissa anser att korn inte är hästmat men krossat korn är jättebra för hästar som är svåra att få upp i hull men precis som med allt annat är det viktigt att vänja in långsamt.
I ditt läge hade jag vant in korn och på samma gång tagit bort motsvarande mängd havre för havre sätter sig i huvudet på vissa hästar även om det inte finns någon studie som bevisar det så litar jag mer på vad jag själv har sett (och känt).

Givetvis tar det tid att få upp honom i hull men att byta havren mot korn tycker jag att du ska göra i vilket fall om han är onödigt het nu.
Var noga med att kolla hans ben när/om du börjar med korn för vissa hästar kan svullna i benen av det.
Du kan också ge honom olja men samma med det, vänj in långsamt.
Räkna med att det tar lika lång tid att få upp honom i hull som det tog för honom att tappa, ofta tar det dubbla tiden om de har tappat fort.

Som exempel gick vår arab från att vara i överhull till riktigt "se alla revben på 100 meters håll" mager på bara några veckor när hans kompis dog, det tog hela vintern (det här var i oktober) att få honom i normal hull igen för han började inte äta ordentligt förren efter en månad då han fick en kompis som han tyckte om, innan pillade han bara i hö´t och tittade inte ens åt krubban.
Då tog jag till både olja och korn, även lucern men han tröttnade snabbt på det tyvärr och pillade bara i sig något kg, det gick bara med mycket betfor i så det kan du också prova, betfor är både bra för magen och ger energi.

Men och det är viktigt! Byt inte och börja med allt nytt på en gång för då kan han få problem med magen, när du har vant in en sak så vänta någon vecka innan du börjar vänja in något nytt, det är lätt att man vill ösa på allt på en gång men om hästen då reagerar på något så vet man inte vad utan får börja krångla och utesluta, ofta med följden att hästen tappar ännu mer.

Ge gärna en halv bakjäst om dagen, det hjälper magen/tarmarna att få en bra bakterieflora och skyddar mot kolik, det är alltid bra att ge bakjäst när man byter foder och till hästar som riskerar eller redan är dåliga i magen.

Senast ändrad:

Det jag gjorde felet coh många andra gör fel med svårfödda hästar att man get tok för mycket kraftfoder. En svårfödd häst är oftast mer kräsen, tyvärr.. Och genom att jag minskade mängden till bara 1kg Krafft Groov SPC(TOPPEN FODER!!)/per dag bara och det är ingen mängd alls. Mitt fullbod får fri tillgång på hösilage och då jag minskade kraftfodermängden så orkade hon mer grovfoder. Hästar är skapta för att äta gräs och grovfodret är så viktigt och kraftfoderet skall bara vara en liten hjälp men egentligen inte i någon mängd då hästarnas mage är gentligen skapta för gräs eller ja grovfoder!!

Så satsa på grovfodret och se till att det är BRA grovfoder! =)
Lycka till =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 211
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka