Köpte för ett par veckor sedan en häst på 9 år. De första dagarna var rosenröda och hans bufflande försvann, han mös, var lugn att rida, lyssnade och hade kul..det märktes tydligt. Han är inte så utbildad som jag trodde så jag har börjat med grunderna, lite volter, serpentiner i skritt och trav..han har redan börjat hitta formen, trampar under sig.. haft lite träningsvärk i ryggen så han har fått vila mellan också. Vi har hunnit med två uteritter varav första gick superbra, han lyssnade och gick framåt..ville springa av sig så det mlev en och annan galopp. Andra gången i tisdags..var han nervös, stissig och det slutade med att han började dra hårt och gjorde tvärvändningar och höll på att gå omkull baklänges i ett dike...jag fick inte stopp på honom så jag fick kasta mig av innan olyckan var framme.. då gick han med mig igen om än nervös...denna häst ska alltså vara van vid uteritter, liksom jag..fattar inte vad som hände..fler problem som uppkommit är att när andra ekipage kommer in i ridhuset blir han först tossig, helt bångstyrig...sen lugnar det sig, fast fokus är mer på de andra än mig,..sen när ekipagen försvinner igen så blir han helvild och ropar efter dem...och ännu mer bångstyrig!?.. han reds på stångbett innan och var så hård o drog iväg..bytte till vanligt tredelat och då började han slappna av och sökte kontakt i handen..
Han har innan gått på lösdrift och tidvis i box. Haft många hagkompisar..nu har han en annan valack. Går ute 8-16.. funkar ej att ha ute längre för då går han ensam och då står han bara och sparkar med framhovarna.. från lösdrift med fri tillgång på hö till box med ca 6, kg hö är stor omställning, han biter mig hela tiden och frustar...jag tolkar det som hunger och har ökat högivan, är dock rädd för fång...och kolik så mkt som han står..höet har väldigt högt värde så därav vågar jag inte ge för mkt heller och han har samma hull nu som när han anlände..
Idag när vi kom till ridhuset så fick han frispel när de andra galopperade, vände sig mot mig och började stegra, vände baken och försökte kicka mig...herregud..han var okontaktbar så jag fick ut honom på gården där han snurrade runt mig som en blådåre... innan i tisdags var han så go, han kliade mig på axeln o kinden..var lugn.. jag har hållt på med hästar sedan barnsben men detta är min egna första häst..jag känner att jag tappar kontrollen och inte räcker till....
Är ledsen, besviken o lite arg på mig själv..något gör jag väldigt fel
men vet ej vad..
Han har innan gått på lösdrift och tidvis i box. Haft många hagkompisar..nu har han en annan valack. Går ute 8-16.. funkar ej att ha ute längre för då går han ensam och då står han bara och sparkar med framhovarna.. från lösdrift med fri tillgång på hö till box med ca 6, kg hö är stor omställning, han biter mig hela tiden och frustar...jag tolkar det som hunger och har ökat högivan, är dock rädd för fång...och kolik så mkt som han står..höet har väldigt högt värde så därav vågar jag inte ge för mkt heller och han har samma hull nu som när han anlände..
Idag när vi kom till ridhuset så fick han frispel när de andra galopperade, vände sig mot mig och började stegra, vände baken och försökte kicka mig...herregud..han var okontaktbar så jag fick ut honom på gården där han snurrade runt mig som en blådåre... innan i tisdags var han så go, han kliade mig på axeln o kinden..var lugn.. jag har hållt på med hästar sedan barnsben men detta är min egna första häst..jag känner att jag tappar kontrollen och inte räcker till....
Är ledsen, besviken o lite arg på mig själv..något gör jag väldigt fel